החיזוק היומי ממורינו, כ"ק הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א
יום ב', כ"ו אייר תשפ"ד
כל הצדיקים צריכים להיכנס לתוך האש, כמו ר’ ישמעאל כהן גדול שהיה מאחורי הפרגוד.
אמרו לר’ ישמעאל כהן גדול, בזאת אתם נלכדים (פיוט אֵלֶּה אֶזְכְּרָה), כי יש עשרה הרוגי מלכות כנגד 10 טיפות שיצאו מיוסף (שער הגלגולים, הקדמה כ”ו) – אז היו צריכים למות עשרה צדיקים על קידוש ה'.
זה ר’ עקיבא שהוא כנגד השכינה, כי השכינה גם הייתה בחרם במכירת יוסף זה. מכירת יוסף זה דבר שאי אפשר להבין, מכרו את יוסף עבור נעליים.
מה זה נעליים? נעליים זה נעלי השכינה שאנחנו תופרים נעליים לשכינה. כל רגע תופרים נעליים לשכינה ע”י התפילה, ע”י 3 תפילות ביום.
זה היה ממש בריאה עושה נעליים (עשרה מאמרות מאמר אם כל חי ג כב) עם 3 קצוות (סיפורי מעשיות ,מעשה מחכם ותם).
הפירוש לזה הוא ה- 3 תפילות שמתפללים בכל יום, זה הנעליים של השכינה.
כי ר’ נחמן לא הביא סיפור על חייט, אלא על סנדלר. אדם צריך להיות סנדלר, חנוך בן ירד היה סנדלר ועל כל תפירה ותפירה היה מכוון ואומר ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד.
הצדיקים היו כולם סנדלרים, רבינו סיפר בסיפורי מעשיות על התם שהוא סנדלר, הוא לא אמר שהוא חייט או נגר. מה זה משנה אם הוא היה חייט או נגר? מה זה משנה?
לא, דווקא תופר נעליים! כי הנעליים (עם השלוש קצוות) זה השלוש תפילות שזה הנעליים של השכינה.
כי ע”י השלוש תפילות ה’ יכול ללכת כאן בעולם.
מורידים את השכינה למטה אז אנחנו מוגנים ע”י התפילה – אבל אם לא מתפללים אז אין מה שיגן עלינו.
אם אנחנו מתפללים את השלוש תפילות אז עושים נעליים לשכינה. ככה השכינה יכולה לרדת ולהגן עלינו. לכן יש תפילות מנחה ומעריב שזה לפני היום החדש.
הרב’ה אומר: "מֵסִיר אָזְנוֹ מִשְּׁמֹעַ תּוֹרָה גַּם תְּפִלָּתוֹ תּוֹעֵבָה" (משלי כח, ט) – אי אפשר להתפלל בלי לימוד תורה, "כי על ידי התורה מתקבלים כל התפילות וכל הבקשות" (ליקוטי מוהר"ן, תורה א).
אי אפשר להתפלל בלי שלומדים את כל הש”ס. אדם יכול להתפלל יום יומיים, בעל תשובה יכול להתפלל חודש, כי הוא לא התפלל בחיים, אחרי חודש הוא כבר לא יכול להתפלל, הוא כבר נהיה רגיל, הוא לא יכול להגיד מילה.
אנשים באים לתפילה ולא יכולים להתפלל, אז בסדר, לפחות תקשיב, תנגן, תזמזם קצת. העיקר זה להשתתף בתפילות של כולם.
מי שלא יכול להתפלל, לא משנה, תקשיב, תתפלל, תִּתְנַעְנֵעַ, תעשה עם השפתיים. כמו שכתוב: "חרשים ואילמים" (מגילה ג ע”מ א), כמו שאלדד ומידד היו עושים עם השפתיים.
אתה לא יכול לדבר, תעשה עם השפתיים, אז היו עושים עם השפתיים אפילו בתחיית המתים.