צור קשר עם הרב ברלנד

"וְכִי תֹאמְרוּ מַה נֹּאכַל" • פרשת בהר מהגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א

חידושים ופנינים רבים לפרשת השבוע – בהר מהגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א:

"וְכִי תֹאמְרוּ מַה נֹּאכַל"

"וְכִי תֹאמְרוּ מַה נֹּאכַל בַּשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת הֵן לֹא נִזְרָע וְלֹא נֶאֱסֹף אֶת תְּבוּאָתֵנוּ". – שְׁמִיטָה זֶה הֲכִי גָּבוֹהַּ מִכָּל הַדְּבָרִים, "וְכִי תֹאמְרוּ מַה נֹּאכַל" מַה נִּשְׁתֶּה, תַּתְחִילוּ לִבְכּוֹת כְּמוֹ תִּינוֹקוֹת, כְּמוֹ תִּינוֹק בֶּן שָׁנָה, וְכִי תֹאמְרוּ, זֶה הַפָּסוּק הֲכִי גָּבוֹהַּ. מַה זֶה "וְכִי תֹאמְרוּ"? אוֹמֵר ר' אֶלֶּ'ה לָאפְּיָאן, זֵכֶר צַדִּיק וְקָדוֹשׁ לִבְרָכָה, כוּלָּם נוֹסְעִים עַכְשָׁיו לַצִּיּוּן שֶׁלּוֹ, הוּא נִפְטַר בְּכ' אֱלוּל, "וְכִי תֹאמְרוּ", אַז תַּפְסִידוּ הַכֹּל. אִם אָדָם שׁוֹאֵל שְׁאֵלָה –הוּא מַפְסִיד אֶת הַכֹּל. כִּי ה' אוֹמֵר לִשְׁמוֹר שְׁמִיטָה. מַה אַתֶּם חוֹשְׁבִים שֶׁתָּמוּתוּ בָּרָעָב, זֶה מַה שֶׁהֵם קוֹלְטִים! זֶה מַה שֶׁהַשֵּׂכֶל הַחֲתוּלִי שֶׁלָּהֶם אוֹ הַשֵּׂכֶל הַקּוֹפִי שֶׁלָּהֶם מֵבִין, צָרִיךְ לְהַשְּׁתִיל לָהֶם שֵׂכֶל, יֵשׁ שְׁמִיטָה, אַז לֹא נִזְרָע? מַה נֹאכַל? מַה נִּשְׁתֶּה? נָמוּת בָּרָעָב? הַתִּינוֹקוֹת יָמוּתוּ? אִם כָּכָה זֶה הַסִיבָּה שֶׁל הַחוּרְבָּן. "וְכִי תֹאמְרוּ" – פֹּה נִמְצָא כָּל הַסּוֹדוֹת לָמָּה יֵשׁ חֻרְבָּן, לָמָּה אֵין לָנוּ בֵּית מִקְדָּשׁ, לָמָּה? מַה נֹאכַל עוֹד שָׁעָה, מַה נֹאכַל עוֹד שְׁנִיָּה, מַה נֹאכַל עוֹד יוֹם מַה נֹאכַל מָחָר, אֶחָד אִשְׁתּוֹ שָׁאֲלָה אוֹתוֹ, מַה נֹאכַל מָחָר? יָשָׁר הוּא נָתַן לָהּ גֵּט, אֲבָל גַּם הַשְּׁנִיָּה שָׁאֲלָה אֶת אוֹתוֹ שְׁאֵלָה, אַז אִי אֶפְשָׁר לְגָרֵשׁ שְׁתַּיִם. אֲבָל אִם בֶּן אָדָם שׁוֹאֵל מַה נֹאכַל מָחָר? מַה נֹאכַל בְּעוֹד שָׁעָה? מַה נֹאכַל בְּעוֹד יוֹם? הוּא כְּבַר לֹא יְהוּדִי כֵּיוָן שֶׁאֵין לוֹ אֱמוּנָה בַּה' שֶׁזָּן וּמְפַרְנֵס בְּכָל יוֹם מִבֵּיצֵי כִּינִים עַד קַרְנֵי רְאֵמִים – בִּכְלָל.

"לֹא תִרְדֶּה בוֹ בְּפָרֶךְ"

מַה אֲנַחְנוּ רוֹאִים? רוֹאִים שֶׁהַתּוֹרָה אוֹמֶרֶת לְרַחֵם, הַתּוֹרָה אוֹמֶרֶת אַתָּה לוֹקֵחַ בַּשִּׁבְיָה אִשָּׁה – בַּשֶּׁבִי, "לֹא תִתְעַמֵּר בָּהּ". "וְשַׁבְתֶּם אִישׁ אֶל אֲחֻזָּתוֹ וְאִישׁ אֶל מִשְׁפַּחְתּוֹ", אִם אַתָּה לֹא תִּתֵּן לוֹ לָלֶכֶת הַבַּיְתָה יִהְיֶה גָּלוּת, תֵּלְכוּ כֻּלְּכֶם בַּשֶּׁבִי, כֻּלְּכֶם תִּהְיוּ עֲבָדִים, וְעֶבֶד עִבְרִי אַתָּה צָרִיךְ לִשְׁלוֹח אוֹתוֹ הַבַּיְתָה, אַתָּה שׁוֹלֵחַ מִלְיוֹן דּוֹלָר, זֶה לֹא מְעַנְיֵן, אִם זֶה עֶבֶד עִבְרִי, וְאִם זֶה עֶבֶד כְּנַעֲנִי יוֹתֵר גָּרוּעַ, אִם זֶה עֶבֶד כְּנַעֲנִי וְקָנִיתִי אוֹתוֹ בְּמִילְיוֹן דּוֹלָר, וְהַשֵּׁן הִתְנַדְנֵד וְאָז תַּגִּיד לָאָדוֹן לְהוֹצִיא אֶת זֶה, תַּגִּיד לְמִישֶׁהוּ שֶׁיִּתֵּן לְךָ מַכָּה לַשֵׁן, אֵיזֶה נִגָּר כּוּשִׁי. וְאָז תַּגִּיד לָאָדוֹן הַיְּהוּדִי לְהוֹצִיא וְהַיְּהוּדִי הַזֶּה יוֹצִיא אַתָּה מְשׁוּחְרָר, הַתּוֹרָה זֶה רַק רַחֲמִים, זֶה בְּלִי סוֹף רַחֲמִים.
כִּי אִם זֶה עֶבֶד עִבְרִי הוּא צָרִיךְ לְחַכּוֹת לַיּוֹבֵל – אִם הוּא נִרְצַע, אִם זֶה תּוֹךְ שֵׁשׁ שָׁנִים הוּא גַּם חוֹפְשִׁי, וַאֲפִילוּ הוּא עֶבֶד לַחֲמִשִּׁים שָׁנָה אַחֲרֵי חֲמִשִּׁים שָׁנָה הוּא יוֹצֵא לַחָפְשִׁי. אֲבָל אִם זֶה כּוּשִׁי – אַז אַחֲרֵי יוֹם הוּא יוֹצֵא לַחָפְשִׁי, עַכְשָׁיו אַתָּה מַגִּיעַ שָׁם אַתָּה רוֹאֶה הוּא מִסְכֵּן, הַכּוּשִׁי הַזֶּה זָקֵן, אוֹ שֶׁאַתָּה רוֹצֶה לְהִתְנַקֵּם בֶּעָשִׁיר הַזֶּה, אַתָּה יוֹדֵעַ שֶׁהוּא הוֹצִיא מִלְיוֹן דּוֹלָר עַל הַכּוּשִׁי, אַתָּה נוֹתֵן לַכּוּשִׁי מַכָּה בַּשֵׁן – רַק שֵׁן, כַּמָּה שָׁוֶה שֵׁן? מֵאָה דּוֹלָר? זֶה מִתְנַדְנֵד טִפָּה עַכְשָׁיו הוּא יַגִּיד לָאָדוֹן לְהוֹצִיא אֶת זֶה וְזֶהוּ, בִּשְׁנִיָּה אַחַת, בִּשְׁנִיָּה אַחַת הַכּוּשִׁי מְשׁוּחְרָר.
