צור קשר עם הרב ברלנד

"רבינו אמר רבי נתן ורבי נפתלי הם מלאכים!" • ליומא דהילולא של התלמיד רבי נפתלי הערץ מנעמירוב זיע"א

היום י"ט מנחם אב יום היארצייט של ר' נפתלי הערץ וינבערג מנעמירוב זיע"א מבחירי תלמידיו של אדמו"ר רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב זיע"א, וידיד נפשו של גאון עוזנו ותפארתנו מוהרנ"ת זיע"א.

ר' נפתלי הערץ נולד בשנת תַּקֻּ"ם (התק"מ) נולד לאביו רבי יהודה ויינבערג. בשנות ילדותו הכיר את מורינו רבי נתן מברסלב ונפשו נקשרה בנפשו, בחודש אלול התקס"ב התקרבו השניים באותו הזמן אל אור האורות רבי נחמן מברסלב שאמר עליהם "לדעת ממני יודעים רק נתן ונפתלי מעט". לשני תלמידים אלו העביר רבינו את מגילת הסתרים, ר' נפתלי הערץ היה אחד משני העדים שייחד רבינו על התיקון הכללי המסוגל לתיקון הברית. שעל כל אמר רבינו כי "כל מי שיבא על קברי ויתן פרוטה לצדקה ויאמר אלו העשרה קפיטל תהלים אשתדל בכל כוחי לעשות לו טובה". ר' נפתלי הערץ נפטר בשנת כֶּתֶ"ר (התר"כ). ביום שלישי י"ט מנחם אב לסדר "בעלֹתי ההרה לקחת לוחות האבנים" (עקב). ונקבר בבית החיים השני (העתיק) בעיר אומן.

לפניכם מספר חיזוקים מעשיות ועובדות המקובצים מתוך שיעורי מורינו הגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א על רבי נפתלי הערץ מנעמירוב:

ר' נתן גילה לר' נפתלי את כוח התפילה

כי אדם יכול עם התפילה לפעול כל דבר בעולם! אין דבר שאדם לא יפעל בתפילה שלו, אין כזה דבר! ה' ברא את התפילה שתבטל את כל החוקים כל הטבעיים, את כל הגזירות ברוחניות ובגשמיות. כל דבר אדם יכול לפעול על הילד שלו שיחזור בתשובה. ר' נפתלי הבן שלו הלך לאוניברסיטה ונפלט מפיו איזה דיבור של קללה והבן שלו מת. אז אמר ר' נתן למה שימות? תחייה אותו, שיהיה בעל תשובה! ר' נתן גילה לר' נפתלי את הכח של התפילה. אז הבן הלך לאוניברסיטה, אז עכשיו בשביל זה צריך למות? אמר לו ר' נתן שיעשה תשובה, ויביא עוד כמה נשמות. 'ירידה לצורך עליה' הוא יכול לתת לו שיעשה תשובה, וזה היה מביא עוד איזה מאה בחורים לשם, שהיו נהיים חסידי ברסלב. כבר חכמים פרופסורים פילוסופים, שיהיו לפחות חסידי ברסלב עם החכמה שלהם, להיות תמימים כמו שהרבי רוצה! אולי כל מה שנפל היה זה ירידה לצורך עליה, אז אדם עם התפילה יכול הכל! יכול שהבן שלו יחזור בתשובה! כל דבר בעולם הוא יכול לפעול עם התפילה!!.

ר' נפתלי ור' נתן רדפו אחרי רבינו וביקשו תורה

ר' נתן חיפש דברי תורה, הרבי שאל אותו כשהוא רץ אחריו הוא נסע ללעמברג, אז ר' נתן רדף אחריו, פגש אותו ליד הגשר. בגשר כבר צריכים לנסוע קצת יותר לאט, ליד הגשר עצרו את הרבי. אז ר' נתן ר' נפתלי הם רדפו ממש ברגל, אז הרבי שאל: 'מה אתם רוצים ברכה או תורה' ענו ר' נתן ור' נפתלי רוצים תורה, לא ברכה. מי שיודע רוצה תורה, לא רוצה ברכה! הצדיקים בנסיעתם בונים משכן, הצדיקים נוסעים, תלמידי חכמים נוסעים בדרכים להקים ישיבה, ישיבה של רבנו. אז בונים משכן! בונים את המרכבה הקדושה, הנסיעות האלה זה סודות נוראים. כשה' מסובב כאלה נסיעות כאלה נסיעות בכל רחבי הארץ, אז הם בונים את השכינה, בונים את המשכן בונים את המרכבה.

ר' נפתלי ור' נתן היו מלאכים!

הרבי אמר לר' נתן ור' נפתלי 'איזה מלאכים הם יהיו'. אנחנו מדברים על ר' נתן מדברים על ר' נפתלי, מדברים על ר' לוי יצחק זה הכל היו מלאכים! בכלל לא היו בני אדם, לא היו בני תמותה בכלל! וזה מה שאומר בשיחות וסיפורים, והיה אור הלבנה כאור החמה ואור החמה שבעתיים כאור שבעת הימים, רבנו זה אור שבעת הימים רבנו זה שבעתיים כאור שבעת הימים!

להגיד תורה בסעודה שלישית

האר"י מסביר שבסעודה שלישית צריכים להגיע לאדם קדמון, היו צריכים לעלות לאבא ואמא, היו צריכים לעלות לאריך. סעודה ראשונה היו צריכים לעלות לאריך, סעודה שניה היו צריכים לעלות לעתיק, זה סעודה של עתיקא קדישא. כשנמצאים בסעודה שלישית, כבר עולים לאדם קדמון. הדברי תורה שמדברים בסעודה שלישית, זה דברי תורה מאדם קדמון! זה הפה של אדם קדמון!! נפתח הפה של אדם קדמון, אדם בסעודה שלישית שהוא אומר דברי תורה. הרבי אמר לר' נפתלי תשב לבד תגיד דברי תורה!. עכשיו אתה מקבל הארה מאדם קדמון, הגמרא שקוראים בה בסעודה שלישית, כל הדברי תורה שאומרים בסעודה שלישית, עולים לאדם קדמון ואפילו בעלי תשובה עולים לאדם קדמון.

