צור קשר עם הרב ברלנד

עַל זֶה הָיָה דָוֶה לִבֵּנוּ • תיעוד מיום תשעה באב תפילת שחרית ואמירת הקינות אצל הגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א

לפניכם סיקור ותיעוד מיוחד מיום תשעה באב התשפ"ד שחרית ואמירת הקינות אצל הגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א:

בשעה 4:57 נכנס מורינו הרב שליט"א לתפילת שחרית ללא טלית ותפילין, ומיד החל באמירת הפסוקים מתוך התיקון חצות הנהוגים לומר ביום שאין תחנון, וכך גם בתשעה באב הנאמר בו "קרא עלי מועד". לאחר תיקון חצות החל מורינו הרב שליט"א בתפילת שחרית בנוסח הרגיל, זמירות הבוקר, קורבנות, בשעה 05:45 החלו בפסוקי דזמרה. ולאחר שמונה עשרה מורינו הרב שליט"א קרא בתורה 'כי תוליד בנים', ועלה שלישי לאחר מכן קרא בנעימות את ההפטרה 'אסוף אסיפם' מילה במילה כשרק ההפטרה אורכת עשר דקות. מיד לאחר ההפטרה בשעה 7:20 מורינו הרב שליט"א הודיע כי הוא יורד לאולם התפילות לאמירת הקינות.
ואכן תוך מספר דקות ירד מורינו הרב שליט"א לאולם התפילות והחל באמירת הקינות יחד עם למעלה מאלף איש שובו בנים מכל רחבי הארץ. שישבו בצפיפות רבה באולם התפילות וגדשו את כל הרחבה שמחוץ לאולם. בעקבות החום הנורא ששרר בארה"ק בתשעה באב, כאשתקד גבאי בית המדרש פתחו סככות מיוחדות עבור הציבור הגדול שהגיע להתאבל על ירושלים יחד עם מורינו הרב שליט"א, וכן הגבאים דאגו למיזוג יוצא מן הכלל, כשאף מחוץ לאולם ישנם מזגנים ניידים. ניתן לציין כי מרוב גודש האנשים בלעה"ר בקושי הצליחו להכנס ולבוא אל שערי בית המדרש. בשעה 7:30 הרב התיישב על כיסא נמוך ע"ג בימה המוכה, והחל מיד בקינות. כשבכל קינה וקינה הציבור מסיים וקולו השבור של הרב שליט"א נשמע היטב בהיכל מסיים את הקינה ומתחיל את הבאה אחריה.
לפני קינת ט"ז "זְכֺר אֲשֶׁר עָשָׂה צָר בִּפְנִים" המדברת מטיטוס הרשע שהחריב את ההיכל. מורינו הרב שליט"א החל למסור שיעור במשך כארבעים דקות כשמרבית השיעור נשען על השאלה מדוע אומרים "על קמצא ובר קמצא חרוב ירושלים" הרי טיטוס החריב את ירושלים. ודיבר רבות מענייני שנאת חינם. וזה הסיבה שלא אומרים 'שלום' בתשעה באב, כי זה להראות לנו שאנחנו לא אומרים אחד לשני שלום אמיתי. לפני קינת עשרה הרוגי מלכות – 'ארזי הלבנון', בו הזכיר את הריגת רבי עקיבא. מורינו הרב שליט"א מסר שיעור נוסף במשך עשרים ושתיים דקות. ולאחר מכן קם לאמר את הקינה הנוראה. וכן לפני הקינה של רבי יהודה הלוי – 'ציון הלא תשאלי' הרב אמר מספר מילים. בקינה מ"א "שאלי שרופה באש" הרב שליט"א נעמד ונשאר לעמוד עד שעלה לביתו. מעוררת במיוחד הייתה הקינה האחרונה 'אלי ציון ועריה' שמורינו הרב שליט"א קורא אותה מידי שנה בניגון הנורא, כשקולו של מורינו הרב נשנק מבכי בקוננו על חורבן ביתנו ועל הסתרת השכינה גם בשנה זו.

לאחר סיום אמירת הקינות התיישב מורינו הרב שליט"א לקריאת מגילת איכה, יש לציין שהרב שליט"א קרא את המגילה כנראה הכי מהר שנקראה על ידו בכל השנים – כשתיים עשרה דקות. בסיום מגילת איכה מורינו הרב סיים את התפילה, באומרו שכולם ילכו כעת לכותל המערבי ולחברון עד חצות ואחר מכן ילמדו מסכת בבא בתרא. לאחר שש שעות וארבעים דקות מורינו הרב שליט"א עלה לביתו נאוה קודש בשעה 11:40.

"הֲשִׁיבֵנוּ יְהוָה אֵלֶיךָ וְנָשׁוּבָה, חַדֵּשׁ יָמֵינוּ כְּקֶדֶם…"

 

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

צפו: תפילת שחרית ואמירת קינות ט' באב תשפ"ד המלא עם הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א

תפילת שחרית ברוב עם הדרת מלך בבוקר ט' באב תשפ"ד  עם מורינו, כ"ק הגה"צ הרב …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *