צור קשר עם הרב ברלנד

נס ההצלה של רבי שמואל הורביץ בדרך לאומן – החיזוק היומי מהגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א

רבי שמואל הורביץ (אחרי שנתפס בדרך מארץ ישראל לרבינו באומן ע"י הרוסים והואשם באשמת ריגול) היה כבר עם בגדים אדומים, הוא כבר היה שעתיים לפני התליה.

החיזוק היומי מהגה"צ מורינו הרב אליעזר ברלנד שליט"א, יום ג', י"ד אלול תשפ"ד

הוא ידע שעוד שעתיים יתלו אותו, לא סתם, אמרו שיחתכו אותו לחתיכות, כי אמרו שהוא מרגל שהוא בכלל לא יהודי הוא סתם מתחזה.

הכל בגלל שהוא פלט כמה מילים ברוסית, אמרו, אתה כן יודע רוסית. רבי שמואל הורביץ ענה שהוא ברח מהפרוגרומים שהיו אז בארץ (מאורעות תרפ”ט)' כי באמת הוא הגיע בתר”צ, הוא ברח ממאורעות תרפ”ט. הוא היה כבר בדרך לאומן, הוא היה שם בתרצ”א – תרצ”ב והוא היה במאסר 70 יום משבת זכור, מתענית אסתר.

בספירת העומר גבורה שבנצח הודיעו לו שהולכים להוציא אותו להורג באודסה. במוצאי שבת הסיעו אותו שש שעות ברכבת מקייב. שני חיילים עמדו עליו עם רובים שאם הוא יזוז יעשו אותו ככבָּרָה, יעשו אותו כנָפָה (סוגי מסננות), ינקבו אותו בכדורים.

והוא נוסע ככה, רק מאמין בה', פתאום באה אליו בחורה בת 17 ואומרת לו, מה קורה לך?

ר' הורביץ ענה: אומרים שאני מרגל ורוצים להוציא אותי להורג.

אמרה לו: אתה עוד שבוע בבית מה אתה דואג?

והוא נוסע ברכבת בדרך מקייב לאודסה, הוא מספר: אני נוסע לי ברכבת של 12 שעות ושני חיילים עומדים לידי עם רובים, שומרים עליי. עמודת בחורה בת 17 ושואלת אותי – מה קרה איתך? למה ככה עושים לך? מה חטאת?

עניתי לה: אומרים שאני מרגל, אומרים שאני בכלל לא יהודי, כי היהודים ברוסיה כבר לא הלכו עם זקנים, לכל היהודים שם כבר לא היה זקן. אמרו עליו, זה בטח כומר נוצרי, אתה בָּאתָ לפה בשביל הכנסיה, בָּאתָ לעבוד בשביל המסיון. אתה רוצה להפוך את רוסיה  לדתית, יש לך כל מיני תוכניות.

אמרו, לא נתלה אותך, אלא נחתוך אותך לחתיכות חתיכות. הוא שמע את כל המשפט באודסה, עשו שם קיר דק מדיקט והוא שמע את כל הטענות שטוענים עליו, אמרו שהוא מרגל. החיילים שליוו אותו העידו שהוא יודע רוסית, כי בדרך הוא דיבר רוסית, פלט כמה מילים. 

הוא אמר שהוא ברח מהפוגרומים, באמת אחרי זה כשהוא חזר לארץ ישראל לא נתנו לו לרדת – הוא הגיע בערב ל”ג בעומר בדיוק כמו שאמרה לו הילדה הזו.

כמו אותו בחור בן ה- 17 שהגיע אל רבי לוי יצחק בנדר, אחרי שלקחו אותו לתפיסה יחד עם ר’ חיים אליהו רוזין ביום ראשון פרשת וירא.

זה היה באומן כשאותו בחור רגיל, בחור תמים, אמר לר’ לוי יצחק שבערב שבת זכור הוא יהיה משוחרר. הוא אמר לו את זה חצי שנה לפני שזה קרה, משבת וירא לשבת זכור זה חצי שנה. כי פרשת וירא זה שלוש שבתות אחרי שבת בראשית, אז עצרו את ר’ לוי יצחק – אמרו שהוא קונטר-רבולוציונר – עשו עליו תיק עם אלף דפים.

ר’ לוי יצחק היה מחלק צדקה, הוא היה מקבל את הצדקה מחוץ לארץ. תפסו אותם ואמרו להם, אתה ור’ חיים אתם קונטר-רבולוציונרים. כי ברוסיה צריכים לעבוד, אין שם דבר כזה צדקה בחינם. הכל יתנו לך, יתנו לך טל’ בחינם ובית בחינם, הכל תקבל בחינם רק תהיה רוסי, רק תהיה נאמן לקומוניזם. תגיד שהקומוניזם זה אמת, פְּרַאבְדָּה, פְּרַאבְדָּה זה אמת, אז אתה מקבל הכל בחינם. שם ברוסיה מקבלים מים בחינם, חשמל בחינם, טל’ זה 7 רובל לחודש. אתה יכול לדבר שיחות חופשי לכל רוסיה כמה שאתה רוצה, חוץ משיחות מחוץ לארץ.

אז ר' שמואל הורביץ נוסע עכשיו לאודסה, הולכים להוציא אותו להורג והוא שמע שיַחְתְּכוּ אותו לחתיכות חתיכות כמו את רבי עקיבא. ר' שמואל הורביץ קיבל על עצמו 4 מיתות בית דין, את כל סוגי העינויים. הוא מכין את עצמו
שיחתכו אותו לחתיכות חתיכות.

כל זה היה במוצ”ש, ביום ראשון בבוקר וביום שני כבר עשו לו את המשפט ומיד התכוונו להוציא אותו להורג. שעתיים לפני שמוציאים אותו להורג מגיע מברק להעלות אותו לאוניה הראשונה. מאיפה תִּיקַּח אוניה? אתה בתוך המעצר מאיפה תהיה לך אוניה?

אתה ברוסיה שם בקצה העולם, בקוטב הצפוני, אני יודע? פטגוניה, ארץ האש.

קודם יש את ארץ האש ואחרי זה את ארץ הקרח – אם אתם רוצים לנסוע לארץ הקרח קודם תסעו לארץ האש.

אחרי שתהיו באש תוכלו להיות קרח – בכדי שנבטל את התאוות (נהיה קרח), קודם צריך להיות אש להבה לה’ יתברך.

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

תיעוד ראשוני: הגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א בדרכו לאומן • ראיון מרתק עם נכדו וגבאו

ביום שלישי בשבוע שעבר ליל ז' אלול במפתיע מורינו הרב אליעזר ברלנד שליט"א החל את …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *