בספר 'אוסף מכתבים' מהרב יעקב מאיר שכטר שליט"א, במכתב שנכתב ב- כ"ח סיון תשל"א אל ר' חיים שלמה, תמה הרב שכטר על המחלוקת הקשה, "איך גדולים וקדושים חולקים על צדיק האמת בבחינת משיח".
להלן חלקים נבחרים מהמכתב שהגיע לידינו:
אל כבוד יד"נ היקר הרה"צ ר' חיים שלמה ושלמיה ישגא לחדא,
על עניין הצדיקים הקדושים שלא ידעו מרבינו הקדוש, ואעפ"כ היו קדושים ונוראים. וגם אנו צריכים זהירות שלא לפגום באמונת צדיקים, בהאמונה בהצדיק ה"מְחֹלָל מִפְּשָׁעֵנוּ"[א] (ישעיהו נג ה). וזה יכול לגרום ח"ו פגם אמונה בהצדיק בחי' משה עצמו. ולעומת זה, רואים שהיו אנשים פשוטים שכן זכו להיות יחד עם הצדיקים בעת ההסתרה.
ולעניין המחלוקת של קורח ועדתו נגד משה ואהרן, מסופר על הרה"ק בעל 'ישמח משה' זי"ע שזכה לזכור את כל הגלגולים שלו, ואמר שזוכר את המחלוקת משה עם קורח, והוא היה מבין אלו שלא רצו להתערב בתוך מחלוקת זו. ויתכן שהיו הרבה יותר קטנים שהכירו את האמת. כי הלא רואים שהצליח לפתות 250 ראשי סנהדראות, ואילו פשוטי העם היו עם משה רבינו.
ואם כן, כן הדבר אפילו עם גדולים וקדושים שאין יודעים לגמרי מהצדיק. ולעומתם יש אנשים פשוטים שכן יודעים ממנו, והסוד בזה נעלם מאיתנו.
ידוע שהבעל שם טוב לא רצה לרדת בזה העולם עד שהבטיחו לו ששים גבורים (ראה אבני"ה ברזל, שש"ק א, תקלה) ולולא זאת היה עוד נעלם בזה העולם.
על כל פנים הבאתי לך כמה דוגמאות שיכול להיות צדיקים וקדושים ובעלי מופתים שאינם יודעים לגמרי מסודו של משיח ה"מְחֹלָל מִפְּשָׁעֵנוּ", ושבכל פעם היה הסוד הזה נעלם באופן אחר לגמרי. ועין בזוהר (כי תצא דף רפ"ב) שרשב"י ביקש שאליהו הנביא יגלה את הרעיא מהימנא (משה רבינו), כי התנאים מארי מתניתין אינם יודעים ממנו ולא משתמודעין ליה ועליה איתמר "וְהוּא מְחֹלָל מִפְּשָׁעֵנוּ".
מכתב הרב יעקב מאיר שכטר להורדה
[א] הוא פסוק בתנ"ך (ישעיהו נג, ה) "וְהוּא מְחֹלָל מִפְּשָׁעֵנוּ מְדֻכָּא מֵעֲוֹנֹתֵינוּ מוּסַר שְׁלוֹמֵנוּ עָלָיו וּבַחֲבֻרָתוֹ נִרְפָּא לָנוּ", ובגמרא (סנהדרין צח:) מפרש זה על משיח, שהוא סובל מרעין עבור כלל ישראל. וראה בליקוטי מוהר"ן (סימן קיח) שכתב שכל צדיק הדור הוא גם כן סובל יסורין בשביל כלל ישראל להקל מעליהם, כי הוא בחינת משיח.