צור קשר עם הרב ברלנד

נֵזֶר הַחֲכָמִים • לרגל שנה לסתלקותו של מרן הגאון רבי שמעון בעדני זצוק"ל כתבת תחקיר על דמותו הטמירה ועל הקשר עם הגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א

שנה להסתלקותו של מרן פאר הדור הגאון רבי שמעון בעדני זצוק"ל ידידו ורעו של הגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א, לפניכם כתבה שהתפרסמה בגיליון התחדשות על פועלו הרם.

שילוב נדיר ביותר התמזג אצל הגר"ש בעדני. שילוב של אחד מגדולי ומנהיגי הדור עשרות רבות בשנים עם חיים של הסתרת הגדלות האמִתית, כך שרבים היו האנשים שידעו עליו אבל לא באמת הכירוהו.
אחד הדברים בהם התייחד הגר"ש הוא לימוד המוסר וספרי חשבון הנפש, כפי שסופר בהלווייתו ע"י אחד מתלמידיו, ששמע מהגאון רבי שלום כהן זצ"ל, שהוא זוכר את הרב בעדני מהתקופה בה לימדו בישיבת פורת יוסף בקטמון, שהרב בעדני היה עוסק מידי לילה בלילה כשעה וחצי בלימוד הספר חובות הלבבות לרבינו בחיי זצ"ל. וכך המשיך כל ימיו להיות דבוק במוסר, ואף בכולל היה מוסר מידי יום חמישי שיחת מוסר מלאה דעת, כשרבים נוהים לשמוע את דבריו הנפלאים.
לאחר פטירתו העיד תלמידו הרה"ג ר' יגאל מורי שליט"א בראיון לקו המידע, ממה שראה במשך שלושים וחמש שנים(!) שהרב בעדני היה עולה מידי יום, משעה שש עד שבע לבית בִתו שמעל הכולל בכדי לערוך שם שעה התבודדות!
מרן אביר המעיינים רבי עזרא עטיה זצ"ל ראש ישיבת פורת יוסף, ומי שכמעט כל גדולי הדור הספרדים היו תלמידיו – מינה את הרב בעדני להיות ראש ישיבת פורת יוסף בשכונת קטמון, שהוקמה אחר כיבוש העיר העתיקה בשנת תש"ח, בה שכנה ישיבת פורת יוסף עד אז. לאחר תקופה נקרא הרב בעדני לבני ברק בכדי לפתוח מוסדות תורה בבני ברק לציבור הספרדי.
הרב בעדני לכאורה נשאר ללא תפקידו הרם, אולם דבר לא העיב על שלוות חייו. כאן הרב בעדני היה שותף בהקמתם של כמה ישיבות חשובות בבני ברק כמו ישיבת 'אור תורה' של הרב דוד מלינובסקי והרב צבי סימן טוב, ישיבת 'תפארת משה' של הרב אמנון סבג, ישיבת 'בית שמעיה' שבראשות הרב אנגלנדר, ישיבת 'שערי תשובה וחיים' ועוד, ואף הרביץ בהם תורה.
עדות נוספת לגדלותו בתורה ובהסתרה היא הידיעות המופלאות שלו בתורת הנסתר, ידיעות שהביאו את מרן הרב שך זצ"ל ראש ישיבת פונוביז' לקבוע אתו סדר לימוד מיוחד. בשנים המוקדמות יותר, הרב שך היה מגיע פעם בשבוע לבית מדרשו של הרב בעדני, השניים מסתגרים היו בבית המדרש ולומדים כמה שעות את תורת הקבלה, כמעט מבלי שאיש ידע דבר על הלימוד ועל תוכנו, כפי ששמעתי מאבי מורי שליט"א שלמד בבני ברק לפני למעלה מיובל שנים.
כדאי לציין שרבים מגדולי התורה החיים עמנו מהציבור הספרדי היו תלמידיו בישיבה, כמו הגאונים הרב משה מאיה חבר מועצת חכמי התורה, הרב דניאל זר, הרב משה יפרח, הרב שמעון בן חיים מרמת גן, ועוד רבים. לאחר שעבר הרב בעדני לבני ברק מונה מרן הרב שלום כהן זצ"ל לראשות הישיבה.

