צור קשר עם הרב ברלנד
הגה''צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א באמירת ההלל הושענא רבה התשפ"ג - צילום נצח נצחים

כִּי יִצְפְּנֵנִי בְּסֻכּוֹ • סיקור חג סוכות בצילו של הגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א

תפילות החג הקדוש בהשתתפות מורינו הרב שליט"א ○ תפילת מוסף בשירה ובניגונים ○ שמחת בית השואבה במוצאי החג

בסיעתא דשמיא בחסדו הגדול זכינו גם בחג סוכות השנה התשפ"ה לתפילות במחיצתו של מורינו הרב שליט"א. לפניכם סיקור נרחב מתפילות יום טוב ראשון של סוכות אשר התקיימו בבית מדרשינו בירושלים בהשתתפות מורינו הרב שליט"א:
בשעה 18:27 מורינו הרב שליט"א יצא למרפסת ביתו הדור בלבושו עם בגדי החג הצחורים לתפילת מנחה של ערב החג, ולאחר קרוב לעשר דקות של שירת 'אור זרוע לצדיק' בחיות גדולה נעמד לתפילת המנחה.
לאחר חזרת הש"ץ מורינו הרב אמר את מזמור 'ה' מלך גאות לבש'. לאחר סיום תפילת מנחה מורינו הרב שליט"א אמר את סדר ההתקשרות מילה במילה וכל הקהל עונים אחריו. ולאחר מכן מורינו הרב החל בניגון של ברכו שלפני מעריב ולאחר שאגת הברכו מפיו הטהור של מורינו הרב שליט"א החלו בתפילת מעריב לשלוש רגלים דליל התקדש חג הסוכות – בחיות ובהתלהבות עם כל הניגונים. לאחר תפילת מעריב מורינו הרב אמר את מזמור 'שמחתי באומרים לי…' כנהוג ולאחר עלינו לשבח נכנס לביתו נאווה קודש בשעה 19:25 בשירת 'ושמחת בחגך' לאחר תפילה של כמעט שעה.

"הוֹשַׁע נָא לְמַעַן נִתְעַלָּה כְּמַלְאֲכֵי־אֵשׁ"

לתפילת שחרית יצא מורינו הרב שליט"א בשעה 5:12 והחל בחלק מפסוקי תיקון חצות הנאמרים, וכן פיוט 'שערי ציון' בקטעים הנהוגים לומר בשבתות וחגים. לאחר מכן זמירות הבוקר בחיות נפלאה. לאחר הפסקה של כחמש דקות ירד להיכל בית מדרשינו. והחל באמירת פסוקי דזמרה כבכל שבת וחג בהתעוררות גדולה ובאש להבה. נציין אריכות מיוחדת שהייתה בתפילת שחרית בשירת 'כי כל פה לך יודה' במהלך אמירת 'נשמת כל חי'. מורינו הרב האריך כשש דקות.
לאחר מכן ברכות קריאת שמע ותפילת שחרית לשלוש רגלים, את תפילת שמונה עשרה מורינו הרב שליט"א עמד בדיוק בשעת הנץ החמה. מיד לאחר חזרת הש"ץ מורינו הרב שליט"א הכריז כי יתקיים כעת הפסקה למספר דקות וכל אחד ילך ליטול את ארבעת המינים. מורינו הרב שליט"א טרח ועלה לסוכה בביתו נאווה קודש לנטילת ארבעת המינים. לאחר כעשר דקות של הפסקה כבר אולם התפילות מלא מפה לפה וכל אחד אוחז בידו את ארבעת המינים, מה היה נהדר ומשובב לב לראות את הצדיק נכנס בחזרה אל בית מדרשינו עם הלולב והאתרוג המהודרים בידיו הקדושות. כשלמולו קרוב לאלף איש מאנשי שלומינו אשר הגיעו לחוג את חג הסוכות בבית הגדול והקדוש בצילא דמהימנותא.
הרב שליט"א החל בשירת ההלל שארך למעלה מארבעים דקות בחיות ובאש להבה עם כל הניגונים 'בצאת ישראל ממצרים…' שארך לבדו עשרים וחמש דקות, אין לתאר את העוצמות והשירה שוב ושוב וכמעיין המתגבר החיות רק מתנשאת מרגע לרגע שמחת החג מתפרצת כאחת. וכן בניגונים בין הפסוקים 'הודו לה' כי טוב…' ו'אנא ה' הושיעא נא' בכל אחד מהם ארכו הניגונים הקדושים מספר דקות. כל זאת כמובן תוך כדי שבעת הנהוג לנענע עוצר את הניגונים ומנענע כנהוג יחד עם כל הציבור. מיד לאחר סיום ההלל החל מורינו הרב שליט"א באמירת ההושענות כשהספר תורה לצידו, 'הושע נא למען אמיתך…' ולאחר מכן בסיום ההושענות החל בשירת 'הושיעה את עמך…' מספר דקות.
לאחר סיום ההושענות מורינו הרב הורה להוציא את הספר תורה ויחד עם הציבור בהתעוררות גדולה אמר ג' פעמים את י"ג מידות כנהוג בשלוש רגלים ולאחר מכן את ה'יהי רצון' המלא. בקריאת התורה עלו מספר קרואים, כשמורינו הרב שליט"א עולה בעליית רבינו הקדוש – עליית רביעי. לאחר קרא את ההפטרה בספר זכריה על נבואת אחרית הימים ועל חטאת מצרים וחטאות כל הגויים אשר לא יעלו לחוג את חג הסוכות. ניתן לציין כי למרות שישנם בחג רק חמישה קרואים כל קריאת התורה יחד עם ההפטרה ארכה כמחצית השעה.

"ונפוצותינו כנס מירכתי ארץ"

בסיום קריאת התורה, החל מורינו הרב שליט"א בפיוט 'יה א-לי וגואלי…' בניגון המיוחד של ברסלב כפי שמנהיג מורינו הרב שליט"א ולאחר מכן ניגש לתפילת מוסף דשלוש רגלים.
בחזרת הש"ץ מורינו הרב האריך במיוחד בניגון 'וקרב פזורינו מבין הגויים…' במשך מספר דקות באש להבה, ולאחר מכן בשירת 'והביאנו לציון עירך ברינה…' כשמורינו הרב מלהיב בתנועות ידיו הקדושות את כל הציבור שמקפץ ומרקד בתחינה… איי 'ולירושלים בית מקדשך בשמחת עולם…' כל הציבור מתחייה באש להבה במחיאות כפיים במוחין גדולים. לאחר קרוב לעשרים דקות דתפילת המוספין מורינו הרב שליט"א סיים את חזרת הש"ץ וסיים את התפילה כסדרה החל מקווה אל ה', עלינו לשבח, אדון עולם, אנעים זמירות. ולאחר הכל אף אמר תיקון הכללי, לאחר סיום תיקון הכללי מסר שיעור כשתי דקות על ענייני החג דברי אלוקים חיים. ונכנס לביתו נאוה קודש בשעה 9:20 למעלה מארבע שעות של תפילת החג יחד עם מורינו הרב שליט"א.

"הוֹשַׁע נָא קוֹרְאֶיךָ תּוֹשִׁיעַ"

גם בתפילת מנחה בצוהרי החג זכינו שמורינו הרב שליט"א יצא להתפלל עמנו בשעה 6:23 סמוך לשקיעה. ונעמד מיד לאחר הקדיש לתפילת שמו"ע לתפילת מנחה דשלוש רגלים. במפתיע מורינו הרב שליט"א לאחר מנחה אמר 'ה' מלך' למרות שהחג אינו יכול לחול לעולם ביום שישי ועניין זה עורר תשומת לב אצל העוקבים אחר נוסחאות התפילה דמורינו הרב שליט"א אשר ברוב השנים היה שר 'שמחתי באומרים לי', ובשנים מועטות 'בצאת ישראל' או 'למנצח בנגינות'. לאחר סיום תפילת מנחה מורינו הרב שליט"א החל בניגון שלפני ברכו והחל בתפילת ערבית דמוצאי חג ראשון בניגונים בחיות ובהתלהבות אין קץ.

"שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית ה' נֵלֵךְ"

לאחר תפילת מעריב מורינו הרב שליט"א קיים מיד את את חמש עשרה פסוקי 'שיר המעלות' כנהוג לומר בשמחת בית השואבה, מורינו הרב אומר פסוק וכל הציבור אחריו. היה ממש ניתן להרגיש בכל מזמור ומזמור את הלויים בדוכנם שרים עולים בעוד מעלה בחמש עשרה המעלות וכל ישראל מרקדין.
לאחר סיום אמירת פסוקי שמחת בית השואבה, ערך מורינו הרב שליט"א הבדלה, יש לציין כי זו הפעם הראשונה שאנו זוכים בתקופה זו להבדלה במוצאי חג הסוכות עם מורינו הרב שליט"א. זאת משום שהשנה בית מורינו הרב שליט"א דאגו לסוכה מעל לראש בני ישראל וכך מורינו הרב שליט"א במשך כל תפילות החג כאשר שהה במרפסת היה תחת הסוכה.
בסיום הבדלה נכנס מורינו הרב שליט"א לביתו נאווה קודש בשעה 19:10 ואנשי שלומינו המשיכו את שמחת החג בריקודי שמחת בית השואבה באש להבה באולם התפילות, שנמשכו עד קרוב לשעת חצות הליל.

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

"וְחָתְמֵנוּ בְּסֵפֶר חַיִּים טוֹבִים עַל יְדֵי חֲבִיטַת עֲרָבָה" • תפילות להושענא רבה מהגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א

לפניכם מקבץ תפילות להושענא רבא מהגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א לחיבוט הערבה ולזכות לפתקא טבא …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *