מכתב חדש ממורינו, כ"ק הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א לפרופסור מפורסם שטיפל בו
בס"ד לש"מ לש"ב
ל… המפורסם בכל העולם שלו' וברכה וכט"ס
ל… היקר והחביב בפרשה הזו למדנו: "אִם חָפֵץ בָּנוּ ה' וְהֵבִיא אֹתָנוּ אֶל הָאָרֶץ הַזֹּאת וּנְתָנָהּ לָנוּ אֶרֶץ אֲשֶׁר הִוא זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ" (במדבר יד, ח), ולכל זאת אתה זכית, כי אין כמוך בכל הארץ, ובכל הדברים שאתה עושה תראה תמיד בברכה בכל מעשה ידיך.
ושואלים על המקושש, מניין היה במדבר צמחים ודשאים שמהם קושש עצים?
אלא כתוב במדרש (שיר השירים ד י"ג) שבארה של מרים הייתה מעלה להם גנות ופרדסים, ובפרשת חקת שהבאר נעלמה – מיד יבשו כל הגנות והפרדסים.
ואתה שמך …, וזכית לגנות ופרדסים , ועשירות מופלגת.
וזה שכתוב בתרגום יהונתן (כי תבא כ"ח), שאפילו כשנגמרת זכותינו אבל זכות אבות לא נגמרת לעולם. כי רב ספרא שהיה דובר אמת בלבבו האריה לא אכל את חמורו וגם הוא לא רצה לאכול מהלשון ורבא אכל (חולין קלג ע"א).
כי רבא ראשי תיבות – "אֶת לוֹט וְאֶת רְכֻשׁוֹ בֶּן אֲחִי אַבְרָם" (בראשית יד, יב), ולכן רבא היה בבבל, ושמה פתח ישיבה לכל בני בבל, כי אצל רבה שיתין תיכלי ואצל רב חסדא היו נותנין סֹלת לכלבים (מועד קטנה כ"ח, ע"א).
כי אליהו הנביא גמטריא כלב (ספר עץ חיים – שער מח פרק ד מ"ק), בא לתקן קליפת כלב, ולכן כשאליהו הנביא בעיר כלבים צוחקים (ב"ק ס:). ולכן אומר רב נחמן שמיט ואכיל לא מסקינן מידיה (בבא מציעא סו, ע"ב). כי סתם רב נחמן זה רב נחמן חתנא דבי נשיאה, שהיה הכי עשיר בעיר.
כי אדם בא לעולם ליחד חמה ולבנה, כמֹו שעשה חזקיה המלך שייחד חמה ולבנה, וכל הלילה למדו כלם תורה, וכמֹו שעשה דוד המלך כשקם חצות, ועי"ז כל ירושלים קמה חצות, כי שמעו שדוד קם – מיד כלם קמו.
והחזון איש כותב שעניין ברכת השמיטה המשיך גם אחר אחר החורבן, והברכה שה' מבטיח ל־3 שנים זה גם אחר החרבן כשאין ביהמ"ק קים כשמקיימים מצוות שמיטה, "וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא יְחַיֶּה אִישׁ עֶגְלַת בָּקָר וּשְׁתֵּי צֹאן: וְהָיָה מֵרֹב עֲשׂוֹת חָלָב יֹאכַל חֶמְאָה כִּי חֶמְאָה וּדְבַשׁ יֹאכֵל כָּל הַנּוֹתָר בְּקֶרֶב הָאָרֶץ" (ישעיהו ז, כא-כב), "וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה כָל מָקוֹם אֲשֶׁר יִהְיֶה שָּׁם אֶלֶף גֶּפֶן בְּאֶלֶף כָּסֶף לַשָּׁמִיר וְלַשַּׁיִת יִהְיֶה: בַּחִצִּים וּבַקֶּשֶׁת יָבוֹא שָׁמָּה כִּי שָׁמִיר וָשַׁיִת תִּהְיֶה כָל הָאָרֶץ" (ישעיהו ז, כג-כד).
באהבה ובברכת התורה
אליעזר ברלנד
באדיבות העלון הקדוש 'שביבי אור' לפרשת בלק תשפ"א – 0583-289-318