הגר"ש בעדני זצוק"ל בביקור במעונו של מורינו הרב אליעזר ברלנד שליט"א

"וענוה גדולה מכולן"

כבר אמר רבינו הקדוש שהוא יכול לקרב כל אחד, אבל מי שרוצה כבוד – לא אצלו. כך יכולים אנו להבין מעט את הזכות הגדולה שהיה לרב בעדני להתחמם לאורו של אור האורות רבינו הקדוש ואף לנסוע לציונו הקדוש שבאומן. נסיעה שהיתה כולה מיועדת אך ורק להשתטחות על ציון רבינו וקיום צוואתו הקדושה, לפני חצי יובל שנים.
בכדי להתחקות אחר מסכת-קשריו של גדול הדור זצ"ל עם מורינו הרב שליט"א, פנינו אל תלמידו ומקורבו הרב אהרן רז, מתלמידי מורינו הרב.
שלושים ושתים שנים זכה הרב רז להכיר את הרב בעדני, להסיעו ממקום למקום ולהציץ מעט לפני ולפנים, מעבר לפרגוד. בין היתר ראה הרב רז את גישתו של הרב בעדני בכל שנות המחלוקת האיומה על מורינו הרב, גישה מופלאה ונוקבת של גדול הדור, בכל הפרשיה העגומה.

אצל הרב בעדני

"בשנות העשרים המוקדמות לחיי הבנתי שאני צריך להתחיל לחפש את התכלית, רציתי משמעות לחיים – פותח ר' אהרן – באותה תקופה עברו הורַי להתגורר ברמת גן, והתחלתי להשתתף בשיעורו של הרה"ג אריה יזדי, תלמידו ומקורבו של מורי ורבי הרב בעדני זצ"ל.
"כעבור תקופה לא קצרה היו לי מספר שאלות בנושאים מהותיים, המצריכים הכרעה של אדם גדול. וכששטחתי את ספקותי בפני הרב יזדי, הציע לי לשאול את הרב שלו ולקבל מענה. היה זה בשנת תשנ"א. לאחר שנכנסתי לרב בעדני הוא פשט לי את הספיקות בצורה מאוד בהירה. מאוד נהנתי מדבריו, ומאז התחלתי להיות אתו יותר בקשר.
"במשך הזמן ראיתי שבימי שישי אין מי שיקח את הרב בעדני לנסיעות שהוא צריך בימי שישי. היה ברשותי רכב, והתחלתי להסיע אותו מהבית לכולל ובחזרה. היה לו סדר קבוע ביום שישי שהוא היה מתפלל מנחה גדולה, ואז נוסע למקוה, ולאחר מכן היה נוסע בקביעות לביתו של מרן הגרא"מ שך זצ"ל ראש ישיבת פונוביז', והיה לו קביעות אצלו כשעה עד שעה וחצי.
"באותן שנים הרב שך כבר היה חלש ולא היה מקבל אנשים, אבל הרב בעדני היה נכנס אצלו בקביעות. לאחר תקופה ארוכה שהסעתי אותו בימי שישי, באחת הפעמים התעקשתי שאני רוצה להיכנס אתו אל הרב שך, ואז ראיתי שהרב שך עם כל חולשתו קם בפניו. הרב בעדני מיד ביקש ממנו: 'שהראש ישיבה ישב', אבל הרב שך ענה: 'אני קם בפני גדול הדור הבא!'
"הרב בעדני היה שואל אותו שאלות שהצטברו אצלו במהלך השבוע בהנהגה, שאלות בסוגיות וכן היו לומדים יחד סוגיות. למעשה הקשר ביניהם התחיל הרבה לפני, כי לאחר שהרב בעדני למד בישיבה בחדרה בבחרותו, הוא עבר לישיבת נובהרדוק בירושלים בתקופה שהרב שך גם לימד שם, וכך היה לתלמידו כבר מאותן שנים. היו כמה שאלות לגביי שהרב בעדני שאל את הרב שך ולימים ראיתי כמה שהוא צדק. ראִיה של אדם גדול".
מה הם למדו יחד?
"לא כל-כך שמתי לב מה הם למדו, אבל שמעתי שמועה שהם למדו יחד קבלה.
"אגב, בשנת תשנ"ה הרב בעדני התחיל ללמד בשבת בשעת המנחה קבלה לקבוצה מצומצמת של תלמידים בבית בתו. כך היה במשך כמה שנים, אולם כעבור תקופה הגיעו עוד ועוד, וכשהרב בעדני ראה כך זה נפסק".
הרב היה ראש ישיבה נערץ, מדוע עזב את ירושלים וירד לבני ברק?
"מי שהביא אותו לבני ברק היה הרב שך עצמו, שראה את המצב שאין בבני ברק שום מוסד תורני ספרדי והוא הביא את הרב בעדני לפתוח כולל ספרדי. הרב בעדני היה הראש כולל הספרדי הראשון בבני ברק, וכך התחיל לפתח מוסדות לציבור הספרדי.
"לימים העומס על הרב בעדני הלך וגבר, והרב בעדני נכנס לרב שך באומרו שהוא לא יכול עם העומס הגדול כשכל היום יש לו טלפונים וברצונו לשוב לירושלים ללמוד.
"'היו לא תהיה – אמר לו הרב שך – הציבור זקוק לך ואתה לא יכול לעזוב כאן את המקום!' תחת זאת הציע לו הרב שך שיום אחד מימי השבוע יתנתק ויסע לירושלים ללמוד. ואכן הרב בעדני עשה ככה ומאז התחיל ההגעה שלו לירושלים מידי יום רביעי במשך עשרות שנים.
"באותה תקופה הייתי עדיין עובד, אולם רציתי לעזוב את העבודה כי רציתי ללמוד יותר וכן לשמש את הרב בעדני יותר. בהתייעצות אתו הוא אמר לי לקחת חופשה ללא תשלום וככה עשיתי, ומאז הייתי נוסע אתו לירושלים בימי רביעי.
"הקב"ה הכין לו את המקום מראש. לפני יותר מחמישים שנה הרב בעדני קיבל הצעה לרכישת דירה קטנה וצנועה ברובע היהודי. הרב בעדני שתמיד רצה את המקום הקדוש הזה רכש את הדירה בת שני החדרים ועוד חדרון קטן מעליה. ולדירה זו היינו נוסעים מידי יום רביעי ללמוד.
"בביתו שברובע היה לומד כמעט כל היום גמרא, חוץ משעה וחצי שבה היה לומד עם אחד מתלמידיו מבית וגן קבלה, כשהרב בעדני מבקש לשמור את הדברים בסוד".

הגר"ש בעדני זצוק"ל בביקור במלונית אצל מורינו הרב אליעזר ברלנד שליט"א ניסן התשע"ז

ההתבודדות בכותל

"כל פעם שהייתי מגיע אליו לדירה היה מלמד אותי גמרא. לתפילת ערבית היינו יורדים לכותל, כשלאחר מכן הוא היה יושב מול הכותל כשלושת רבעי שעה ומתבודד עם קונו. לפעמים תוך כדי הוא היה בוכה. היה זה מעמד מיוחד. בכדי שלא להפריע לו הייתי עומד מהצד ומסתכל עליו. לאחר ערבית היינו חוזרים לדירה וישנים שם, ובבוקר לאחר תפילת שחרית היינו נוסעים חזרה לבני ברק. סדר זה וכן הלימוד בחברותא, נמשך עשרות שנים עד כמה חודשים לפני פטירתו כשכבר לא היה בכוחותיו.
"בחגים הייתי לוקח את הרב בעדני אל תלמידו מפורת יוסף הגאון הרב אליהו מדינה רבה של העיר העתיקה, ושם היו לומדים יחד. הדירות שלהם ברובע סמוכות זו לזו וכך נוצרה קירבה גדולה ביניהם, כשבחגים הרב מדינה היה מארח את הרב בעדני ולפעמים גם בשבתות".

