צור קשר עם הרב ברלנד

תיעוד ראשוני: הגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א בדרכו לאומן • ראיון מרתק עם נכדו וגבאו

ביום שלישי בשבוע שעבר ליל ז' אלול במפתיע מורינו הרב אליעזר ברלנד שליט"א החל את מסעו לקראת קיבוץ ראש השנה התשפ"ה. בתחילת השבוע התראיין נכדו וגבאו של מורינו הרב שליט"א לקו המידע דחסידי ברסלב (9148*) בו ענה לשאלות; מדוע מורינו הרב שליט"א הקדים את יציאתו לאומן. על מצבו הרפואי של מורינו הרב שליט"א בדרכים וגם מספר בצורה מיוחדת על השבת האחרונה – שבת כי תצא במחיצת מורינו הרב שליט"א בדרכו לאומן. לפניכם הראיון המלא:

ראשית כל מדוע הרב הזדרז והקדים את נסיעתו כ"כ מוקדם?
האמת היא שזה תלוי ברב עצמו, בחודשים האחרונים הביע את רצונו מספר פעמים לנסוע השנה מוקדם לאומן, וכך עשינו כרצונו.
אנחנו יודעים שהרב שליט"א יצא ביום שלישי – ז' אלול, מביתו. עד יום שישי היה שקט בתקשורת, הייתה ס"ד שהצליחו לשמור על כך בסוד.
ברוך ה', ה' דואג לצדיק ומסדר את כל העניינים שיהיה על פי מה שצריך.
הרב שליט"א בגילו איך הרב מרגיש מבחינה בריאותית כשהרב לא נמצא בביתו?
ברוך ה' הרב מרגיש טוב, בשבוע שעבר היה איזו בעיה רפואית שהתפתחה, כמובן שמיד הביאו את התרופות המתאימות, הרב נמצא במעקב רפואי כל העת ע"י רופאיו הצמודים כמו בבית. וברוך ה' הבעיה הסתדרה, אבל כמובן זה המקום לעורר להתפלל על מורינו הרב שליט"א. בגיל כזה כל בעיה קטנה כבר הופכת למורכבת ודורשת מעקב. אבל ברוך ה' כרגע הרב מרגיש מצויין.
עברתם את השבת פרשת "כי תצא" במחיצתו של מורינו הרב שליט"א נשמח לשמוע כיצד עברה השבת במחיצת הקודש?
ברוך ה' כפי שכולם יודעים, הרב נשאר כשהוא בכל מקום ולא משנה עם כמה אנשים הוא נמצא. הרב שר את כל התפילות, הן בקבלת שבת 'לכה דודי' באריכות וכן בסעודות השבת את כל הזמירות לא וויתר על שום ניגון. בפרט חזר באריכות על 'שלום עליכם', וכן 'יה ריבון' בקטע 'רברבין' כדרכו בקודש מידי שבת בשבתו. בסעודה בלילה הרב כבר התכוון לסיים את סעודת ליל שבת, וכבר החל את 'שיר המעלות'. ואז נזכר שלא אמר תורה על השולחן. אזי מורינו הרב שליט"א החל לדבר על פרשת "כי תצא" ואמר שכי תצא זה גימטריא חתן וכלה, שהחתן והכלה זה נקרא לצאת למלחמה. הרב אף הזכיר את האור החיים הקדוש על "ושבית שביו" שמעלים את כל ניצוצות – נשמות הצדיקים הנמצאות בתוך הרשעים, כרבי עקיבא הייתה נשמתו ברקתו של סיסרא. וכן רבי מאיר בעל הנס שהיה נכד של נירון קיסר. ואף שמעיה ואבטליון שהיו בני גרים. רק לאחר דברי התורה הרב בירך ברכת המזון. בתשובה לשאלתך, בעבודתו האישית של הרב לא ניכר שום הבדל בין אם הרב נמצא עם הציבור או לבדו.


ידוע כי למורינו הרב שליט"א ישנם עשרות אלפי ספרים בביתו. באיזה ספרים הרב שליט"א משתמש במסעו?
ברוך ה' לקחנו מספר מזוודות של ספרים של הרב כולל ש"ס רמב"ם וזוהר. וניתן לציין כי הרב יושב ולומד בשקידות נוראה עשרים וארבע שעות כפשוטו על הספרים! בשנים האחרונות הרב עסוק בצרכי הציבור קבלת הקהל והשיעורים הרב לומד פחות מכרצונו. אולם כאן הרב שוקד על הספרים בריכוז עצום, ממעט הוא בדיבור, ורק שקוע בתלמודו. עניין מאוד מעניין שהרב עוסק בעיקר בספר שנקרא 'זבח פסח' זהו ספר על סוגיית קורבן פסח ברמב"ם, מורינו הרב פשוט עסוק כל כולו בסוגייא הזו, עשרות שעות ללא גוזמא הרב שקוע רק בתוך סוגייא הוא לומד את זה עם רמב"ם זבחים על הלכות פסח ונושאי כליהם. המעניין הוא שאנחנו מכירים שהרב שליט"א מתעסק בלימודו יותר בחושן משפט – קצות החושן וסוגיות הש"ס. כאן הרב שליט"א לומד זבחים בשיא הברען בעיון רב. זוהי נקודה מעניינת ומרתקת לכשעצמה.


כפי אתה יודע ומכיר כשהרב לא נמצא פה ישנם כל מיני שמועות לא מבוססות מתי נוכל לשמוע עדכון נוסף?
אנחנו מקווים שלקראת ראש השנה נוכל להבהיר יותר את העניינים. זה המקום לעורר את הציבור לא לחשוב שמכיוון שהרב לא בבית, הכל הסתדר. צריך לדעת שיש עוד מניעות רבות בדרך לאומן, ולא להפסיק להתפלל שישברו כל המניעות והרב יוכל לעבור את כל המחסומים בדרך אל הקיבוץ. בנוגע לשמועות אפשר לומר שרוב הדברים שהתפרסמו אינם נכונים והכל מדובר בשמועות. כל אחד חושב לעצמו משהו וכבר חושב שהוא מקבל איזה אסמכתא מעוד שמועה שהגיעה אליו, וכך הכל נהפך לחרושת שמועות. בפרט שהתקשורת קופצת על כל ידיעה שכזו ומיד מפרסמים את זה. אין מה להבהל ולהלחץ משום שמועה, רק צריך להתפלל שכבר השנה מורינו הרב שליט"א יצליח להגיע לאומן להתקבץ עם כל אנשי שלומינו על ראש השנה.
לסיום, היה איזה דיבור או חיזוק ששמעתם על רבינו הקדוש ועל הנסיעה לר"ה?
האמת היא שכפי שהזכרתי הרב שקוע מאוד בספרים וממעט לדבר עמנו. מה שכן בין הדיבורים ראיתי שהרב ממש מקשר כל דבר לרבינו, כל איזה מילה שהזכרתי הוא מיד מקשר את זה. הרב הזכיר שרבינו הוא הראש בית – הבראשית. ואמר דיבור חריף שלא היה לאדם הראשון את רבינו לכן לא זכה להנצל מהחטא. אבל צריך לדעת שעכשיו שיש לנו את רבינו הקדוש להחזיק בו ולהאמין בו. ואמר דיבורים גבוהים, נראה שהרב שליט"א נמצא במקומות ממש גבוהים בעזרת לקראת מה שנזכה.
ר' נפתלי צוקר אנחנו ממש מודים לך על הראיון.
זה המקום להזכיר שוב להתפלל שנזכה שהרב שליט"א יצליח להגיע לקיבוץ ראש השנה לאומן, בכלליות יחד עם כל אנשי שלומינו מתוך בריות גופא ונהורא מעליא!

לפניכם תיעוד בלעדי ממורינו הרב אליעזר ברלנד שליט"א שוקד על תלמודו במהלך מסעו אומנה לקראת ראש השנה:

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

נס ההצלה של רבי שמואל הורביץ בדרך לאומן – החיזוק היומי מהגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א

רבי שמואל הורביץ (אחרי שנתפס בדרך מארץ ישראל לרבינו באומן ע"י הרוסים והואשם באשמת ריגול) …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *