במה הבת יותר גבוהה מהאיש? וכיצד מכניעים את עורלת הלב? והסוד של "כולו הפך לבן טהור הוא". חידושים ופנינים לפרשת השבוע תזריע מהגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א
הבת מביאה רוח טהרה לעולם:
פָּרָשַׁת תַזְרִיעַ "וְאִם נְקֵבָה תֵלֵד. שִׁשִּׁים יוֹם וְשֵׁשֶׁת יָמִים תֵּשֵׁב עַל דְּמֵי טָהֳרָה", אִם נוֹלֶדֶת בַּת אַז הָאִשָּׁה טְהוֹרָה 66 יָמִים, זֶה יוֹצֵא חוֹדְשַׁיִּים וְשֵׁשׁ יָמִים, פִּי שְׁנַיִם מֵהַזָּכָר, כִּי הַבַּת מְבִיאָה רוּחַ טַהֲרָה לָעוֹלָם, כָּל אֶחָד צָרִיךְ לִזְכּוֹת לְבַת, כְּמוֹ דְּבוֹרָה הַנְּבִיאָה שֶׁהָיְתָה מִתְנַבֵּאת הָיוּ רוֹאִים אֵשׁ שֶׁיּוֹרֶדֶת מֵהַשָּׁמַיִם עַל הָאֹהֶל שֶׁלָּהּ, כָּל בַּת יֵשׁ לָהּ אֵשׁ, יֵשׁ לָהּ רַק כִּסּוּפִים לַה' יִתְבָּרַךְ, כִּי הַבַּת זֶה מַלְכוּת דַּאֲצִילוּת וְהִיא רַק כּוֹסֶפֶת לַה', שֶׁצָּרִיךְ לְהָבִיא אֶת הָעֲשִׂיָּה דַּעֲשִׂיָּה לְמַלְכוּת דַּאֲצִילוּת, שֶׁיָּבוֹא מָשִׁיחַ אֲפִילוּ זֶה לֹא יִהְיֶה רַק בִּתְחִיַּת הַמֵּתִים, וְיִהְיֶה רַק רָחֵל וְלֵאָה, כִּי עַכְשָׁיו הַיֵּצֶר הָרָע נִקְרָא שְׁתֵּי בָּנוֹת לוֹט אֲבָל לֶעָתִיד יִהְיֶה רַק רָחֵל וְלֵאָה.
"וביום השמיני ימול בשר ערלתו":
כָּל הַתַּזְרִיעַ זֶה "וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי יִמּוֹל בְּשַׂר עָרְלָתוֹ" כִּי יֵשׁ עָרְלַת אֹזֶן, יֵשׁ עָרְלַת לֵב, אָדָם צָרִיךְ לָמוּל אֶת עָרְלַת הַלֵּב, אֶת עָרְלַת הָאֹזֶן, אָסוּר לִישׁוֹן בַּלַּיְלָה, אָסוּר לִישׁוֹן. אֶתְמוֹל גָּמַרְנוּ בְּתֵשַׁע, עַד חָמֵשׁ בַּבּוֹקֶר אָסוּר לִישׁוֹן. אַחֲרֵי זֶה יֵשׁ מִקְוֶה וְשִׁירִים וְרִיקוּדִים וַחֲצוֹתִים וְכָל זֶה 24 שָׁעוֹת. 24 שָׁעוֹת, אָדָם צָרִיךְ בִּכְלָל לֹא לִישׁוֹן, אֵין צֹרֶךְ לִישׁוֹן, הַיּוֹם לֹא יְשֵׁנִים בִּכְלָל. לֹא יוֹדֵעַ מַה זֶה לִישׁוֹן, אֵין כָּזֶה מוּשָׂג לִישׁוֹן אֵין כָּזֶה מוּשָׂג שֶׁיִּשָּׁאֲרוּ יְשֵׁנִים בִּכְלָל. לֹא יוֹדֵעַ מַה זֶה לִישׁוֹן. אֵין כָּזֶה מוּשָׂג לִישׁוֹן. אֵין כָּזֶה מוּשָׂג שֶׁיִּשָּׁאֲרוּ יְשֵׁנִים בִּכְלָל. וְהָעִקָּר זֶה לָנֶצַח אֶת הַיְּסוֹד זֶה הָעִקָּר. שֶׁהַיְּסוֹד זֶה הַנָּחָשׁ הַקַּדְמוֹנִי, שֶׁהַנָּחָשׁ הַקַּדְמוֹנִי נֶאֱחָז בִּיסוֹד, וְלָכֵן צְרִיכִים מִיָּד לָמוּל. וְהַמַּדְּעָנִים הוֹכִיחוּ שֶׁרַק בְּגִיל שְׁמוֹנָה יָמִים אֶפְשָׁר לָמוּל לֹא יוֹם קֹדֶם וְלֹא יוֹם אַחַר כָּךְ, כִּי אָז הַדָּם נִקְרַשׁ בְּאַלְפִּית שְׁנִיָּה. וְהַתִּינוֹק בִּכְלָל לֹא בּוֹכֶה, הָפוּךְ מִמָּה שֶׁהֵם אוֹמְרִים. אָז הַתִּינוֹק בִּכְלָל לֹא בּוֹכֶה הוּא מְחַכֶּה!" מִבֶּטֶן לְשִׁמְךָ הֵמָּה נִמּוֹלִים" הוּא כְּבָר מִבֶּטֶן – מֵאֵיךְ שֶׁהוּא נוֹצֵר אַחֲרֵי אַרְבָּעִים יוֹם נוֹצָר הַזָּכָר, אָז הוּא כְּבָר מְחַכֶּה לַבְּרִית מִילָה שֶׁלּוֹ. "לְשִׁמְךָ הֵמָּה נִמּוֹלִים" כְּדֵי לָצֵאת מֵהַנָּחָשׁ. כִּי הַנָּחָשׁ נֶאֱחָז בַּיְּסוֹד, לָכֵן יֵשׁ לָנוּ עַכְשָׁו שָׁבוּעַ שָׁלֵם וּבְעִקָּר בְּנֶצַח שֶׁבַּיְּסוֹד שֶׁאָז אֲנַחְנוּ מְנַצְּחִים אֶת הַנָּחָשׁ לְגַמְרֵי!. "וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי יִמּוֹל בְּשַׂר עָרְלָתוֹ" חַיָּבִים לַעֲשׂוֹת בְּרִית מִילָה אֲפִילוּ בְּשַׁבָּת, אִם זֶה בֶּן אַז הִיא טְהוֹרָה שְׁלוֹשִׁים וְשָׁלוֹשׁ יָמִים אַחֲרֵי הַבְּרִית, וְאִם זֶה בַּת אַז הִיא נִהְיֵית טְהוֹרָה 66 יָמִים, כִּי הַבַּת מְבִיאָה בְּרָכָה, בַּת זֶה בְּרָכָה הַכְּלָל אִם בָּאִים אַחֲרֶיהָ בָּנִים, אִם אַחֲרֵי זֶה בָּאִים בָּנִים אַז זֶה בְּרָכָה.
"כולו הפך לבן טהור הוא":
בן אדם נהפך למצורע כבר כולו הפך לבן אז טהור הוא הוא טהור בן אדם כבר כולו הפך לבן הוא כבר הגיע כזה דכדוכה של נפש כי לא מדברים ברשעים ח"ו מדברים בבחורים מסכנים אומללים קדושים וטהורים שרוצים את כל הקדושה את כל הטהרה ולא מצליחים וכולו הפך לבן הצרעת כבר כיסתה אותנו מכך רגל ועד ראש וכבר מדוכדכים בתכלית הדכדוך וכבר שבורים בתכלית השבירה ואז מתחילה קרן הישועה אז אז כולו הפך לבן טהור וכל מה שעובר על בחור אפילו על אברך ועל כל אדם בעולם אם הוא שבור מזה אם הוא מתחרט על זה ואם הוא מדוכדך מזה אז להיפך כולו הפך לבן טהור הוא אז דווקא אז מתנוצץ עליו האור האלקי מתנוצץ עליו האור ה' אור העתיקא הוא עולה עד עתיקא אז כל חקר הוא אומר איך אפשר איך אפשר שכולו הפך לבן טהור או כגריס צרעת כגריס מטמאה כולו הפך לבן זה כבר מיליון טומאות מיליון גריסים אז להיפך אם יש כבר מיליון גריסים אז כבר הגעת לכזה דכדוך הנפש כי כל הבחורים כאן קדושים וטהורים כולם פה בחורים נפלאים ואפילו הבחורים שעובר עליהם את הדברים הכי נוראים בעולם אז הם הכי שבורים בתכלית הדכדוך אז כולו הפך לבן טהור הוא אז להיפך דווקא אז מתגלה עליהם עתיקא קדישא אז הולכים לכותל להתפלל.
השיעור עבר עריכה ואם נפלה טעות אין לתלותה ח"ו במורינו הרב שליט"א אלא בכותב "ואיתנו תלין משוגתנו".
הציור באדיבות הצייר ר' יהושע ויסמן לרכישה: www.yehoshuawiseman.com