היום כ' סיון בו ארעו מספר מאורעות ליהודי הגולה במהלך השנים ונקבע כתענית בראשונה בשנת ד' אלפים תתקל"א ע"י רבינו תם לאחר שהועלו על המוקד כשלושים יהודים בעקבות עלילת דם שלא הייתה ולא נבראה. בשנית נקבע תאריך זה כיום תחילת 'פרעות רינדפלייש' בהם נהרגו למעלה מ־5000 יהודי הונגריה ואוסטריה. את התאריך לדורות נקבע עיקר פורענות גזירות ת"ח ות"ט אשר באותו יום נחרבה קהילת נעמירוב המעטירה. מלבד אשר נחרבו קהילות שלמות ומפוארות ביהדות אירופה ע"י הרוצח הקוזאק בוגדן חמלניצקי באוקראינה בלארוס ופולין. מורינו הרב אליעזר ברלנד שליט"א מרבה לדבר בשיעוריו על היום הנורא הלזה לפניכם מספר קטעים וציטוטים על היום הנורא כ' סיון:
השם הוא הנפש נפש חיה הוא שמו והעולם עומד רק על אלה שמוסרים את נפשם על קידוש ה' וירח ה' את ריח הניחוח זה דורות של שמד ואלה שמוסרים נפשם בשביל יחוד קודשא בריך הוא ושכינתיה שהם מוסרים את נפשם ליחד את שם ה' יחוד קוב"ה ושכינתיה כי היחוד הכי גדול זה אלה שקופצים לאש נותנים להם שיחתכו אותם לחתיכות חתיכות הם עושים את הקידוש ה' הכי גדול וזה צריכים לכוון כשאומרים שמע ישראל ה' אלקינו ה' אחד ללכת על קידוש ה' ע"י ארבעה מיתות בית דין והם ראו אותם הדורות שגזירות ההריגה עלולים להמשך עוד הרבה שנים כמו שוילנא נחרבה בתט"ו היה ת"ח ת"ט אבל ההריגות עוד נמשכו ונמשכו עד תכ"ו ההריגות עוד נמשכו עוד במשך של 18 שנה וילנא נחרבה בתט"ו נהרגו שם כל היהודים מיד היה צריך להיות אחרי חורבן ביהמ"ק אחרי חורבן ביתר שהגזירות ימשכו עוד עשרות שנים והם רצו להמתיק את זה כמו ששאלו בשמים את שמשון מאוסטרופולי שם שאלו ואת יחיאל מיכל מנעמירוב ואת הש"ך אם הם מוכנים להיהרג על קידוש ה' אז הם יצילו את עם ישראל גם אז נכחד שליש העם אז שמשון מאוסטרופולי הסכים להיהרג על קידוש ה' הוא הציל שליש מהעם יחיאל מיכל מנעמירוב לכן קוראים לזה כ' סיון כי אז נחרבה קהילת נעמירוב הוא הסכים למות על קידוש ה' אז הוא הציל עוד שליש הש"ך היה צריך להציל עוד שליש אז יש אומרים שבשעה שהוא היה צריך ללכת אז אמא שלו עצרה אותו היא אמרה אני לא מסכימה שתיהרג על קידוש ה' ויש אומרים שהוא אמר שהוא רוצה לחבר את הש"ך ולזה יש איזה חשיבות מיוחדת אז הוא עדיין לא יכול להיהרג על קידוש ה' אז באמת נכחד שליש מהעם שליש מן העם נכחד אז אז הצדיקים שמוכנים ללכת לגמרי על קידוש ה' הם שמצילים את עם ישראל וכל ההריגות וכל הגזירות.
היום אנחנו כ' סיון. כ' סיון היתה התחלת הגאולה כתוב שבכ' סיון היתה התחלת הגאולה ממש שלא בא משיח בן דוד היתה הגאולה ממש רק עם ישראל הם לא האמינו באר"י היה האר"י הקדוש מקודם אז הם הפסידו את הכל כי אף אחד לא רצה להאמין באר"י אנחנו היום מאמינים באר"י אבל בדורות האלו לא האמינו שהיה כזה אור גדול כתוב שהמהרש"ל המהרש"ל חלק על האר"י המהרש"ל בעצמו אז אמר זה בעל דמיון זה יכול לרפא את כל החולים בעולם אז המהרש"ל שלח לו שני שליחים מצפת הוא שלח לו שני שליחים מצפת ביום שבת עם חלות חמות מצפת הם הגיעו לקרקא ודפקו למהרש"ל בדלת ואמרו לו אנחנו עכשיו מגיעים מצפת הנה החלות החמות שהאר"י שלח לך הוא ראה שהם באים מצפת הם הגיעו הוא ראה שזה אמר כמה האר"י כזה גדול אני מפסיק את המחלוקת כי האר"י לא רצה שהמהרש"ל יחלוק עליו כי זה מאד משפיע בשמים בינתיים חולקים עליו בני העם זה טוב אנשים פשוטים דוד המלך אמר שיחו בי יושבי שער מנגן במנגינתם כל האנשים מדברים עלי זה טוב אבל צדיקים גדולים זה יכול חס ושלום להזיק אז הוא לא רצה אז זה מה שאנחנו מסבירים כאן שעכשיו שפרשת שלח לך זה הפרשה שאפשר לרפא את כל המחלות שבעולם אין מחלה בעולם שבפרשה הזו אי אפשר לרפא שלח מתושלח זה מוות שלח כתוב פרי עץ חיים שם הוא כותב שבפרשת שלח לך אפשר לרפא מכל המחלות שבעולם אין מחלה שאי אפשר לרפא כי שהפרשה הזו זה ארץ זבת חלב ודבש עכשיו זה כל רפואות בארץ ישראל כל רפואות בארץ ישראל אז מה שיוצא מרפאים לכל המחלות זה רק מים לבד כי בצע כסף לא לקחתנו ב-40 אלף לישראל בצע כסף לא לקחו כל מחלה בעולם המים לבד אדם שותה כוס מים הרבי אומר ברך את לחמך מכוס מים לבד אפשר להתרפא מכל המחלות ברגע שאדם מקבל באהבה מה שזה מדבר זה מדבר שכולם אוהבים האוהבים האמיתיים של בן אדם זה אלה שמדברים עליו לא אלה שבאים אלה השונאים הכי גדולים.
רַבֵּינוּ הֵקִיא קְעָרוֹת שֶׁל דָּם כְּדֵי לְהַמְתִּיק אֶת הַגְּזֵרוֹת, הַצַּדִּיק שׁוֹפֵךְ דָּם שֶׁכָּל הַגְּזֵרוֹת יִתְבַּטְּלוּ, הַיּוֹם זֶה כ' סִיוָן, זֶה מַמָּשׁ יוֹם כִּפּוּר, כַּפָּרַת עֲווֹנוֹת, יוֹם כִּפּוּר זֶה לוּחוֹת שְׁנִיּוֹת, לָכֵן הַצַּדִּיק הָיָה צָרִיךְ לְרוֹקֵן אֶת כָּל הַגּוּף כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה קַבָּלַת תּוֹרָה מֵחָדָשׁ. וְכָל מִי שֶׁמִּתְקַשֵּׁר לָרַב נִמְצָא אִיתּוֹ בְּהַר סִינַי, הָרַב נִמְצָא בְּהַר סִינַי.
לפניכם תפילה שכתב מורינו הרב אליעזר ברלנד שליט"א ליום כ' סיון
רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם כֹּל יָכוֹל, בִּזְכוּת כ' סִיוָן, שֶּׁהַיּוֹם הַזֶּה מְסוּגָּל לְבִיאַת מֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ, וְלִתְחִיַּת הַמֵּתִים, תִּסְלַח לִי וְתִמְחַל לִי עַל כָּל עֲוֹנוֹתַי, וְעַל כָּל חֲטָאַי, וְעַל כָּל פְשָׁעַי, שֶׁחָטָאתִי וְעָוִיתִי וּפָשַׁעְתִּי בְּגִלְגּוּל זֶה, וּבְכָל הַגִּלְגּוּלִים, וּבְשֹׁרֶשׁ נִשְׁמָתִי שֶׁהָיְתָה מְעוּבֶּרֶת בְּאָדָם הָרִאשׁוֹן, וְאֶזְכֶּה בְּיוֹם קָדוֹשׁ וְנוֹרָא זֶה, וּבִזְכוּת הַמִּלְיוֹן יְהוּדִים, שֶׁנֶעֱקְדוּ וְנִשְׂרְפוּ, וְנֶחְתְּכוּ לַחֲתִיכוֹת חֲתִיכוֹת, וְנֶעֱקְדוּ חַיִּים, וְנִקְבְּרוּ חַיִּים, עַל יְדֵי זֵדִים אֲרוּרִים שֶׁבְּכָל דּוֹר וָדוֹר, וּבְכָל יוֹם וָיוֹם קָמִים עָלֵינוּ לְכַלּוֹתֵינוּ, אֲבָל בִּזְכוּת הַצַּדִּיקִים הַנּוֹרָאִים, רַבִּי שִׁמְשׁוֹן מֵּאוֹסְטְרוֹפֹּלְיָא, וְרַבִּי יְחִיאֵל מִיכְל מִּנֶעמֶרוֹב, וּבִזְכוּת כָּל הַצַּדִּיקִים הַנּוֹרָאִים שֶׁבְּכָל דּוֹר וָדוֹר, וּבִזְכוּת רַבֵּינוּ הַקָּדוֹשׁ וְהַנּוֹרָא, תִּמְחַל וְתִסְלַח לְכָל חַטֹּאתֵינוּ, בֵּין מַה שֶׁפָּגַמְנוּ בְּמֵזִיד, וּבְשׁוֹגֵג, וּבְאֹנֶס, וּבְרָצוֹן, וּתְזַכֶּה אוֹתָנוּ בְּיוֹם קָדוֹשׁ וְנוֹרָא זֶה, לִגְמֹר אֶת כָּל הַשַּׁ"ס, וְלִשְׁמֹר אֶת הָעֵינַיִם מִכָּל מִשְׁמָר, וְלֹא נֶחְטָא חַס וְשָׁלוֹם יוֹתֵר בְּשׁוּם חֵטְא וַעֲוֹן, וּבְשׁוּם נִדְנוּד שֶׁל חֵטְא, "דַּק עַד דַּק עַד אֵין נִבְדַּק, וְלִגְדוּלָּתוֹ אֵין חֵקֶר", וְנִזְכֶּה מֵהַיּוֹם הַזֶּה וָהָלְאָה עַד סוֹף כָּל הַדּוֹרוֹת, לִשְׁמֹר אֶת עֵינֵינוּ מִכָּל מִשְׁמָר, וְלֹא נֶחְטָא אֲפִילוּ דַּק מֵהַדַּק, בֵּין בְּדִבּוּר בֵּין בְּמַעֲשֵׂה, וְיִהְיוּ כָּל הַקְּדוֹשִׁים הַנּוֹרָאִים, שֶּׁנֶּהֶרְגוּ וְנִשְׂרְפוּ וְנִקְבְּרוּ חַיִּים, לִמְלִיצֵי יוֹשֶׁר עֲבוּרֵינוּ, וְיַצִילוּנוּ מִכָּל הַחַטָּאִים, וּמִכֹּל הַפְּגָמִים, בֵּין בְּדִבּוּר, בֵּין בְּמַחְשָׁבָה, בֵּין בְּמַעֲשֵׂה, וּבִזְכוּת יוֹם קָדוֹשׁ וְנוֹרָא זֶה, נִזְכֶּה לָדַעַת אֶת כָּל הַשַּׁ"ס, וְאֶת כָּל הַסְּפָרִים הַקְּדוֹשִׁים, זוֹהַר וְעֵץ חַיִּים, שַׁעַר הַגִּלְגּוּלִים, פְּרִי עֵץ חַיִּים, וְשַׁעַר תְּבוּנוֹת, וְכָל הַסְּפָרִים הַקְּדוֹשִׁים שֶׁבָּעוֹלָם שֶׁנִּדְפְּסוּ וְיוּדְפְּסוּ, כָּל הָרִאשׁוֹנִים וְהָאַחֲרוֹנִים, וְכָל סִפְרֵי הַמּוּסָר שֶׁבָּעוֹלָם, וְכָל סִפְרֵי הַקַּבָּלָה שֶׁבָּעוֹלָם, הֵם וּפֵרוּשֵׁיהֶם וּפֵרוּשֵׁי פֵּרוּשֵׁיהֶם, וְכָל סִפְרֵי הָרַמְבַּ"ם הַקָּדוֹשׁ וְהַנּוֹרָא, עִם כָּל מְפָרְשָׁיו, וְכָל סִפְרֵי הַטּוּר וְהַשֻּׁלְחָן עָרוּךְ, עִם כָּל מְפָרְשִׁים וּמְפָרְשֵׁי מְפָרְשֵׁיהֶם, וְלֹא יִהְיֶה סֵפֶר קוֹדֶשׁ בָּעוֹלָם שֶׁלֹּא נֵדַע אוֹתוֹ בְּעַל פֶּה, מִלָּה בְּמִלָּה אוֹת בְּאוֹת, יָשָׁר וְהָפוּךְ בְּקִיאוּת וְעִיּוּן, וְנֵדַע "כִּי אַתָּה ה' הוּא ה' הָאֱלֹקִים אֵין עוֹד מִלְּבַדֶּךָ, וְאֵין בִּלְתֶּךָ, בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וְעַל הָאָרֶץ מִתַּחַת, וּבַמַּיִם אֲשֶׁר מִתַּחַת לָאָרֶץ, וּבִזְכוּת זֶה נִזְכֶּה לִרְאוֹת בְּבִיאַת מֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ, וּבִגְאוּלָּה הַשְּׁלֵמָה כְּהֶרֶף עַיִן, וּבְבִנְיַן בֵּית מִקְדָּשֵׁנוּ, שֶׁיְּכַפֵּר לָנוּ עַל כָּל עֲוֹנוֹתֵינוּ, וְנִזְכֶּה לְמוֹחִין חֲדָשִׁים שֶׁל תְּחִיַּת הַמֵּתִים.