כ"ק מורינו, הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א במאמר נפלא על מצוות קריאת פרשת השבוע שניים מקרא ואחד תרגום ועל השפע שזה מושך למקיימי המצווה
הרבי אמר, "אתם יכולים לקמט את ספרי כמה שתרצו, אבל לא לעבור על סימן בשו"ע.
בסימן רפ"ב בשולחן ערוך מדובר על מצוות קריאת 'שניים מקרא אחד תרגום', ולפלא עצום איך בני ישראל כשרים ותמימים שמקפידים על המצוות קלה כבחמורה, ומקפידים ומהדרים בכל המצוות שבעולם, בכל הסימנים והסעיפים שבמשנה ברורה ובכל המפרשים – ומצד שני, מתעלמים ומדלגים על סימן שלם בשולחן ערוך ברוח גסה ובהתעלמות גמורה כאילו הוא לא קיים חו"ש?
כי ע"י שניים מקרא ואחד תרגום אפשר להמתיק את כל הדינים שבעולם, ולזכות לשפע פרנסה והרחבה בכל העניינים. לזכות שיפתחו המוחין וחמישים שערי בינה, כל המסכים יפלו מהמח וכל העיכובים וההסתרות ייעלמו כהרף עיין כלא היו, כמו שכתוב, "דאמר רב מתיבתא בגן עדן: אעא דלא סליק ביה נהורא – מבטשין ליה.." (זהר הקדוש).
כי ע"י שניים מקרא ואחד תרגום זוכים למדרגת נשמה, והנשמה נכנסת בגוף, ובזכות שהנשמה נכנסת בגוף זוכים גם למדרגת חיה ויחידה. כמו שכתוב אצל בת יפתח, ולכן אמרה, "וַתֹּאמֶר אֵלָיו אָבִי פָּצִיתָה אֶת פִּיךָ אֶל ה' עֲשֵׂה לִי כַּאֲשֶׁר יָצָא מִפִּיךָ" (שופטים יא לו). כי עליה נאמר, "וְרַק הִיא יְחִידָה אֵין לוֹ מִמֶּנּוּ בֵּן אוֹ בַת" (שם שם לד), "וַתֹּאמֶר אֵלָיו אָבִי פָּצִיתָה אֶת פִּיךָ אֶל ה' עֲשֵׂה לִי כַּאֲשֶׁר יָצָא מִפִּיךָ".
ואז יצאה בת קול "אַל תִּשְׁלַח יָדְךָ אֶל הַנַּעַר" (אבודרהם שער התקופות), ולכן על כל אחד ואחד לקרוא בכל יום ויום חלק מהפרשה (לפי האר"י קוראים ביום שישי לפני המקווה) שניים מקרא ואחד תרגום. ועי"ז יפתחו כל המוחין, כל החמישים שערי בינה ול"ב נתיבות חכמה, וירדו כל המסכים מעל המח. ככה האדם יכול ללמוד ולקרוא בכל יום 20 שעות ללא הפסקה.
ערוך מתוך 'שביבי אור'