ר' נפתלי אמר אם הוא יתן אפילו פרוטה הוא ינצל

ברגע שאנשים רק נותנים לרבנו, זוכרים את רבנו. היה אחד הלפרין בברדיטשוב, הוא היה עשיר המיליונר הכי גדול, היה מיליארדיסט, אז הלכו ר' נתן ור' נפתלי. אז ר' נפתלי אומר לר' נתן אני רואה עליו, הוא היה שם בדיוק במרפסת, ככה הסתובב ככה בגאווה. אנשים חושבים כולם מקנאים בו, תראה באיזה גאווה הוא מסתובב, הוא עכשיו בלב נשבר הכי גדול שבעולם. הוא בלב נשבר, שכזה לב נשבר אין לאף אחד! הוא עכשיו הוא לפני פשיטת רגל, לפני התמוטטות נפשית וגופנית ורוחנית. ומחר בשמונה הוא צריך להכריז על פשיטת רגל, מחר פותחים את הבנקים כבר מחכים בבנקים, הוא הבטיח להם עד מחר בבוקר שהוא מכסה להם את כל הגירעונות שלו, מחר הוא לא מביא. מכריזים עליו בכל המדינה פשיטת רגל וזה היה פיקדונות של של מיליארדי דולרים שכל העשירים הפקידו אצלו, כל היתומים כל האלמנות, הוא היה כמו הבנק. פעם לא היה ממש בנקים, אז היה אחד שאצלו היה הפיקדונות, והיה משהו של המדינה, משהו ששם כולם מקבלים הלוואות מהמדינה, וזה עוד הלוואות. יש לך מיליון, אתה מקבל עשר מיליון הלוואה, בסוף התברר שגם מיליון לא היה לך, רק היה לך שקל אחד ועשית שש אפסים… זה הכל, זה לא היה שום דבר, זה רק זייפת את המסמך, אז חשבו שמהמיליון תעשה 10. בסוף מהמיליון עשו לך מינוס עשר. אז עכשיו הוא צריך להחזיר שם, אם מחר הוא לא בא להחזיר שם למדינה את מה שהוא לווה, אז גמרנו מכריזים עליו, מחרימים לו את כל הבניינים, את כל הנכסים, כל מה שיש לו. אומר ר' נפתלי לר' נתן אז העשיר הזה – קראו לו הלפרין – הוא רוצה עכשיו שהמרפסת תשבר, שיהיה איזה נס, היא תתמוטט והוא יתרסק עם המרפסת יחד. זה עכשיו הוא מתפלל שהמרפסת תתרסק, הוא לא רואה עכשיו שום עצה. הוא כבר פנה לכל ההלוואות לכל הידידים, אף אחד לא רוצה להלוות לו יותר. לכל המשקיעים, אף אחד לא רוצה. והוא עכשיו שתים עשרה שעות לפני הכרזה על פשיטת רגל. ועכשיו הוא רוצה שהכל יתמוטט, כל הבניין יפול עליו, והוא יתרסק וימות עם כל הבניין יחד עם המרפסת.
בוא נעלה אליו, כך אומר נפתלי לר' נתן בוא נעלה אליו, אם הוא ייתן לנו אפילו פרוטה אחת, אפילו עשר אגורות, ייתן לנו עשר אגורות שחוקות, ייתן לנו פרוטה אחת הוא יינצל! פתאום המזל שלו יתהפך, אנשים ילוו לו כסף, השם טוב יחזור. אפילו פרוטה! ייתן לנו עשר אגורות – אדם לא יודע איזה גזרות הוא נמצא, שולחים לו עני, העני עכשיו בא להמתיק לך איזה גזר דין נורא, תן אפילו עשר אגורות, ואם הוא לא ייתן אז ה' ירחם… ואז ר' נפתלי ור' נתן עולים אליו, דופקים בדלת. מי אתם? 'ברסלב שובו בנים…' אה שובו בנים, אז תעופו מכאן מכל המדרגות, רוצחים חבורת רוצחים פושעים אני שמעתי עליכם, אני קראתי עליכם בעיתונים, מיד תתפסו את הרגליים תברחו למטה. טוב, אומר ר' נתן הכל אבוד, חשבנו להציל אותו, הכל אבוד. למחרת בשמונה בבוקר, כל העיר הייתה באבל, כל הפיקדונות של כל העיר. לא היה אדם שלא הפקיד אצלו את כל הכסף שלו, אנשים מפחדים לשים כסף בבית. פעם היה ממש זהב לא היה איפה, אז לא היה בנקים כמו היום. אז אנשים הפקידו אצל המיליונר הזה, שהוא העסקים שלו פורחים קצת בריבית. גם כן זה אז אפשר לקבל אפילו קצת טיפת רווח. וידעו שאצלו זה הכי בטוח ככה כל ברדיטשוב היה אבל, בכל העיר בכיות נוראות אנשים רצו להתאבד. מה שחסכו חמישים שנה הכל ירד לטמיון. התבטלו שידוכים, התבטלו דברים! כל מיני דברים. היה חורבן בכל קהילות ישראל, כל מי שהפקיד אצל העשיר הזה את העשר אלף רובל, הכל פשט את הרגל.
שאדם הולך מעיר לעיר, הוא מציל אנשים ממוות, מציל אותם מפשיטת רגל. אדם אומר אני עכשיו בפשיטת רגל, אז להיפך, פשיטת רגל?! אז לא תחתום על מאה שקל, תחתום על מאה תשעים ותשע, אז הגלגל שלך יתהפך! לדבר דברי חיזוק ואמונה, שהכל בידי ה'! שאדם נותן צדקה, על המקום הגלגל שלו מתהפך!

ביזיונות גם בלוויה

מסופר פה שזה היה מנהג לזרוק אבנים על חסידי ברסלב, וזה היה מצוה ובגלל זה היה בקלויז חלונות עם רבועים קטנים, שלא יפוצצו את הזכוכית. היה כל ריבוע, כמה סנטימטר. פה מסופר שזרקו על המיטה ר' נפתלי בלויה שלו, אבנים. כי היה להם קבלה, לזרוק אבנים על הברסלבער'ס, ומוכיח את זה מהפרוטוקולים של הפרקליטות.

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

עלוני שובו בנים לפרשת ואתחנן לקריאה ולהורדה

לפניכם מקבץ עלוני קהילת שובו בנים לפרשת ואתחנן־נחמו התשפ"ד: עלון שביבי אור לפרשת ואתחנן שיעוריו …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *