צור קשר עם הרב ברלנד
הרב משה ביננשטוק

למה נחסמה הדרך לאומן? הרב משה ביננשטוק

הרב משה ביננשטוק שליט"א, מגדולי משפיעי ברסלב ומי ששימש עשרות שנים את גדולי רבני ברסלב מהדור הקודם ובעיקר את הרב לוי יצחק בנדר זיע"א, בשיחה מעוררת על הסיבות לסגירת הדרך לאומן.

אלה דבריו

הרבי אמר העולם יתמהו על האהבה בין אנשיי! למה הרבי גירש אותנו? למה הרבי לא נותן לנו לבוא אליו? מה קרה הוא מאס בנו?! משהוא לא טוב בנינו? זה לא בגלל הפקיד הפלוני אלמוני, אמנם צריך לעשות השתדלות אבל לא זה הבעיה,  צריכים לעשות יום תפילה שיתקבצו כל מנהיגי חסידות ברסלב אבל הם לא יכולים לשבת ביחד. זה קשור לקבוצה הזאת, וזה קשור להשקפה הזאת, וזה לא מתאים. אם הוא ישב עם האנשים האלה מה יגידו עליו במונרו באמריקה? חלילה וחס הוא דיבר עברית!

אבל, רוב האנשים שנוסעים לאומן לא יודעים אידיש אז צריך למחוק אותם? הם לא קיימים?! אז הרבי עושה את הסלקציה שלו.

אני עוד זוכר את האהבה שהיה בקיבוץ בירושלים לפני 50 שנה, איפה, היום בקלויז 7000 איש לא מסוגלים לרקוד ביחד כי אין אהבה. במקום לבלבל לאנשים במוח ללכת להפגנות לרקוד עם שמאלנים במקום שיש נשים לא בצניעות, מה שבטוח ישפיע זה שהמנהיגים ידברו בניהם ביחד ולא יתביישו להתאחד ולזעוק זעקה גדולה ומרה. 

אין פה מקרה! לא מספיק שיש כמה שהצליחו להיכנס אני את נפשי הצלתי, אבל מה עם כל אנ"ש? צריכים לראות מה קרה כאן.

"מי יודע אם לא אשמים אנחנו על אחינו – כמו שאמרו האחים על יוסף, אשר לא ראינו את צרת נפשו."

השיחה המלאה מתומללת משמיעה

"היום ברסלב נמצאת במרכז הכותרות, דבר שלא היה מעולם. הרב'ה אמר לעשות כרוז, היום כולם עושים לנו כרוז, מהדורות החדשות בכל העולם מדברים היום על חסידות ברסלב, בארה"ב, באירופה, בפריז, בתורכיה, בקייב אין מה לדבר. קורה משהו שלא קרה ב 30 שנה האחרונות."

"ב"ה פינקו אותנו מהשמיים, לברסלב הייתה עדנה שאין לה אח ורע בכל חצרות החסידות. חסידי ברסלב בעבר היה אפשר לספור אותם באצבעות, ברסלב הפכה לחסידות ענקית, ענפה, שמתפרשת לכל מקום. וגולת הכותרת ממנה מקבלים את כל האש היוקדת הזאת נמצאת שם באוקראינה הטמאה, מול בית פעור. שם שוכן קברו של הצדיק בחינת משה, שם הוא היווה למושב לו, זה המקום."

"ר' נתן כותב, שנאמר רק על משה רבנו במסכת אבות, המקום שנקבע לו מששת ימי בראשית. רואים בפטירה שלו שהרב'ה אמר: תזיזו אותי ככה, תזיזו את המיטה, תזיזו את הכיסא. ר' נתן אומר: ראיתי שהכול מכוון כלפי העולמות העליונים."

 

"כל הפטירה של הרבי היא מדהימה, אדם נוסע במיוחד להיקבר באומן. לא שמענו דבר כזה בהיסטוריה, מילא אדם נוסע להיקבר בארץ ישראל, אבל אדם נוסע להיקבר במקום טמא. ר' לוי יצחק היה תמיד אומר שאומן ומז'יבוז' היו מקומות טמאים, שהצדיקים בחרו דווקא להיקבר שם. והרבי גילה לנו שאנחנו נבוא לאומן."

"לא היה כזה דבר בהיסטוריה, רבנו לקח שני עדים כשרים, את ר' נפתלי ור' אהרון הרב של ברסלב והבטיח הבטחה גמורה: כל מי שיבוא על קברי, יאמר את העשרה פרקי תהילים, אני אתפוס אותו בפאות ואוציא אותו משאול תחתיות. לא רק לאחר המוות, זה כבר קורה בחיים."

"הבאים לרבנו באים לצעוק להתקרב להקב"ה, לחזור בתשובה, לתקן תיקון הברית. הרבי הבטיח ואמר שמה שהוא יכול לעשות בערב ראש השנה הוא לא יכול לעשות בכל השנה כולה."

"אנחנו מחכים לזה כל השנה ועכשיו פתאום בעוונותינו הרבים שערי ציון נעולים, ומי מפריע? ומי קלקל לנו? יהודים שלנו מסכנים! אנחנו מאמינים שהכול משמיים, מי יודע אם לא אשמים אנחנו על אחינו – כמו שאמרו האחים על יוסף, אשר לא ראינו את צרת נפשו."

"מי יודע אם זה לא מחמת חוסר אהבת חברים, שבמקום לראות את מעלת חברינו, אנחנו מחפשים לראות את חסרונם. מי יודע, אולי הרב'ה אמר: אתם לא מסתדרים אז אל תבואו אליי, מי יודע? אנחנו לא נביאים. אבל, וודאי שזה אחד היסודות שהרבי אמר: העולם ראוי שיתמהו על האהבה שיש בינינו."

"הרבי אומר בספר המידות: חזק את חברך ביראת שמיים והוא יאהב אותך. ר' לוי יצחק היה אומר בשם ר' אברהם בן ר' נחמן שאת הכלי לקבל את האור של הרב'ה מקבלים רק אם יש אהבה בן אנשי שלומנו. הרבי אמר: אם תחזיקו את עצמכם באהבה תמשיכו אותי עליכם."

"אז הוא חושב ככה ואני חושב קצת אחרת, הוא יש לו את הרב'ה שלו ואני יש לי את הרבי שלי. הרבי שלו אמר שאסור ללכת לבחירות, ויש פה גדולי ישראל שאמרו שמותר ללכת, וכן לעניין פאה. לכן צריך לשנוא אותי, להתרחק ממני? בא נדבר על מה שכן אפשר לדבר אחד עם השני, בא נדבר כן דיבורי אהבה, וחיזוק, בא נדבר מהעצות של הרב'ה. זאת הגאולה."

"רבנו כותב בתורה כ"ז, אז אהפוך את כל העמים שפה ברורה לקרוא כולם בשם ה', והרבי אומר שזו תהיה הגאולה, זאת צריכה להיות השפה שלנו, לא שום דבר אחר. הדיבור של אנ"ש חייב להיות רק בעבודת ה', כשיש את הכלי הזה הרבי נמצא בפנים. אז יש לנו עוצמה, אז יש לנו כוח."

"הרי כל מושג הקיבוץ שלקחו אותו החילונים, לקחו אותו מחסידי ברסלב. המעלה של הקיבוץ – להיות יחד. ר' נתן בליקוטי הלכות מביא על מה שכתוב בבראשית על דברי יעקב לבניו: האספו ואגידה לכם…, ר' לוי יצחק היה מסביר את זה יפה, חז"ל לומדים שביקש יעקב לגלות את הקץ ולא אמר. שואל ר' נתן: למה יעקב מתחיל להגיד 'האספו', ואח"כ אומר: 'היקבצו ושמעו'?"

"האספו כמו אספת שכנים בלי כימיה ביניהם. יעקב ראה שזו רק אסיפה, אבל כל אחד מסתכל על החיסרון של השני – את הקץ אני לא אגלה, הסתלקה השכינה, אבל אגלה מה יביא את הקץ."

"המרשם לגאולה הוא: היקבצו, דבק, תהיו חתיכה אחת, להפסיק לראות את החסרונות של השני. זה מה שמקבלים מהרב'ה: לראות את הטוב, לא לחיות מהחסרונות של השני."

"פעםם צעקו חסידי ברסלב: קצתי בחיי, היום צועקים: קצתי בחייו…"

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

עלוני שובו בנים לפרשת וישב לקריאה ולהורדה

לפניכם מקבץ עלוני קהילת שובו בנים לפרשת וישב התשפ"ה: עלון שביבי אור לפרשת וישב שיעוריו …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *