"אחלי שאזכה לראות אור בהירות הדרכים שאתם נוסעים עליו אלי…" (חיי מוהר"ן רצא').
כשנוסעים לרבנו מקבלים יראת שמים, רבינו אמר "אני אוצר של יראת שמים", מכל פסיעה שנוסעים לרבינו, מקבלים יראה, מכל פסיעה נברא מלאך. מכל תנועה בשביל רבינו נבראים מלאכים עוד מלאך ועוד מלאך. רק מהנסיעה לבד זוכים לקבל אור גדול. כי רבינו זה אש. נוסעים לרבינו נוסעים על דרכים של אש. רבינו זה עמודא דנורא, רבינו הקדוש כולו היה אש להבה לה' יתברך, הוא מעולם לא ראה את העולם, מעולם לא שמע את העולם, לא עניין אותו כלום בעולם.
כל העבודה של האדם זה לחפש את הצדיק האמיתי, לגלות מי זה הצדיק האמת. בכל דור יש צדיק אמיתי, וברגע שאדם יודע מי זה הצדיק האמת אז הוא יכול להמשיך את כל הרפואות לעולם, את כל הישועות לעולם, כי כל הישועות בידי הצדיק, לכן צריך כל הזמן לחפש את הצדיק, ואפילו כשאדם יודע כבר שיש רבי נחמן, אבל הוא עדיין לא יודע מה זה רבי נחמן! כל העבודה מיום שאדם נולד עד היום שהוא נפטר, זה לחפש את הצדיק, הוא צריך לדעת שכמה שהוא גילה בצדיק הוא עדין לא גילה כלום. ורק כשהצדיק זה דבר חדש אצלו, והוא מחפש את הצדיק בכל כוחו, אז יתנו לו עוד חיים, ועוד חיים. וצריך להיזהר בזה, ולדעת שבשביל זה הוא בא לעולם, בשביל זה הוא נולד, כל מה שהוא לומד כל מה שהוא עושה זה רק כדי לבקש ולחפש את הרבי האמיתי.
אדם צריך לקבל "נפש", "רוח", "נשמה", "חיה", "ויחידה". אומר האר"י שע"י לימוד ש"ס ופוסקים, ראשונים ואחרונים, מקבלים את ה"נפש". יכול להיות שכבר קיבלת את הנפש ע"י לימוד התורה, זה נפלא כי בלי תורה אין אפילו נפש, אבל אתה לא יכול להתקדם. אם אתה לא מחפש את הצדיק אז אתה לא יכול לקבל את ה"רוח", אתה לא יכול לקבל את "הנשמה", אתה נשאר באותה דרגה, כי רק ע"י הצדיק אפשר לקבל את "הרוח", וזה מה שמסביר האר"י, שיש צדיקים שנפטרים בגיל צעיר, מחמת שלמדו תורה וזכו לקבל את ה"נפש" אבל לא חיפשו את הצדיק ונשארו באותה דרגה (נפש), ולכן לא היה להם מה לעשות בעולם יותר, על כן צריכים תמיד לחפש ולבקש הרבה מאוד את הצדיק שאצלו כל הישועות וכל הרפואות וכל הברכות, והוא יתן לך את ה"רוח", את "הנשמה", וכו'. ואומר ר' נתן שצריך ללכת על ידיו ועל רגליו, לבקש ולחפש את הצדיק בכל כוחו בכל העולם, אולי הוא ימצא איזה דיבור מרבינו כי כל מקום שמדברים מרבינו צריך ללכת על הידיים ועל הרגלים, אולי עכשיו אני יקבל התעוררות, אולי עכשיו אני ידע מי זה רבי נחמן אולי עכשיו אני ידע את הכוח של רבי נחמן…
הרבי אמר "על שני כתות אנשים יש לי רחמנות גדול עליהם, על אלו אנשים שהיו יכולים להתקרב אלי ואינם מתקרבים, ועל אלו המקרבים אלי ואינם מקימים את דברי. כי אני יודע שיהיה עת בעת שיהיה האדם מונח על הארץ עם רגליו אל הדלת, אז יסתכל על עצמו היטב ויתחרט מאד מאד על שלא זכה להתקרב אלי" (חיי מוהר"ן-נסיעתו לארץ ישראל-שנד' ). אדם כבר התקרב לרבינו כבר עשה את הצעד עזב את השטויות עזב את כל החברים עזב את כל הקריירות. אם רק תתאמץ עוד קצת לקיים את דברי רבינו. אז תוכל לקבל את התיקון בשלמות. אין דרגה שרבינו לא יוכל להביא אותך אליה! כי אחרי הפטירה אדם ידע באמת איזה הפסד גדול ועצום הוא הפסיד שלא שמע לרבינו.
מי שיודע מרבינו ומאמין ברבינו אז יוכל ממש למשש את רבינו. אדם מגיע לאומן רבינו מעלה אותו לעולמות הכי עליונים – "עתיקא קדישא". באומן נמצאים בעולמות הכי עליונים, אצל רבינו אפשר לפעול הכול! אם מגיעים לרבינו ועושים תשובה, וידוי, חרטה וקבלה לעתיד, אז אפשר לזכות לקבל, נפש חדשה, רוח חדשה, נשמה חדשה, חיה חדשה, ויחידה חדשה. אצל רבינו בערב ראש השנה היו בקיבוץ 600 איש, ורבינו קיבל כל אחד ואחד מהשעה 8 בבוקר ועד השעה 6 בערב, נמצא שכל אחד היה אצל רבינו דקה אחת בלבד! וכשהיה נכנס לרבינו היה מיד נזכר בעוונות שלו מיום היוולדו, והיה מתחיל להתוודות, והיו פורצים מעיניו זרמים של דמעות כמו נחל. וכשהתחיל להגיד כמה מילים, רבינו הוציא אותו החוצה, והיה אומר לו להמשיך את הווידוי בחוץ, ולכן צריך לבוא לרבינו ולזכור כל מה שעבר עלינו ולהוריד נחלי דמעות ואז נזכה לקבל נפש רוח נשמה חיה ויחידה חדשים.
כשזוכים לבוא לציון הקדוש ולהשתטח על הציון, הרבי מדבר איתנו, לוחש לנו באוזניים, מעודד אותנו, ושומע את הבכיות שלנו, אנשים שמעולם לא בכו, פתאום נכנס בהם משהו שגרם להם לבכות, התעברה בהם נשמת משה, נשמת רבינו הקדוש שבאים לציון הקדוש. אנשים חושבים, האם יהיה לי התעוררות? האם אני ירגיש משהו? המחשבות האלו הם טעות. העניין של ראש השנה זה לא הרגשות, ולא התעוררות. אלא העניין של ראש השנה זה רק ביטול, להגיע לאפס אפסים, לעמוד על הציון, ולהתפלל, להגיע לשיא הביטול, להרגיש את האור אין סוף, לדעת שאין עוד מלבדו. יש רק את ה' בעולם! אין שום דבר בעולם חוץ ממנו. כי כל ביאתנו לציון רבינו הקדוש זה כדי להמליך את ה' ולדעת שאין עוד מלבדו, ולכן אומרים בראש השנה "המלך". לא באנו לבקש בקשות לא באנו לקבל פרסים אלא כל ביאתנו לציון הקדוש זה לדעת ש"אין עוד מלבדו"!
באדיבות 'צמאה נפשי'