ה' לֹא רוֹצֶה שֶׁיִּהְיֶה עֲבָדִים, הוּא לֹא רוֹצֶה שֶׁתְּשַׁעֲבֵּד שֶׁגַּם כּוּשִׁי לֹא תְּשַׁעֲבֵּד, שׁוּם דָּבָר ה' לֹא רוֹצֶה, לֹא שֶׁתְּשַׁעֲבֵּד כּוּשִׁי, וְלֹא שֶׁתְּשַׁעֲבֵּד יְהוּדִי, וְאִם אַתָּה עוֹשֶׂה אֶת זֶה, וְאֶת כָּל זֶה קוֹרְאִים בְּמִשְׁפָּטִים, שֶׁאָז ה' אוֹמֵר אִם עַכְשָׁיו לֹא תְּשַׁחְרְרוּ אֶת הָעֲבָדִים, כִּי הֵם שִׁחְרְרוּ אוֹתָם וְהֶחֱזִירוּ אוֹתָם, עַכְשָׁיו גָּמַרְנוּ, עַכְשָׁיו יִהְיֶה לָכֶם גָּלוּת – כֻּלְּכֶם תֵּלְכוּ בַּשֶּׁבִי, אִם אַתָּה לֹא יָכוֹל לְשַׁעְבֵּד עֶבֶד עִבְרִי עַל זֶה תֵּלְכוּ בַּגָּלוּת מַמָּשׁ, כִּי כָּל הַגָּלֻיּוֹת וְכָל מַה שֶׁאֲנַחְנוּ הָיִינוּ בְּאוֹשְׁוִיץ, זֶה הַכֹּל כִּי אֲנַחְנוּ שִׁעְבַּדְנוּ עֲבָדִים עִבְרִיִּים, עֶבֶד כְּנַעֲנִי לֹא כָּתוּב הָעֹנֶשׁ, זֶה גַּם יִהְיֶה עוֹנֶשׁ, אֲבָל עֶבֶד עִבְרִי זֶה עוֹנֶשׁ וַדַּאי, עֶבֶד עִבְרִי אָסוּר לְךָ לְשַׁעְבֵּד, אָסוּר לְךָ לַעֲבוֹד אִתּוֹ, "לֹא תִרְדֶּה בוֹ בְּפָרֶךְ", וְאִם זֶה חֲצִי עֶבֶד חֲצִי בֶּן חוֹרִין אַז הוּא לֹא יָכוֹל לֶאֱכוֹל בְּקָרְבָּן פֶּסַח עַד שֶׁתְּשַׁחְרֵר אוֹתוֹ, אַז תִּהְיֶה חַיָּיב לְשַׁחְרֵר אוֹתוֹ.

השיעור עבר עריכה ואם נפלה טעות אין לתלותה ח"ו במורינו הרב שליט"א אלא בכותב "ואיתנו תלין משוגתנו".
הציור באדיבות הצייר ר' יהושע ויסמן לרכישה: www.yehoshuawiseman.com

מערכת אתר שובו בנים מאחלת לכם הקוראים והעוקבים
שבת שלום ומבורך!!!

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

וּמִנּוֹתָר קַנְקַנִּים • הכנה בקודש פנימה לקראת כנס 'התאחדות האברכים'

לקראת כינוס התאחדות האברכים בשבוע הבא – סיקור בקודש פנימה מפעילויות החבורה וברכת שמן זית …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *