כולנו מחפשים עצות קדושות ודרכים נכונות לתשובה ולהתעלות בעבודת ה', כל יהודי במקומו הוא. בשיעור נפלא שמסר הרה"צ הרב משה צנעני שליט"א ירד אור קדוש של קדושה ויראת שמיים.
שיעור חובה שכל אחד חייב לעצמו ולסובבים אותו.
פניני קודש מהשיעור המחזק של הרב צנעני שליט"א
השיעור הקדוש נפתח בשאלה של הרב יעקב סלמה לרב צנעני: "הבעל התניא אומר שמי שבאונס לא הניח תפילין יניח בלילה ללא ברכה שלא יהיה בכלל, "קרקפתא דלא מנח תפילין".
ענה הרב צנעני: "כל נפילה רוחנית שבאה על האדם היא בכדי לעורר אותו לתשובה, כי האדם היהודי מרגיש בתוכו כשהוא לא בסדר. צריך לדעת שכל דבר נרשם למעלה מיד, אנחנו לא חיים בעולם של הפקר, אין לכם מושג כמה כל דבר נרשם למעלה. "עַיִן רוֹאָה וְאֹזֶן שׁוֹמַעַת, וְכָל מַעֲשֶׂיךָ בַּסֵּפֶר נִכְתָּבִין" (אבות ב א), יש ספר למעלה שכתוב בו את כל מה שהאדם עושה ובלילה הנשמה עולה וחותמת על כל דבר ודבר. כשיפטר האדם בעולם יראו לו את הספר עם החתימות שלו על כל מעשיו."
"לכן, על כל דבר ודבר צריך תשובה, ואם אדם עושה תשובה אז סולחים לו, לא יזכירו לו דברים שעשה עליהם תשובה. אדם לא מבין מהיכן מגיעים לו ייסורים ופחדים, הכול ממעשיו."
"למעשה, הכול זה לטובה, כי רוצים לתת ליהודי שכר גדול למעלה, אבל אי אפשר לבוא למעלה מטונף."
"גם מחשבה נרשמת למעלה ובוראת מלאכים, בן אדם שחטא והרהר תשובה, כתוב שאחרי הפטירה הוא ירד מטה, אבל כשיצעק לה' יעלו אותו בכוח הרהוריי התשובה והחרטות שהיו לו."
"למעלה יש ממש מאזניים של מצוות מול עבירות, זה לא סיפור ילדים – הייסורים גם מצטרפים לכף הזכויות. צריך לעשות תשובה במשקל שתהיה מרירות גדולה כמידת התענוג שהיה לו מהעבירה, אבל אם האדם נמצא אצל הצדיק, אז הצדיק עושה לו תיקונים נפלאים שאדם יכול למחוק הכול, להיות לבן לגמרי. אבל גם אצל הצדיק האדם צריך להתאמץ ולהשתדל, אדם לדוגמה חייב לשמור על העיניים, חושבים שהצדיק זה פטנט, זה לא נכון."
"עוד מעט יהיה גוג ומגוג, אי אפשר לתאר מה הולך להיות, ה' ינהל את המלחמות, המשיח, "יִתְיַצְּבוּ מַלְכֵי־אֶרֶץ וְרוֹזְנִים נוֹסְדוּ־יָחַד עַל ה' וְעַל־מְשִׁיחוֹ.., יוֹשֵׁב בַּשָּׁמַיִם יִשְׂחָק ה' יִלְעַג־לָמוֹ" (תהלים ב). ה' ישחק לרשעים, אבל המלחמה הרוחנית היא שלנו של עם ישראל, רוצים מאתנו שלא נתייאש. כמה אדם זוכה אם הוא נלחם, אפילו אם הוא נופל, אם הוא ממשיך להילחם הוא עושה עוד ועוד כלים, "מקום שבעלי תשובה עומדין צדיקים גמורים אינם עומדין" (בבלי ברכות)."
"המבול מרמז על תקופתנו, המלחמה היום נוראה, תלמדו זכות על עצמכם. האדם רודף את עצמו סתם, אבל למעלה מעריכים אותו אחרת, התקופה קשה מאוד ברוחניות. רבנו אומר על דורנו שלהיות איש כשר יהיה כמו לטפס על קיר חלק. יש חושך גדול ברוחניות, לכן נותנים לנו שפע גדול בגשמיות, כי כל חיסרון קטן משגע את האדם, כי אין לו מוח. הרמח"ל מסביר שלפני ביאת משיח יהיה חושך כמעט לגמרי, וממלא שהאור מסתלק כל הרשעה מתגברת."
"אבל זו המתנה שלנו שיהודי פשוט יכול לזכות לאין סוף, רק לא להיכנע לתאוות, אל תפקיר את עצמך. בסיפורי מעשיות רבנו מספר על המלך שהולך לצוד וכל השרים שלו שוכחים אותו, רק כפרי אחד בבקתה קטנה קיבל אותו במאור פנים. פתאום נזכרו השרים שהמלך לא איתם וחיפשו להחזיר אותו, אבל המלך אמר שרק האיש הפשוט שנשאר איתו יחזיר אותו – מי שיחזיר את המלך זה האנשים הפשוטים, הבעלי תשובה. "מִפִּי עוֹלְלִים וְיֹנְקִים יִסַּדְתָּ עֹז" (תהלים ח ג), אלו שיישארו בסוף עם המשיח."
"רבנו בתורה ח' בליקוטי מוהר"ן אומר שבזמן שנעשים בעלי תשובה נעשים ברקים ורעמים, זה אור הגאולה. אתה שהיית במקומות כאלה שפלים, ועכשיו עושה תשובה, זה עושה רעש בשמיים ומושך אור של גאולה. "כל המקודש מחבירו, קודם את חבירו" (משנה הוריות ג ו), כמה שנשמת האדם יותר גבוהה ככה היא נפלה למקומות נמוכים יותר כשירדה לעולם. מכמה סיבות, היצה"ר יודע שהוא יכול לינוק חיות ממנה. וגם, זה דבר מכוון מהבורא שמוריד את הנשמות הגבוהות למאבק עם הס"א וככה שובר אותה."
"זו בדיוק הסיבה שנלחמים עם מורינו הרב ברלנד, הרי כל האשמות כנגדו זה שטויות, הפחד שלהם הוא שהרב מחזיר כ"כ הרבה אנשים בתשובה. הס"א יודעת שברגע שהרב מוציא ממנה את הנשמות האלה היא מתכלה. בגלל זה כל המסירות נפש של מורינו הרב ברלנד לעשות בעלי תשובה. מאיפה כל המסות של הבעלי תשובה? הכול התחיל עם הרב ברלנד, או השליחים שהוא שלח לזכות את ישראל, או דרך אומן ומסירות הנפש של הרב לפתוח את הדרך לשם. שם התחילה התשובה, נכון, היו עוד משפיעים ומקרבים, אבל את עיקר התשובה עשה הרב ברלנד והישיבה."
"כל המטרה של העמלק, היצה"ר, זה להפיל את האדם לייאוש ועצבות. צריך לתפוס פינה ולבקש מה' שיגלה לנו את האמת, לא את מה שהשקרן היצה"ר רוצה שנחשוב. פתאום יגיעו לאדם כאלה דיבורים של תשובה מתוך חמימות הלב.
אפשר להוריד את השיעור של הרב משה צנעני בלחיצה על הקישור – לחץ כאן