צור קשר עם הרב ברלנד

"פֶיְגֶּא הַנְּבִיאָה הָיְתָה בְּדַרְגַּת רוּחַ הַקֹּדֶשׁ!" • ליומא דהילולא

היום י"ט אדר חל יום ההילולא של פיגא הנביאה – אמו של רבינו הקדוש. פיגא הייתה נכדתו של הבעש"ט בת לאודל הצדקנית. היא נשאה לר' שמחה אביו של רבינו הקדוש ובשנת התקל"ב הביאו לעולם את נשמת האור הגנוז – רבינו נחמן בן שמחה בן פיגא זיע"א. ביום רביעי י"ט אדר התקס"א נפטרה פיגא הנביאה ונקברה לצד סביה הגדול אור שבעת הימים הבעל שם טוב. מקום קבורתה כיום לא נודע.
לרגל יום ההילולא אנו מביאים לפניכם לראשונה קובץ שיעורים מהגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א בשיח שרפי קודש על פיגא הנביאה אמו של רבינו הקדוש זיע"א:

פיגא הנביאה הייתה מדברת עם הבעש"ט אחרי פטירתו

רַבִּי בָּרוּךְ מִמֶּעזְ'בּוּז' אָמַר שֶׁהוּא לֹא רָאָה אֶת הַבַּעַל שֵׁם טוֹב כַּמָּה שָׁנִים, הוּא כְּבַר לֹא מוֹצֵא אוֹתוֹ בְּצִיּוּנוֹ בְּמֶעזְ'בּוּז', כִּי פֵיגָא אֵם רַבֵּינוּ הַקָּדוֹשׁ אֲחוֹת ר' בָּרוּךְ נָסְעָה לַקֶּבֶר שֶׁל הַבַּעַל שֵׁם טוֹב וְהִיא אָמְרָה לוֹ: הֶער אִיז דָּא – הוּא פֹּה, הִיא הָיְתָה מְדַבֶּרֶת עִם הַבַּעַל שֵׁם טוֹב. אֲבָל רַבִּי בָּרוּךְ לֹא זָכָה, הוּא לֹא זָכָה לְדַבֵּר עִם הַבַּעַל שֵׁם טוֹב, פַּעַם הוּא רָאָה אֶת הַבַּעַל שֵׁם טוֹב אַז הוּא שָׁאַל אֶת הַבַּעַל שֵׁם טוֹב: אֵיפֹה אַתָּה? הוּא אָמַר: אֲנִי רַק נִמְצָא אֵצֶל רַבִּי נַחְמָן, הַבַּעַל שֵׁם טוֹב עַכְשָׁיו נִמְצָא בַּקֶּבֶר שֶׁל רַבִּי נַחְמָן, שָׁמָּה הוּא עוֹמֵד, נוֹסְעִים לְרַבֵּינוּ שָׁם נִמְצָא הַבַּעַל שֵׁם טוֹב, אֵלֶּה שֶׁנּוֹסְעִים לַבַּעַל שֵׁם טוֹב הוּא נִמְצָא אֵצֶל הַרֶבֶּ'ה.

פיגא הנביאה הייתה עושה כוונות, ובזכות זה זכתה להוריד את נשמת רבינו לעולם

אָדָם לָמַד תּוֹרָה עֶשְׂרִים שָׁעוֹת יָצָא הַחוּצָה, וְרָאָה רְאִיָּה אֲסוּרָה – הַכֹּל נִשְׂרַף לוֹ, הַכֹּל הִתְנַדֵּף, הַכֹּל הָלַךְ לַקְּלִפּוֹת, כָּל רְאִיָּה אֲסוּרָה הַכֹּל מִתְנַדֵּף, הַכֹּל נִשְׂרַף, לֹא נִשְׁאַר לוֹ אֲחוּז אֶחָד אָדָם בָּא לָעוֹלָם רַק בִּשְׁבִיל שְׁמִירַת עֵינַיִם, זֶה כָּל הַנִּסָּיוֹן, לָכֵן שְׁמִירַת הָעֵינַיִם זֶה שְׁבִירַת כֵּלִים אוֹמֵר הַגָּאוֹן מִוִּילְנָא בְּ"אֶבֶן שְׁלֵמָה" כּוֹתֵב שֶׁכָּל הַנִּסָּיוֹן שֶׁל הָאָדָם זֶה רַק לִשְׁמוֹר אֶת הָעֵינַיִם, לֹא לִרְאוֹת אֶת הַפְּרִיצוּת, הוּא רוֹאֶה שֵׁדִים, כָּתוּב בִּ"מְגַלֶה עֲמוּקוֹת" (אוֹפֶן קצ"א), שֶׁאָדָם רוֹאֶה שֵׁדִים, רַק בִּתְחִיַּת הַמֵּתִים הוּא יִרְאֶה אִשָּׁה עַכְשָׁיו הוּא רוֹאֶה רַק אֶת הַשֵּׁדִים, אֶת הָרוּחוֹת, עוֹר נָחָשׁ, מִשְׁכָא דְּחִוְּיָא, אָדָם רוֹאֶה רַק מִשְׁכָא דְּחִוְיָא, הוּא בִּכְלַל לֹא רוֹאֶה צוּרָה שֶׁל בֶּן אָדָם, הוּא רַק רוֹאֶה מִשְׁכָא דְּחִוְיָא, וְהוּא צָרִיךְ כָּל הַיּוֹם לְהִלָּחֵם עִם הַתַּאֲוָה הַזֹּאת, מֵהָרֶגַע שֶׁהוּא נוֹלַד הוּא חַיָּיב לְהִלָּחֵם עִם הַתַּאֲוָה הַזֹּאת, וּלְמַגֵּר אוֹתָהּ לְגַמְרֵי, וְאָז הוּא יָכוֹל לְהוֹרִיד נְשָׁמוֹת כְּמוֹ רַבִּי נַחְמָן. כְּמוֹ שֶׁרַבִּי שִׂמְחָה אָבִי רַבֵּינוּ הַקָּדוֹשׁ מִגֵּר אֶת הַתַּאֲוָה הוּא הֵבִיא נְשָׁמָה כְּמוֹ רַבִּי נַחְמָן, כְּמוֹ פֵיגָא אֵם רַבֵּינוּ הַקָדוֹשׁ הַבַּת שֶׁל אָדַלֶ'ה בַּת הַבַּעַל שֵׁם טוֹב מִגְּרָה אֶת הַתַּאֲוָה אָז הִיא יָכְלָה לְהוֹרִיד נְשָׁמָה, הִיא הָיְתָה נְבִיאָה, הִיא שָׁאֲלָה אֶת ה' אֵיפֹה ר' שִׂמְחָה?. פֵיגֶא אִמָּא שֶׁל רַבֵּינוּ הַקָּדוֹשׁ וְהַנּוֹרָא קָרְאוּ לָהּ 'פֵיגֶא הַנְּבִיאָה', אִם אָדָם מִתְחַתֵּן עִם אַחַת בְּשֵׁם פֵיגֶא הִיא עַל שֵׁם הָאִמָּא שֶׁל הַרֶבֶּ'ה שֶׁהָיְתָה נֶכְדָּהּ שֶׁל הַבַּעַל שֵׁם טוֹב שֶׁהִיא רָאֲתָה אֶת הַכַּוָּנוֹת. (חַיֵּי מוֹהֲרַ"ן קט"ו: רַבִּי שִֹמְחָה אָבִיו שֶׁל רַבֵּנוּ זַ"ל הָיָה מִתְבּוֹדֵד גָּדוֹל מְאֹד מְאֹד, וְהָיָה נֶעְלַם מִדֵּי פַּעַם לִזְמַנִּים אֲרֻכִּים מִבֵּיתוֹ, וְהִנֵּה לִפְנֵי עִבּוּרוֹ שֶׁל רַבֵּנוּ זַ"ל לֹא יָדְעָה זוּגָתוֹ אִם יַגִּיעַ לְשַׁבָּת וְכֵיוָן שֶׁכָּךְ פָּנְתָה לְאִמָּהּ הַצִּדְקָנִית מָרַת אָדִיל בַּת הַבַּעַל שֵׁם טוֹב לְשָׁאֳלָהּ וּלְבַקֵּשׁ עֲצָתָהּ, נָתְנָה לָהּ אִמָּהּ כַּוָּנוֹת מְיֻחָדוֹת שֶׁתְּכַוְּנָם בְּעֵת לִישָׁתָהּ אֶת הַבָּצֵק לְחַלּוֹת וְהַכְנָסָתָם לַתַּנּוּר לִכְבוֹד שַׁבָּת. וְכָל זֶה הָיָה בְּיוֹם חֲמִשִּׁי שֶׁקֹּדֶם הַשַּׁבָּת. וּכְשֶׁלֹּא עָזַר לָהּ הַדָּבָר הָלְכָה שׁוּב בְּבֹקֶר יוֹם הַשִּׁשִּׁי לִשְׁאֹל בַּעֲצַת אִמָּהּ וְאָז נָתְנָה לָהּ כַּוָּנוֹת אֲחֵרוֹת שֶׁתְּכַוְּנֵם בְּעֵת הַדְלָקָתָהּ אֶת הַנֵּרוֹת לִכְבוֹד שַׁבָּת שֶׁהָיָה זְמַן נִכָּר קֹדֶם הַשַּׁבָּת, וְשׁוּב לֹא עָזַר לָהּ הַדָּבָר וְלֹא יָדְעָה הֵיכָן הוּא, וְאָז בְּמַר לִבָּהּ הָלְכָה לְהִשְׁתַּטֵּחַ עַל צִיּוּן קֶבֶר הַבַּעַל שֵׁם טוֹב וּבִתְפִלָּתָהּ שָׁאֲלָה לְסָבָהּ הַבַּעַל שֵׁם טוֹב הֵיכָן בַּעְלִי? וְאָז שָׁמְעָה קוֹל: אַל תִּדְאֲגִי הוּא יָבוֹא עַד הַשַּׁבָּת, הוּא כְּבָר בְּתוֹךְ הַתְּחוּם. וְחָזַר הַדָּבָר. וְאָכֵן לִכְבוֹד שַׁבָּת הִגִּיעַ רַבִּי שִֹמְחָה וְאָז נִפְקְדוּ בְּנִשְׁמַת רַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ).

פיגא הנביאה הגיעה מהעולם העליון להחזיק את רבינו שלא יפול מדחיפת הבעש"ט

בבר מצוה אפשר לזכות לכל הדרגות. רבנו אמר לר' ברוך ממעז'בוז' שבגיל 13 זכה כבר לדרגת הבעש"ט. אז דחף אותו ר' ברוך. ואמו של רבנו פיגא ירדה מהעולם העליון ותפסה אותו שלא יפול. מכאן יודעים שאמא של רבינו נפטרה לפני זה, כי ירדה משמיים להציל אותו. אם היה נופל היה יכול למות מהנפילה. פיגא חיה וקיימת, שנותנים על שם פיגא זה לא סתם. אומרים רבנו נחמן בן פיגא. רבינו עבר הכל אבל באלפית שניה באיזה התנוצצות בעלמא.

המעלה של השם פיגא

אז מובא כאן [בשיש"ק] בחלק ב' בקמ"ג על ר' חייקל שהרבי לא נתן שם [לבתו שנולדה]. הרבי רצה לתת שם פיגא. ועברו שלושה שבועות, והרבי לא נותן שם. אז היו ללעג ולקלס, כל המתנגדים צחקו. אז בדיוק היה שני או חמישי – היה קריאת התורה. אז ר' חייקל אמר: כבר אי אפשר לסבול את הביזיונות, כולם בזים צוחקים. מה מחכים פה? אז ר' חייקל נכנס לרבי אמר: "רבי כבר אי אפשר לסבול את זה, כבר אי אפשר לסבול את הקושיות, ועוד קושיות. מספיק קושיות, מספיק כבר מחלוקות, כמה מחלוקות…? רבי! כבר מספיק עד כאן! את הביזיון הזה כבר אי אפשר לסבול! כל כך כאלה ביזיונות, כבר עושים לנו עכשיו ברחובות, שלושה שבועות כבר לא נתת שם. נהיה חוכא ואטלולא… כבר אי אפשר לעמוד בביזיונות האלה"!. – "טוב" הרבי אומר. הרבי לא היה עקשן, אתה רוצה? בסדר. אבל הרבי רוצה לתת שם פיגא, והוא לא יכול [כי אמו הייתה עדיין בחיים].

פיגא זה שם לא סתם, זה שם שצריכים לחכות [בשבילו] צריכים להתפלל אי אפשר לתת סתם את השם פיגא לא כל אחד זוכה כתוב בנועם אלימלך שלא כל אחד זוכה לשמות עכשיו ראיתי בספר שאתה נקרא על שם צדיק אז הוא יכניס אותך לגן עדן הצדיק הזה שאתה נקרא על שמו זה כמו קללת אלוקים תלוי שאומר תוריד אותו כי כי כי כי הוא נקרא על שמי זה צלם אלוקים אז הצדיק אומר אברהם אומר אם אם אדם בשם אברהם ייכנס לגהינום יגידו שאני נכנסתי לגהינום אני לא מסכים הוא נקרא על שמי על שם אברהם הוא נקרא על שם מיכאל על שם מלאך מיכאל אז המלאך מיכאל מגן אני לא לא מסכים יגידו שמיכאל נכנס לגהינום אני לא לא מסכים שאדם נקרא על שם צדיקים לא לא אז הצדיקים האלו שהוא נקרא על שמם הם יגנו עליו לעתיד לבוא ולא יתנו לו להיכנס לגהינום.

[אז הרב'ה] אומר טוב אז אתה רוצה דוקא נלך מחר בקריאת התורה תן לה שם בדיוק מחר היה יום חמישי תראה מחר תתן לה שם אז אמר טוב איזה שם חיה טוב איך שנתנו לה את השם מיד אחרי שקרא את השם הגיעה ידיעה שהאמא של הרבי כנראה היא גרה במז'בוז' מסתמא. פיגא היא נפטרה. ואז הוא הבין, אז תפס את שערותיו וכמעט תלש את השערות אמר: עד מתי אתערב בעניינים של הרבי! אז הוא הוא חשב אולי הבת הבאה יקראו לה פיגא. אבל הבת הבאה כבר נפטרה בגיל 5. אז הוא הבין שדוקא הבת הזאת הרבי רצה לקרוא לה פיגא. העיקר הכוונה זה לאמא של הרבי לא נותנים שמות לנפטרים, נותנים שמות על החיים. אז עיקר הכוונה אז על אמא של הרבי פיגא היתה בגדר נביאה היתה בעלת רוח הקודש! הרבי אומר למה אתם לא עושים את הנשים שלכם ברסלביות אדם יכול שאשתו תהיה נביאה שאשתו תהיה בעלת רוח הקודש הוא יכול להביא את אשתו לדרגות עצומות אם הוא יעלה אם הוא יעלה בדרגות עצומות אז גם אשתו תעלה בדרגות עצומות.

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

בְּנְיַן עֲדֵי עַד • שבע ברכות לנינו של הגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א

השבוע ביום שני אור לי' תמוז התקיימה שמחת השבע ברכות האחרון לנין הגה"צ רבי אליעזר …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *