צור קשר עם הרב ברלנד
הרב מיכאל שמואל רביע שליט"א

הרב מיכאל שמואל רביע שליט"א – "איך יכלו לחלוק ככה על הצדיק?"

הרב מיכאל שמואל רביע שליט"א מסביר בצורה ברורה וכואבת את ההשלכות הרעות של המחלוקת על הצדיק – איך יכול היה קורח לקום ולחלוק על משה מנהיגם של ישראל? איך יכול היה קורח לטפול על משה שהיה מובדל מכול גשמיות וחומריות, טענות של טינופת שאף גדולי הרשעים היו בדלים מהם?! 

אלה דבריו 

"פרשת קורח מלמדת אותנו מה זה, "וְכָל בָּנַיִךְ לִמּוּדֵי ה' וְרַב שְׁלוֹם בָּנָיִךְ" (ישעיהו נד יג), מה זה תלמידי חכמים שמרבים שלום. נלמד בשיעור על החכמה, האצילות של משה רבינו, כמה שפוגעים בו הוא נזהר ללכת בין הטיפות. איך הוא מכבד ונותן לקרח את הכבוד בצורה שלא תאמן, זה מדויק מהפסוקים."

על משה רבינו חלקו האנשים הכי חשובים שבדור

""וַיָּקֻמוּ לִפְנֵי מֹשֶׁה וַאֲנָשִׁים מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם נְשִׂיאֵי עֵדָה קְרִאֵי מוֹעֵד אַנְשֵׁי שֵׁם" (במדבר טז ב), נבחרי ציבור, אנשים הכי חשובים. "אַנְשֵׁי שֵׁם", "טוֹב שֵׁם מִשֶּׁמֶן טוֹב" (קהלת ז א), אנשים מפורסמים."

""וַיִּקָּהֲלוּ עַל מֹשֶׁה וְעַל אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם רַב לָכֶם כִּי כָל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים וּבְתוֹכָם ה' וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל ה'" (במדבר טז ג), נקהלו עליהם, באו אליהם בטענות – איזה גדולה לקחתם לעצמכם? אתה אהרן נהיית כהן גדול, אתה משה נהיית מלך ישראל! לקחת את שבט לוי בשבילך, מה אתנו?"

"אמרו ע משה רבינו, לכאורה, "כָל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים" (שם), למה אתם מתנהגים בהתנשאות? בזמן שלמדנו על משה רבינו, "וְהָאִישׁ מֹשֶׁה ענו [עָנָיו] מְאֹד מִכֹּל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה" (במדבר יב ג). התורה בעצמה מעידה על משה רבינו בפרשת בהעלותך, "וְלֹא קָם נָבִיא עוֹד בְּיִשְׂרָאֵל כְּמֹשֶׁה אֲשֶׁר יְדָעוֹ ה' פָּנִים אֶל פָּנִים" (דברים לד י), לא קם כמשה בכל הדברים, בנביאות, לא קם כמוהו בענווה."

משה נבחר ע"י הקב"ה

"הקב"ה בחר במשה, "לֹא כֵן עַבְדִּי מֹשֶׁה בְּכָל בֵּיתִי נֶאֱמָן הוּא" (במדבר יב ז). הרי, הגמרא אומרת שגם את שואב המים הקב"ה ממנה, ופה קרח ועדתו מתחילים בלשון הרע שלהם שכביכול משה לקח את הגדולה לעצמו. קרח רואה צדיק עבד ה', אבל אומר על משה שהוא מתנהג ככה כי הוא עושה פוזה."

חושדים את משה באשת איש

"וַיִּשְׁמַע מֹשֶׁה וַיִּפֹּל עַל פָּנָיו" (במדבר טז ד), "מלמד שחשדוהו באשת איש, שנאמר (תהלים קו טז): ויקנאו למשה במחנה. שכל אחד קינא אותו עם אשתו" (סנהדרין קי). לא פחות ולא יותר, אומרים על משה רבינו, 'מה שמענו עליך'?"

"ריבונו של עולם, זה מה שאתם חושדים את משה? הרי שלשה דברים עשה משה רבינו על דעתו ולא שאל את הקב"ה, והסכימה דעת עליון לכך. אחד מהם שפרש מציפורה אשתו, משה היה פרוש מכול העניין הזה. "פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּוֹ וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת וּתְמֻנַת ה' יַבִּיט וּמַדּוּעַ לֹא יְרֵאתֶם לְדַבֵּר בְּעַבְדִּי בְמֹשֶׁה" (במדבר יב ח). משה מדבר עם ה' מתי שהוא רוצה, הוא לא יכול להיות מחובר לדברים חומריים."

"הגמרא מספרת (בבא מציעא פרק הפועלים) שרבי אלעזר בן רבי שמעון נפטר, חברו רבי יהודה הנשיא שלח מכתב לבתו וביקש להינשא לאשתו. נשיא ישראל, מחבר המשניות, מזרע דוד המלך, בן אחר בן מיוחס עד דוד המלך, והיא עונה לו: 'כלי שהשתמש בו קודש, ישתמש בו חול'?"

"נורא, אשתו של ר' אלעזר אומרת על מי שחז"ל מעידים שהוא קודש, 'אני הייתי כלי לרבי אלעזר ברבי שמעון, זה קודש, איך עכשיו אני אשתמש בכלי של חול'? נורא, כי הרי על מעטים נאמר 'קדוש', ורבי יהודה הנשיא הוא אחד מהם – אבל, רבי אלעזר הצטער בצער המערה, זה משהו אחר."

"תראו על מה חשדו את משה שהיה קודש קודשים! מדברים איתו על אשת איש, הדבר שהוא הכי מופרש ממנו. ה"י, אדם שהיה עם אשת איש, זה עונש חנק."

חשבו שחלקו על משה, אבל – חלקו על הקב"ה

"וּתְנוּ בָהֵן אֵשׁ וְשִׂימוּ עֲלֵיהֶן קְטֹרֶת לִפְנֵי ה' מָחָר וְהָיָה הָאִישׁ אֲשֶׁר יִבְחַר ה' הוּא הַקָּדוֹשׁ רַב לָכֶם בְּנֵי לֵוִי" (במדבר טז ז). מפרש רשי"י: ""רַב לָכֶם" – דבר גדול נטלתם בעצמכם לחלוק על הקב"ה. רש"י מסביר שאמנם לא מפורט הכול בתורה, אבל משה דיבר על ליבם הרבה דברים, וניסה לשכנע אותם בכול הדרכים והצורות."

"משה רבינו רוצה בטובתם של ישראל, הרי אחרי עוון העגל ה' רצה למחות, חו"ש, את ישראל ולהתחיל מחדש עם משה, אך משה ענה, "וְעַתָּה אִם תִּשָּׂא חַטָּאתָם וְאִם אַיִן מְחֵנִי נָא מִסִּפְרְךָ אֲשֶׁר כָּתָבְתָּ" (שמות לב לב). משה רבינו רחמן שברחמנים, הוא חס על ציפורן של יהודי, לא סתם נבחר להיות מנהיג של ישראל. "רַב לָכֶם בְּנֵי לֵוִי" – משה מתחנן אליהם שהוא לא רוצה מחלוקת."

"משה אומר להם, אני פה בכדי להנהיג אתכם, מעצמי בכלל לא בחרתי בשליחות הזו. הרי הוא אמר לקב"ה, "וַיֹּאמֶר בִּי ה' שְׁלַח נָא בְּיַד תִּשְׁלָח" (שמות ד יג), אני לא ראוי. אבל ה' אומר, 'לא ראוי, אתה הכי ראוי'."

משה יודע מה יהיו התוצאות של המחלוקת עליו ועושה הכול בכדי למנוע זאת

"משה דיבר אליהם בחכמה, אבל הם לא עמדו והושפעו מההסתה כנגד משה. והתורה מעידה על עצמם שהם אחראים על מיתתם, ולכן גם יענשו על זה. לא רק שחלקו על משה רבינו, ו"אמר רב חסדא: כל החולק על רבו כחולק על השכינה" (סנהדרין קי ע"מ א), ויענשו גם על כך שגרמו למיתתם."

"שואל רש"י: "קורח שפיקח היה מה ראה לשטות זו?" הרי, הוא היה מנושאי הארון ואדם גדול בישראל, הוא לא היה טיפש, אז איך אמר למשב רבינו: "וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל ה'" במדבר טז ג)?"

"עונה רש"י בשם המדרש תנחומא, קרח "עינו הטעתו", הייתה לו רוח הקודש שהטעתה אותו, הוא ראה שהולך לצאת ממנו שמואל ששקול כמשה ואהרן. ועוד ראה קורח שעתידים לצאת ממנו 14 משמרות כהונה מתוך 24, שעתידים לשמש בביהמ"ק על הדוכן."

"אמר לעצמו קורח, אם אני אמות אז כל צאצאי אלה לא יולדו, אז אין סיכוי שאני אמות. אבל רשי"י מסביר שהוא לא ראה נכון, כי בניו עשו תשובה ומשם יצאו צאצאיו, אבל "משה היה רואה". למשה הייתה ראיה נכונה של אספקלריה המאירה."

"והשאלה, אם רוח הקודש הטעתה את קורח לחלוק על משה, אז למה הקב"ה בכלל נתן לו את רוח הקודש? אבל, הקב"ה משאיר לבן האדם את הבחירה."

"קורח היה צריך להגיב בדיוק הפוך ולומר, אדרבא, בגלל שעתידים לצאת ממני כאלה צאצאים צדיקים, אני צריך להתחזק ולהיות יותר עניו. רש"י מסביר שקורח חלק על השבת, כי תפקיד השבת הוא להביא שלום, וקורח עשה מחלוקת ופירוד."

לשיעורו המלא של מזכה הרבים הרב מיכאל שמואל רביע

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

בֶּן שְׁמוֹנַת יָמִים • ברית לבן נין הגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א

ביום שני י"ז מרחשון פרשת חיי־שרה. התקיים ברית קודש לבן נינו של מורינו הרב אליעזר …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *