היום י"ט טבת חל יום הילולת הגאון בעל ה'קצות החושן' – רבי אריה ליב בן רבי יוסף הכהן הלר זיע"א הקבור בעיר סטרי באוקראינה.
לפניכם מספר קטעים משיעורים בהם מורינו הרב אליעזר ברלנד שליט"א מדבר מגדולתו של בעל ה'קצות החושן' וממעלת הלימוד בספרו העמוק;
הַקְּצוֹת הַחֹשֶׁן בַּחַיִּים הוּא לֹא יָשַׁן, וְהוּא לֹא אָכַל כָּל הַחַיִּים, הוּא הָיָה אֹכֶל אֵצֶל הַהוֹרִים שֶׁלּוֹ, וְהִיא [- זוּגָתוֹ] אֵצֶל הַהוֹרִים שֶׁלָּהּ. מִי שֶׁעָשָׂה אֶת הַשִׁדּוּךְ זֶה ר' שְׁלֹמֹה זַלְמָן מִבְּרוֹד. ר' שְׁלֹמֹה קְלוּגֶר מִבְּרוֹד, וְלֹא הָיָה כֶּסֶף, לֹא הָיָה אֹכֶל, לֹא הָיָה לָהֶם בַּיִת, לֹא הָיָה כְּלוּם, אַז כָּל הַחַיִּים הוּא אָכַל אֵצֶל הַהוֹרִים שֶׁלּוֹ, וְכָל הַחַיִּים הִיא אָכְלָה אֵצֶל הַהוֹרִים שֶׁלָּהּ, בַּחַיִּים לֹא הָיָה לָהֶם אֹכֶל, הוּא לֹא רָאָה אֹכֶל בַּחַיִּים שֶׁלּוֹ.
בַּחַיִּים הוּא לֹא יָשַׁן בְּמִטָּה, הָיָה לוֹ אֵיזֶה מִטָּה רְעוּעָה וּשְׁבוּרָה וּשְׂמִיכַת פּוּךְ קְרוּעָה. בַּחֹרֶף הוּא הָיָה תַּחַת לִשְׂמִיכַת פּוּךְ, וְכוֹתֵב אֶת הַחִדּוּשִׁים תַּחַת הַשְּׂמִיכַת פּוּךְ, וְהַדְּיוֹ הָיָה קוֹפֵא מֵרֹב הַקֹּר, מִינוּס שְׁלוֹשִׁים, כָּל הַחַלּוֹנוֹת הָיוּ מְכֻסּוֹת בִּכְפוֹר, הַגֶּשֶׁם הָיָה נִכְנַס פְּנִימָה וְנֶהְפַּךְ לְקֶרַח, וְכָל הַבַּיִת הָיָה גַּלְדֵי קֶרַח, וְכָכָה הוּא כָּתַב אֶת כָּל הַחִדּוּשִׁים שֶׁלּוֹ. וְלֹא עִם עֵטִים שֶׁלָּנוּ, אֶלָּא עִם נוֹצוֹת וְכָל פַּעַם צָרִיךְ לְחַדֵּד אֶת הַנּוֹצָה, וְכָל פַּעַם הַנּוֹצָה נִשְׁבֶּרֶת, וְהַדְּיוֹ הָיָה קוֹפֵא, הָיָה נֶהְפַּךְ לְגוּשׁ קֶרַח, וְהָיָה בְּתוֹךְ הַחֶדֶר מִינוּס שְׁלוֹשִׁים, הוּא הָיָה צָרִיךְ לָשִׂים אֶת הַדְּיוֹ מִתַּחַת לְבֵית הַשֶּׁחִי, לְהַצְמִיד אוֹתוֹ לַחָזֶה, אוּלַי וְאוּלַי זֶה יִמַּס, וְכָכָה הוּא לֹא יָשַׁן וְלֹא אָכַל בַּחַיִּים שֶׁלּוֹ. בַּחַיִּים הוּא לֹא אָכַל אֲפִילוּ בְּשַׁבָּת הֵם לֹא הָיוּ יְכוֹלִים לֶאֱכוֹל יַחַד כָּל אֶחָד הָיָה אֹכֶל רַק אֵצֶל הַהוֹרִים. (שיעור שנמסר ביארצייט הקצות החושן התשע"ז).
***
הַקְּצוֹת הַחוֹשֶׁן הָיָה נִשְׁמַת רַבֵּינוּ מַמָּשׁ, שֶׁרַבֵּינוּ לֹא אָמַר חִידוּשִׁים עַל הַגְּמָרָא אַז רַבֵּינוּ בָּא עוֹד פַּעַם בַּקְּצוֹת וְכָכָה הוּא כָּתַב חִידוּשִׁים עַל הַגְּמָרָא, הוּא נִפְטַר יַחַד עִם רַבֵּינוּ, כִּי רַבֵּינוּ נִפְטַר בְּתקע"א וְהוּא בְּע"ג, אֲבָל הוּא מַמָּשׁ נִשְׁמַת רַבֵּינוּ, שֶׁיָּרְדָה לָעוֹלָם בִּשְׁבִיל לְהַרְאוֹת שֶׁצְּרִיכִים לִלְמוֹד גְּמָרָא, כִּי כָּל בְּרֶסְלֶב בִּכְלָל לֹא יוֹדְעִים שֶׁצְּרִיכִים לִלְמוֹד גְּמָרָא, בְּרֶסְלֶב לֹא יוֹדְעִים, לֹא רָאוּ אֶת הַרֶבֶּ'ה לוֹמֵד גְּמָרָא אַף פַּעַם, הַרֶבֶּ'ה כְּבַר בְּגִיל שֶׁבַע גָּמַר אֶת הַשַּׁ"ס מֵאָה פַּעַם, אֶלֶף פַּעַם, עִם הָעֵץ חַיִּים, עִם הַכֹּל , הַשְּׁאָר כְּבַר הָיָה הַשָּׂגוֹת, כְּבַר אֵין לָנוּ הַשָּׂגוֹת בָּזֶה, הַרֶבֶּ'ה אָמַר שֶׁכָּל הַתּוֹרָה שֶׁלִּי זֶה רַק אֶחָד מֵרִבֵּי רְבָבוֹת פְּעָמִים מִמַּה שֶׁאֲנִי מַשִּׂיג בֶּאֱמֶת, רַק אֲנִי מוֹרִיד אֶת זֶה בְּלָשׁוֹן שֶׁל יְלָדִים, בְּלָשׁוֹן שֶׁאוֹמְרִים בְּגַן יְלָדִים, אֲבָל זֶה הַשָּׂגוֹת כָּאֵלֶּה שֶׁאֵין בָּעוֹלָם. וְדָבָר רִאשׁוֹן זֶה לִזְכּוֹת לְשֵׂכֶל, הַרֶבֶּ'ה אוֹמֵר שֶׁאָדָם קִיבֵּל שֵׂכֶל כְּדֵי שֶׁיִּלְמַד גְּמָרָא עִם הַשֵּׂכֶל , בִּמְקוֹם לִלְמוֹד גְּמָרָא הוּא מִסְתַּכֵּל בְּאַיפוֹנִים, הוּא מִסְתַּכֵּל בָּאִינְטְרְנֶט, רַק בִּשְׁבִיל הַשֵּׂכֶל, לְהַרְאוֹת שֶׁיֵּשׁ שֵׂכֶל בְּכָל דָּבָר, הַרֶבֶּ'ה זֶה רַק שֵׂכֶל, הַרֶבֶּ'ה זֶה רַק שֵׂכֶל טָהוֹר, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בָּרַמְבַּ"ם שֶׁלְּמֹשֶׁה רַבֵּינוּ נִשְׁאַר שֵׂכֶל בִּלְבַד, לְשׁוֹן הָרַמְבַּ"ם בְּסַנְהֶדְרִין (פירוש המשניות י"ג עקרים) , שֶׁמֹּשֶׁה נִשְׁאַר שֵׂכֶל בִּלְבַד, בִּכְלָל לֹא הָיָה לוֹ גּוּף, וְלֹא הָיָה לוֹ דְּמוּת הַגּוּף וְלֹא הָיָה לוֹ שׁוּם דָּבָר, זֶה רַק דִּמְיוֹנוֹת שֶׁל שׁוּבוּ בָּנִים שֶׁהָיָה לוֹ גּוּף, רַק שׁוּבוּ בָּנִים הַמְּשֻׁגָּעִים חוֹשְׁבִים שֶׁהָיָה לוֹ גּוּף, לֹא לָרַמְבַּ"ם וְלֹא לְמֹשֶׁה רַבֵּינוּ שׁוּם גּוּף לֹא הָיָה לָהֶם, הָרַמְבַּ"ם אוֹמֵר שֶּׁנִּשְׁאַר רַק שֵׂכֶל בִּלְבַד. (שיעור שנמסר ביארצייט הקצות החושן התש"פ)
***
כִּי הָעִיקָר זֶה לִימוּד הַגְּמָרָא הַרֶבֶּ'ה אוֹמֵר "קוּמִי רֹנִּי בַלַּיְלָה" זֶה לִימוּד הַגְּמָרָא, כָּל הַחֲנוּכָּה זֶה לִימוּד הַגְּמָרָא, כָּל הַחֲנוּכָּה זֶה רַק לִימוּד הַגְּמָרָא, לִלְמוֹד קְצוֹת הַחוֹשֶׁן, אָדָם לֹא יָכוֹל לְחַבֵּר סֻגְיוֹת כָּל דַּף גְּמָרָא זֶה עֶשְׂרִים סֻגְיוֹת אַרְבָּעִים סֻגְיוֹת אִי אֶפְשָׁר לְחַבֵּר אוֹתָם בְּלִי קְצוֹת הַחוֹשֶׁן, אָדָם לֹא לוֹמֵד קְצוֹת הַחוֹשֶׁן שׁוּם דָּבָר לֹא מִתְחַבֵּר וְהוּא שׁוֹכֵחַ אֶת הַכֹּל, הוּא יָבוֹא לַחֲתוּנָה בְּלִי לִזְכּוֹר כְּלוּם.
***
אָדָם בָּא לָעוֹלָם רַק בִּשְׁבִיל לִלְמוֹד קְצוֹת הַחוֹשֶׁן, זֶה הוּא צָרִיךְ לִלְמוֹד יוֹם וָלַיְלָה עַכְשָׁיו 7:30, עַד 7:30 לִגְמוֹר קְצוֹת הַחוֹשֶׁן, אָדָם יָכוֹל לִגְמוֹר כָּל קְצוֹת הַחוֹשֶׁן, אֵין שׁוּם בְּעָיָה, שֶׁאָדָם יִקַּח קְצוֹת הַחוֹשֶׁן, עַכְשָׁיו מִ־7:30 עַד 7:30. יֵשׁ כָּאן 100 נְעָרִים, מִי שֶׁהָיָה עֵר בַּלַּיְלָה שֶׁיִּשַׁן עֹד 12, 5 שָׁעוֹת, זֶה בִּשְׁבִיל 50 שָׁנָה, מִי שֶׁכְּבָר יָשַׁן הוּא יָכוֹל לִלְמוֹד מִ־7:20 עַד 7:30, מַעֲרִיב וְהוּא חוֹזֵר לִישׁוֹן עוֹד 4 שָׁעוֹת. לֹא נִבְרָא לַיְלָה אֶלָּא לְגִירְסָא, שֶׁאָדָם צָרִיךְ לְפַנּוֹת אֶת כָּל הַיָּמִים שֶׁלּוֹ אֶת כָּל הַשָּׁעוֹת שֶׁלּוֹ, לְפַנּוֹת הַכֹּל, לֹא לֶאֱכוֹל רַק תּוֹרָה וְתוֹרָה וְתוֹרָה. וְלָתֵת שִׁיעוּרִים מִ־7:30 עַד 7:30, 12 שִׁיעוּרִים, בְּכָל שִׁיעוּר שָׁעָה עוֹד שִׁיעוּר בִּקְצוֹת הַחוֹשֶׁן, רַק קְצוֹת הַחוֹשֶׁן, זֶה מַה שֶׁמַּסְבִּיר אֶת הַגְּמָרָא. אָדָם יָכוֹל לִלְמוֹד אֶת כָּל הַשַּׁ"ס וְהוּא לֹא יוֹדֵעַ כְּלוּם. הוּא לֹא מֵבִין מִלָּה, הוּא לֹא יוֹדֵעַ אֵיךְ לְחַבֵּר אֶת הַסּוֹדוֹת, אֵיךְ הֵם מִתְחַבְּרוֹת.
***
יוֹסֵף הַצַּדִּיק, מָשִׁיחַ בֶּן יוֹסֵף שֶׁהוּא קָדוֹשׁ קוֹדֶשׁ קוֹדָשִׁים שְׁמִירַת הַבְּרִית, הוּא יָכוֹל לַעֲמוֹד 12 שָׁנָה בַּכֶּלֶא וְעוֹד שָׁנָה בְּבֵית פּוֹטִיפַר וְעוֹד 9 שָׁנִים בְּבֵית פַּרְעֹה, לַעֲמוֹד בַּנִּסְיוֹנוֹת שֶׁשּׁוּם בֶּן תְמוּתָה לֹא יָכוֹל לַעֲמוֹד בָּהֶם, וְהַכֹּל בִּזְכוּת הָרִקּוּדִים, בִּזְכוּת הַשִּׁירִים, בִּזְכוּת שֶׁהָיָה תּוֹפֵר מִנְעָלִים, הוּא רַק עָבַד אֵיךְ לִתְפּוֹר נַעֲלַיִם, זֶה כָּל הָעֲבוֹדָה שֶׁל הָאָדָם לִתְפּוֹר נַעֲלַיִם לַשְּׁכִינָה.
טו. וְאֶת זֶה הוּא יָכוֹל לַעֲשׂוֹת רַק עַל יְדֵי רִקּוּדִים, הוּא יָכוֹל לִלְמוֹד גְּמָרָא, לִלְמוֹד קְצוֹת הַחוֹשֶׁן, וּבְלִי קְצוֹת הַחוֹשֶׁן הַרֶבֶּ'ה אוֹמֵר: "עֲלֵי הִגָּיוֹן בְּכִנּוֹר" (תְּהִלִּים צ"ב ד'), אָדָם לֹא יָכוֹל לָשִׁיר כְּשֶׁהוּא לֹא לוֹמֵד קְצוֹת הַחוֹשֶׁן, לָּמָּה לֹא הָיְתָה הַגְּאוּלָה? לָמָּה עָשׂוּ עֵגֶל? כִּי הֵם לֹא לִמְדוּ גְּמָרָא זֶה לֹא עֵזֶר לָהֶם, כִּי רַק כְּשֶׁאָדָם לוֹמֵד אֶת הַשַּׁ"ס אֶת הַשִּׁשָּׁה סְדָרִים רַק אַז הוּא יָכוֹל לַעֲמוֹד מוּל הַיֵּצֶר הָרַע, בְּלִי הַשִּׁשָּׁה סְדָרִים – בְּלִי הַלִּמּוּד גְּמָרָא אֲפִילּוּ אָדָם יִרְקוֹד כָּל הַיּוֹם זֶה לֹא יַעֲזֹר לוֹ, רַק הַלִּמּוּד גְּמָרָא, הַרֶבֶּ'ה אוֹמֵר: שְׁלוֹשָׁה מְחִיצוֹת הַמֹּחַ, יֵשׁ 'תְּלַת חַלְלֵי גַלְגַלְתָּא דְמוֹחָא' – שְׁלֹשָׁה חֲלָלִים בַּמֹּחַ, אֲבָל רַק אִם אָדָם לוֹמֵד גְּמָרָא אַז הוּא יָכוֹל לַהֲדֹף אֶת הַמַּחְשָׁבוֹת הַזָּרוֹת.
***
אִם אָדָם נִרְדַּם בַּלַּיְלָה לֹא שָׁוֶה כָּל הָעֲבוֹדָה שֶׁלּוֹ, הָרַמְבַּ"ם אוֹמֵר: הָעֲבוֹדַת ה' זֶה רַק בַּלַּיְלָה, הָרַמְבַּ"ם בְּהִלְכוֹת תַּלְמוּד תּוֹרָה (פֶּרֶק ג' הֲלָכָה י"ג), כּוֹתֵב שֶׁאָדָם לֹא יַפְסִיד שׁוּם לַיְלָה בְּשֵׁנָה, וְלֹא בְּאַכִילָה, אָדָם צָרִיךְ לִלְמוֹד קְצוֹת הַחוֹשֶׁן 24 שָׁעוֹת, רַק זֶה תּוֹפֵס אֶת הַמֹּחַ! אִם הוּא לוֹמֵד גְּמָרָא בְּלִי קְצוֹת הַחוֹשֶׁן, הוּא לֹא מֵבִין מַה שֶׁהוּא לוֹמֵד! זֶה לֹא מִתְחַבֵּר לוֹ, רַק כְּשֶׁהוּא לוֹמֵד קְצוֹת הַחוֹשֶׁן הוּא יָכוֹל לְהָבִין מַה שֶׁהוּא לוֹמֵד!.
לפני מספר שנים מורינו הרב אליעזר ברלנד שליט"א כתב תפילה ליומא דהילולא שלו החל היום י"ט טבת:
לפניכם התפילה המלאה לקריאה ולהורדה:
Lerefuah veleHatzlacha HaRav Eliezer ben Etya veChaim Berland shlit"a
https://sefarimrabbieliezerberland.blogspot.com/2023/12/20-tevet-ketzos-hachoshen.html?m=1
Behatzlacha rabah veBessorot Tovot Mamach
Tziku leMistvot