צור קשר עם הרב ברלנד

כְּיוֹשֵׁב בְּסֵתֶר לְחַלּוֹת פְּנֵי מֶלֶךְ • סיקור נרחב מקיבוץ יום הכיפורים בצילו של הגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א

תפילות היום הקדוש בהשתתפות מורינו הרב שליט"א ○ אלפי איש בבית המדרש בצל הקודש ○ מַרְאֶה כֹּהֵן

גם בשנה זו התשפ"ה זכינו לקיבוץ היום המקודש בשנה בזכותם המבורכת של 'איחוד חסידי ברסלב שובו בנים' שהשכירו בפעם החמישית ברציפות בשנים האחרונות את סוכת חסידות 'תולדות אברהם יצחק' שהפך במהלך השנים למבנה הזמני של החסידות בשל השיפוצים הנערכים בבית מדרשם.
בעקבות אירועים משנים עברו, בהם חלק נכבד מהציבור לא זכה לראות את מורינו הרב שליט"א במשך התפילות, בעקבות ריבוי המשתוקקים להתקרב אל הקודש, השנה העמידו פעילי 'האיחוד' במה ענקית עבור מורינו הרב שליט"א והחזנים בגובה של למעלה משלושה וחצי מטרים, בכדי שגם מבחוץ לאוהל במרחק של מאה מטר יוכלו לראות את מורינו הרב שליט"א.
בסייעתא דשמיא זכינו ביום הכיפורים הזה לתפילות ארוכות וניתן לומר שכפשוטו התקיימו התפילות החל משחרית ועד להבדלה ברציפות ממש למעט הפסקות קצרות. אמנם את היראה הנוראה ואת רגשי הקדושה הנעלים ביותר לא נוכל להביא אל תוך דיו וגיליונות. אך ננסה במעט לספר 'למען ידעו דורותיכם' את יום כיפור התשפ"ה במחיצתו הקדושה של הכהן הגדול מאחיו הלא הוא הצדיק אשר ממתיק ומכפר בתפילותיו עבור כלל ישראל בכלל ואנשיו המקורבים בפרט, ככהן הגדול לפני ולפנים!

***

"ונסלח לכל עדת ישראל"

דקות ספורות קודם כניסת היום הקדוש הגיע מורינו הרב שליט"א אל בית המדרש ברחוב סלנט, כאשר מעט מהציבור שחיכה לו, קיבל את פניו בשירת 'אור זרוע' אחד מהחסידים אף זכה להחליף עמו טלית קודם כניסתו לחדרו. כאשר נכנס אל הקודש פנימה, כדרכו בקודש ניצל את הזמן בלימוד התורה עד זמן 'כל נדרי'.
לבינתיים היכל התפילה החל להתמלא באלפי אלפי אנשי שלומינו מכל רחבי הארץ והעולם, למעלה משלושת אלפים מקומות מתמלאים בזריזות על ידי אשר השכילו מבעוד מועד לרכוש מקום כהוראת מורינו הרב שליט"א. אך כמובן שאין קומץ זה, משביע את אריות הקודש – צאן מרעיתו החפץ להתפלל עמו ביום הקדוש והנורא ביותר בשנה. מאות אברכים ובחורים ממלאים עד אפס מקום גם את המעברים ואף מבעד לשערי בית המדרש הכל הכל מלא עד אפס מקום.
בשעה 18:30 ניגש החזן הרה"ח ר' שלמה חיים ריכטער שליט"א לעמוד התפילה. וכעבור שלוש דקות בדיוק עלה אל הבמה מורינו הרב שליט"א כאשר מראהו גורם לכל בן תמותה להעתיק נשימה. הקיטל הלבן והכיפה הצחורה, כשראש בני ישראל מעוטר בטלית החדשה, ופני הקודש מאירים בשלהבת אש קודש ומעלים את יראת הרוממות על נס. מיד עם כניסתו מורינו הרב שליט"א נעמד לכיוון הציבור הקדוש לצד החזן אשר החל בקולו הרם והנעים 'על דעת המקום ועל דעת הקהל…', תפילת 'כל נדרי'. הרה"ח ר' מאיר מלכה שליט"א מגדולי התלמידים כובד בספר תורה לצד מורינו הרב שליט"א אשר כיסה במשך כל זמן 'כל נדרי' בטליתו את פניו הקורנים באור הטוהר, תחושת יראה וחרדת אלוקים עברה בכל הציבור ברגעים נעלים אלו.
מיד בסיום 'כל נדרי' מורינו הרב שליט"א החל 'מזמור לדוד הבו לה' בני אלים…' ותוך כדי החל בקבלת שבת המקוצרת. אך כידוע לכל שאין מושג כזה 'קצר' אצל מורינו הרב שליט"א וקבלת שבת מתחילתה ועד סופה ארכה כשעה תמימה, כאשר כמובן רוב הזמן מזמר מורינו הרב שליט"א את 'לכה דודי'. וכאן הגיע אחד מרגעי השיא של שיזכרו בקיבוץ יום כיפור תשפ"ה. מורינו הרב שליט"א הוריד את טליתו מעל פניו הקדושות וכשהוא אל מול פני האלפים, כאילו קיבל כוחות נעורים מחדש והחל בהתלהבות עצומה לשיר את 'לכה דודי' באש להבה ובמחיאות כפיים, הרגשה של 'גילו ברעדה' מלאה את כל ההיכל. בעיקר האריכות הייתה בבית 'ימין ושמאל תפרוצי…' שם מורינו הרב שליט"א סימן בתנועותיו הקדושות שוב ושוב אל כל הקהל האדיר לקפוץ ולמחוא כפיים. אחח אין דרך לתאר את העוצמות הגדולות מפני שאדם שלא חזה במעמד נורא הוד זה לא יוכל יבין זאת.
בסיום קבלת שבת מורינו הרב סימן אל החזן להתחיל תפילת מעריב של ליל היום הקדוש. כאשר הרב נשאר עם פני הקודש אל הציבור וממשיך בתנועות אש להבה במשך כל התפילה. רק סמוך לשמונה עשרה ניגש מורינו הרב שליט"א אל. לאחר סיום הסליחות של תפילת ערבית בלילה הקדוש, ניגש להשלים את 'שיר הכבוד' של כל ימי השבוע הנהוג לאומרו בליל יום הכיפורים לאחר תפילת ערבית. תפילת ערבית הסתיימה רק בשעה 22:38 לאחר ארבע שעות וחמישה של תפילת ליל היום הקדוש בהתעוררות ובהתרוממות הרוח.
מורינו הרב שליט"א יצא בלילה אל דירה מעבר לכביש ברחוב דבורה הנביאה 11, שם עסק בלימודו במשך כל הלילה הקדוש.

"עיצומו של יום"

בחסדי ה' יתברך עמנו אשר כרוב רחמיו וכרוב חסדיו הגדיל לנו, וזכינו שגם בבוקרו של יום הכיפורים מורינו הרב שליט"א הגיע להשתתף בתפילות היום הקדוש. בשעה 06:00 יצא מביתו, שם דיבר מעט עם אנ"ש והזכיר את הדיבור של רבינו על כך שכל צום זה כמו לעקעך. ונכנס אל חדרו בבית המדרש. לאחר עשרים וארבע דקות של הכנה בשעה 6:24 עלה אל הבמה והחל בתפילת שחרית, כשעד 'המלך' תפילת שחרית של יום הכיפורים דמתה לתפילת שחרית של שבת קודש בניגונים בחיות ובהתעוררות – וגילו ברעדה. אריכות מיוחדת נרשמה בניגונים 'הושיעה את עמך' ו'הנחמדים מזהב' במשך חמש דקות.
בשעה 8:15 הגיעו ל'המלך' סימן מורינו הרב שליט"א בידו הקדושה לחזן הרה"ח ר' משה גלינסקי שליט"א לגשת. ר' משה בקולו המעורר לבבות ניגש בשאגת 'המלך', וכל האלפים יחד עם מורינו הרב מוחאים כפיים. לב מי לא יחרד…! ההתעוררות בהרגשה העילאית נמשכה כל תפילת שחרית בנוסח ברסלב אשר טבוע בו השתפכות הנפש של גדולי וענקי אנשי שלומינו מכל הדורות, נוסח הספוג בכיסופין ודמעות לאורך דורות. משך כל חזרת הש"ץ מורינו הרב שליט"א כל העת מסתכל במחזור ועוקב אחרי התפילה בהתעוררות רבה. יצויין כי למרות חולשתו הרבה מורינו הרב שליט"א השתתף באמירת הפיוטים ובסדר התפילה. בסיום התפילה מורינו הרב שליט"א אמר 'לדוד ה' אורי וישעי' ואז החלו בציבור לנגן את 'אחת שאלתי' לאחר שניות בודדות הרב שליט"א עשה תנועת חיזוק ביד לשירה, והמשיכו לשיר ולנגן זאת במשך חצי שעה! 'שבתי בבית ה' כל ימי חיי לחזות בנועם ה' ולבקר בהיכלו…'!. תפילת שחרית הסתיימה בסביבות השעה 11:08 בבוקר לאחר ארבע שעות ושלושת רבעי השעה.
לאחר תפילת שחרית מורינו הרב שליט"א אמר כי יצאו להפסקה של כעשרים דקות. ואכן כך הודיע נינו המשמש בקודש ר' נפתלי צוקר הי"ו. במקביל נכנס מורינו הרב שליט"א לחדרו, לצערינו לא זכינו שהרב יצא לקריאת התורה אשר עם המכירות הכיבודים, הקריאה וההפטרה, ארכו כשעה.

"לֵב שׁוֹפְכִים נוֹכַחֲךָ כַּמַּיִם"

לא ניתן לתאר את העוצמות וההתרגשות העצומה עת התכוננו בחיל ורעדה לתפילת המוספים עם סדר העבודה. לפני העמוד ניגש הגבאי הרה"ח ר' דב צוקר שבקולו הנעים כבקי ורגיל סידר את תפילתו, כסדרו של הכהן בבית המקדש ביום הקדוש עת אמר את תפילת 'הנני העני ממעש' בהתעוררות עצומה שהשפיעה על הקהל הקדוש. שניות בודדות קודם תחילת 'הנני העני', הופיע מורינו הרב שליט"א בשעה 12:45.
לשיאה הגיעה ההתעוררות בעת אמירת 'סדר העבודה'. מורינו הרב שליט"א התעלה בשרפי אש קודש, ובמסירות נפשו למרות גילו המבוגר ומצבו הבריאותי שזה בכלל נס שבמצבו הוא צם ביום הקדוש, השתחווה שלושה פעמים בסדר העבודה כנהוג. אין לתאר את המיית תשוקת הלב בראות את מורינו הרב שליט"א כורע ומשתחווה ככהן הגדול בשעתו הגדולה בעבודת הקודש לפני ולפנים. עם סיום סדר העבודה החלו בשירת 'כאוהל הנמתח בדרי מעלה' ומורינו הרב שליט"א האריך במיוחד בקטע 'יושב בסתר לחלות פני מלך מראה כהן!' במשך דקות ארוכות.
ניתן לציין גם כי תוך כדי תפילת מוסף החלו בציבור את הניגונים 'וקרב פזורינו' ו'והביאנו לציון עירך' כשכל ניגון אורך 5 דקות. תפילת מוסף הסתיימה בשעה 15:45 לאחר ארבע שעות של תפילת מוסף. לאחר תפילת מוסף מורינו הרב שליט"א נכנס לחדרו, והורה לציבור להמשיך מיד בתפילת המנחה וכי הוא יצא לתפילת נעילה.

"וּבִזְכוּת הַתָּם יוֹצִיא הַיּום לְצֶדֶק דִּינֵנוּ"

אין ספק כי בערבו של היום הקדוש כאשר הגוף כבר אינו שייך למציאות העולם, עין לא נשארת יבשה בהשתפכות הנפש עילאית. אוי טאטע… 'ועל כולם אלוקַ סליחות סלח לנו מחל לנו כפר לנו…'
ואת ההפטרה החשובה 'הפטרת יונה' המסוגלת לפעול ישועות רבות ולפתוח שערים רבים ולחתימה טובה עבור הזוכה בה. עם קריאת התורה וההפטרה בשעה 17:25 מורינו הרב שליט"א נכנס לבית המדרש והתיישב במקומו. לאחר מכן ניגש כחזן הרה"ח ר' יוסף שור שליט"א אשר בקולו הרם והנישא ערך את תפילת המנחה בהתעוררות מחודשת. כאשר על אף השעה אשר דוחקת לקראת פנה יום, לא מחסירים שום פיוט ושום סליחה. אח… לב מי לא ירעד בזעקת 'חטאנו צורנו סלח לנו יוצרינו…'!!!

"שַׁעֲרֵי שָׁמַיִם פְּתַח וְאוֹצָרְךָ הַטּוֹב לָנוּ תִפְתַּח"

רגעי השיא של יום הכיפורים היו בעת התחינה 'פתח לנו שער בעת נעילת שער'. תפילת הנעילה בה נשפעים כל האוצרות הטובים, עת נחתמים כל עם ישראל לחיים טובים ולשלום, עת חתימת הדין, וכאשר הכהן הגדול אשר ספון בקודשי הקדשים מתפלל בעד כל עדת ישראל ברגעים נעלים אלו. לא ניתן שלא להוזיל דמעות כמים להתחנן ולבקש לזכות ל'וחתום לחיים טובים כל בני בריתך'!
בשעה 17:10 ניגש לפני העמוד הרה"ח ר' יצחק הלפרין שליט"א ר"מ בישיבת 'חכמה ודעת' בעל הקול המרטיט והמעורר המיית כל לב, לרגעים נעלים אלו. לפני שמונה עשרה של תפילת נעילה בשעה 17:15 מורינו הרב שליט"א עלה שוב אל הבמה וניגש מיד למקומו והחל בתפילת שמונה עשרה בחתימה היום הקדוש.
בחזרת הש"ץ גדלה התעוררות הרבה, בפרט באמירת ה־י"ג מידות 'א-ל רחום וחנון ארך אפים ורב וחסד ואמת…' אין לתאר את העוצמות ואת התחושה העילאית בעת רגעים אלו, בעודם מתחננים 'ורוצה אתה בתשובת הרשעים ואין אתה חפץ במיתתם'. רגע לפני נעילת השערים ותקיעת השופר האחרונה באמירת 'אבינו מלכינו…' כבשנה שעברה החלו בציבור לנגן את 'אבינו מלכינו חננו ועננו כי אין בנו מעשים…' מורינו הרב שליט"א האריך בניגון זה מספר דקות. לאחר מכן מורינו הרב שליט"א סימן בידו הקדושה והחזן הרב יצחק הלפרין שליט"א עם כל המיית ליבו שואג את קבלת העול מלכות שמים בדמעות שליש 'שמע ישראל…!' 'ה' הוא האלוקים'! 'ה' מֶלך ה' מָלך ה' ימלוך לעולם ועד'! וכמובן כצאן ובראשם הרועה מורינו הרב שליט"א שואגים בכל נפשם ומאודם את פסוקי קבלת עול מלכות שמים, שאגה שנשמעה היטב בכל רחבי שכונת מאה שערים.
לאחר הקדיש, ותקיעת שופר על ידי הרה"ח ר' יוסף שור שליט"א פרצה השמחה של 'כי כבר רצה האלקים את מעשיך', וסיום הקדיש 'תתקבל' לווה בשירה מתוך שמחה אמיתית שמחה דקדושה, שמחה שבוודאי בזכותו של הרועה הנאמן זכינו להחתם לשנה טובה ומתוקה!

"בְּצֵאתוֹ מִן הַקֹּדֶשׁ"

לאחר צאת הצום מורינו הרב שליט"א סימן לחזן ר' יצחק הלפרין להמשיך לפני העמוד בתפילת מעריב של מוצאי היום הקדוש בשמחה ובחיות, עם כל ניגוני התפילה. תפילת ערבית ארכה למעלה מעשרים דקות. כאשר לאחריהם הבדיל אף ר' יצחק על הכוס יחד עם נר ההבדלה. רק כשעתיים לאחר תחילת תפילת נעילה בשעה 19:15 מורינו הרב שליט"א סיים בברכת שנה טובה לכלל הציבור וירד במדרגות תוך כדי שהוא מנופף בידו הקדושה 'לחיים', "ובכן מה נהדר היה מראה כהן גדול בצאתו מן הקודש" כאשר האלפים מלווים אותו בשירת 'אשרי העם שככה לו אשרי העם שה' אלוקיו'!!!

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

"וְחָתְמֵנוּ בְּסֵפֶר חַיִּים טוֹבִים עַל יְדֵי חֲבִיטַת עֲרָבָה" • תפילות להושענא רבה מהגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א

לפניכם מקבץ תפילות להושענא רבא מהגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א לחיבוט הערבה ולזכות לפתקא טבא …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *