מכתב חדש לחנוכה ממורינו, כ"ק הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א, שהכתיב מתוך כותלי הכלא לעורך דינו וביקש שיפורסם במהרה לתלמידיו.
כסלו תשפ"ב
"שמונת ימי החנוכה באו לבטל את הכוח של שמונת מלכי אדום: בֶּלַע בֶּן בְּעוֹר (פרשת וישלח ספר בראשית, פרק ל"ו, פסוקים ל"א-ל"ט, מרמז למידת הדעת והוא בלעם בן בעור), בולע את כל העולם, ובנר ראשון של חנוכה מכניעים אותו."
"יוֹבָב בֶּן זֶרַח מִבָּצְרָה (מרמז על מידת החסד) שאותו מכניעים בנר השני (של חנוכה)."
"אח"כ חֻשָׁם מֵאֶרֶץ הַתֵּימָנִי (מרמז על מידת הגבורה) שהוא מלא בגבורות ואותו מכניעים בנר השלישי."
"ואח"כ יש לנו את הֲדַד בֶּן בְּדַד (מרמז על מידת התפארת) שזה אדם שתמיד שמח במלחמות, והנר הרביעי מכניע אותו."
"ואח"כ יש לנו שַׂמְלָה מִמַּשְׂרֵקָה (מרמז על מידות נצח והוד) שהוא שורק על כל העולם ומוכנע בנר החמישי."
"אח"כ יש את שָׁאוּל מֵרְחֹבוֹת הַנָּהָר (מרמז על מידת היסוד, מקומו "רְחֹבוֹת הַנָּהָר" מרמז על ספירת ה"בינה"), שהתפשט על כל העולם כמו נהר, והוא מוכנע בנר השישי."
"אח"כ יש לנו את חָנָן בֶּן עַכְבּוֹר (מרמז על מידת המלכות) אותו מכניעים בנר השביעי."
"אז בא הֲדַר בֶּן פָּעוּ שעושה את עצמו כמו שמתפלל, בונה כנסיות ומסגדים, ואותו מכניעים בנר השמיני."
דרישת שלום לכולם
וְאֵלֶּה הַמְּלָכִים אֲשֶׁר מָלְכוּ בְּאֶרֶץ אֱדוֹם לִפְנֵי מְלָךְ מֶלֶךְ לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל. וַיִּמְלֹךְ בֶּאֱדוֹם בֶּלַע בֶּן בְּעוֹר וְשֵׁם עִירוֹ דִּנְהָבָה. וַיָּמָת בָּלַע וַיִּמְלֹךְ תַּחְתָּיו יוֹבָב בֶּן זֶרַח מִבָּצְרָה. וַיָּמָת יוֹבָב וַיִּמְלֹךְ תַּחְתָּיו חֻשָׁם מֵאֶרֶץ הַתֵּימָנִי. וַיָּמָת חֻשָׁם וַיִּמְלֹךְ תַּחְתָּיו הֲדַד בֶּן בְּדַד הַמַּכֶּה אֶת מִדְיָן בִּשְׂדֵה מוֹאָב וְשֵׁם עִירוֹ עֲוִית. וַיָּמָת הֲדָד וַיִּמְלֹךְ תַּחְתָּיו שַׂמְלָה מִמַּשְׂרֵקָה. וַיָּמָת שַׂמְלָה וַיִּמְלֹךְ תַּחְתָּיו שָׁאוּל מֵרְחֹבוֹת הַנָּהָר. וַיָּמָת שָׁאוּל וַיִּמְלֹךְ תַּחְתָּיו בַּעַל חָנָן בֶּן עַכְבּוֹר. וַיָּמָת בַּעַל חָנָן בֶּן עַכְבּוֹר וַיִּמְלֹךְ תַּחְתָּיו הֲדַר וְשֵׁם עִירוֹ פָּעוּ וְשֵׁם אִשְׁתּוֹ מְהֵיטַבְאֵל בַּת מַטְרֵד בַּת מֵי זָהָב. |
ספר בראשית, פרק ל"ו, פסוקים ל"א-ל"ט |