הקמת ישוב חשמונאים

"בימי חמישי היה עושה הרב בעדני את דרכו לישוב חשמונאים. זהו ישוב שהוקם ע"י הרב בעדני עצמו בהתיעצות עם הרב שך, עבור בני תורה מהציבור הספרדי. הרב בעדני הקים שם מוסדות תורניים, כולל וישיבה, ומינה את תלמידו הרב מאיר דרעי לראשות הישיבה.
"מידי שבוע היה הרב בעדני נוסע לשם ומחזק את בני הישוב, שנהנו לאורו וקיבלו את עצותיו והכרעותיו, וכך הוקם מקום של תורה. היה זה עוד טרם הקמת העיר מודיעין עילית".

הנסיעה שלי לאומן

"באותה תקופה הייתי כבר כמה שנים בשידוכים ועדיין לא נישאתי. יום אחד פגש אותי חסיד ברסלב מהמרכז – ר' שמואל עובדיה הי"ו והציע לי לנסוע לאומן לקראת חג שבועות הקרוב. כשסירבתי, הציע לי לשאול את הרב שלי. ואכן הלכתי לרב בעדני.
"כאן אני צריך לציין, שכשהרב בעדני היה לומד הוא היה כ"כ שקוע חזק, שאפשר היה לדבר אתו ולקרוא לו כמה דקות והוא בכלל לא שומע אותך. כך היה גם כאן, רק כעבור רבע שעה שאני מנסה לדבר אתו הוא פתאום ננער ושאל אותי לרצוני. אמרתי לו שאיזה חסיד ברסלב אומר לי שכל הישועה שלי תלויה בזה, האם לנסוע?
"הרב בעדני שמע אותי ומיד קם ממקומו ואמר לי: 'מה השאלה?! תכין מזוודה ותיסע! כל הישועה שלך תלויה בזה!' ואכן בשבועות תשנ"ה נסעתי לראשונה לאומן. וכשחזרתי, הרב בעדני התעניין אצלי מה היה שם וסיפרתי לו על ההתעוררות הגדולה לה זכיתי בציון.
"ר' שמואל עובדיה לא עזב אותי ואמר לי: 'כעת אתה צריך להגיע לראש השנה ואז תראה מיד את הישועה'. ושוב קיבלתי הוראה מהרב בעדני זצ"ל לנסוע, ואכן לאחר כחודש וחצי קיבלתי את השידוך שלי בס"ד ועוד באותו חורף נישאתי.
"יש לציין שגם בנו הגאון ר' משה בעדני ציפה לשידוך כמה שנים, ובאותה נסיעה לר"ה הוא הצטרף אלי בהוראת אביו וגם הוא התחתן באותה שנה בס"ד. לאחר שציפה לפרי בטן ועדיין לא נושע, הורה לו הרב בעדני שוב לנסוע לאומן ואכן זכה להיפקד מיד.
"לאחר ר"ה התעניין שוב הרב בעדני במה שקורה באומן. סיפרתי לו על ההתעוררות הבלתי מצויה שיש שם, איך שרבינו פותח לכל אחד את הלב. אני כשהגעתי לרבינו הרגשתי כאילו הגעתי למקום שאני כבר מכיר אותו שם. וככה תיארתי את מה שהיה כשאני מוסיף בהתלהבות: 'גם הרב צריך לנסוע לשם!'".

הגר"ש בעדני זצוק"ל בביקור במלונית אצל מורינו הרב אליעזר ברלנד שליט"א ניסן התשע"ז

נסיעת גדול הדור לאומן

"הרב בעדני התייחס לדברים די ברצינות, וככה לאחר שנתיים, בשנת תשנ"ח אמר לי הרב בעדני ליצור קשר עם הרב ישראל מאיר גבאי בשביל הנסיעה. לבסוף ארגן את הנסיעה ר' חנניה סוויסה ז"ל מארגון 'שיח מחמדי ארץ' את הנסיעה.
"רציתי להצטרף, אבל הרב בעדני אמר לי לא לצאת באמצע הזמן, בהוסיפו שאני כבר הייתי בראש השנה. ואכן לא נסעתי אבל עד היום אני מתחרט שהפסדתי את הנסיעה לאומן יחד עמו. הרב בעדני נסע בשקט, כי הוא ידע שאם הוא אומר שהוא נוסע, הרבה תלמידים שלו מיד יצטרפו לנסיעה.
"יחד עמו נסע תלמידו הגאון רבי אליהו מדינה, והיא כללה את ציוניהם של אור שבעת הימים רבינו הבעל שם טוב הקדוש זיע"א, וכן ציונו של סנגורן של ישראל הרה"ק רבי לוי יצחק מברדיטשוב זיע"א ועוד.
"הרב מדינה סיפר לי שכשהגיעו לציון רבינו באומן, הרב בעדני הניח את ראשו על הציון קרוב לחצי שעה, וכשהרים את הראש נקוותה שם שלולית של דמעות! לימים סיפר לי הרב בעדני עצמו על ההתעוררות הגדולה שהיתה לו בציון.
"כעבור שנים נודע לי גם על ידיעותיו של הרב בעדני בלקוטי מוהר"ן. היה זה כשר' יהודה שטרן ממגזין 'ניצוצות' ביקש את התמונה של הרבנים על ציון רבינו, ואז יצרנו קשר עם אנ"ש מכפר סבא שהיו אז בציון וצילמו אותם, והם סיפרו לנו שהם ביקשו מהרב בעדני לדרוש בהיותו בציון רבינו. הרב בעדני נענה להם, ובדרשתו ציטט הרבה תורות מלקוטי מוהר"ן…"

הקמת מוסדות "אור החיים"

"בתל אביב היה יהודי בעל בית שקראו לו ר' משה פרדו. לרשותו עמדו חנויות חשמל בעיר, והוא היה יהודי אמיד. נוצר קשר בשלב מסוים בינו לבין הרב בעדני, וכשהוא ראה שאין לרב בעדני מקום ראוי לשמו לכולל, תרם מיד לזה. בנוסף, הוא תרם חדר עבור בחורים שלמדו אצל הרב בעדני כבר אז (הרב יגאל מורי, הרב מצרפי, הרב מנשה כהן ועוד, היו תלמידים של הרב בעדני כבר מבחרותם, לאחר שהשתחררו מהצבא).
"בעבור תקופה שמע אחד מתלמידיו של הרב במקסיקו, על בחורים שישנים על מזרנים על הרצפה ותרם את הבניין המפואר של הישיבה שנפתחה ע"י הרב בעדני, "שערי תשובה וחיים" בבני ברק עבור בחורים, בה מינה את תלמידו הרב משה יפרח לראשות הישיבה.
"אני זוכר את הרב פרדו רק בסוף ימיו, כשכבר לא היה בקו הבריאות. היינו הולכים מידי ערב שבת לביתו להתפלל שם ערבית והרב בעדני היה רוקד אתו בקבלת שבת. הרב בעדני מאוד הכיר לו טובה על כל מה שעשה.
"הרב פרדו הציע לרב בעדני לנסוע למקסיקו ולארגנטינה (משם היה מוצאו) שם העזובה הרוחנית היתה גדולה מאוד. הרב סיפר לי לימים, שכשהגיע לשם היו בקושי משפחות שומרות שבת. אבל הרב בעדני לא אמר נואש והקים שם קהילות מפוארות עם ישיבות בכמה מקומות בדרום אמריקה.
"במשך חמישים שנה(!) היה הרב בעדני נוסע פעם או פעמיים בשנה בכדי לחזק את הקהילה. ואכן נוצר שם מהפך אדיר, כשכיום יש שם מכוחו אלפיים אברכים(!) עוסקים בתורה הקדושה, תלמודי תורה סמינרים ישיבות וכוללים. כשהייתי לוקח אותו לבית וגן, לפעמים הוא היה מצביע לי על איזה תלמיד ואומר: 'זה דור שני או דור שלישי מהקהילה במקסיקו'. בני הקהילות שם היו תורמים למפעלי התורה של הרב פרדו.
"באותה תקופה לא היה סמינר לבנות בכל רחבי הארץ, וכתוצאה מכך לא היה לבני תורה עם מי להתחתן. בת שלא גדלה בסמינר לא רצתה בן תורה שרק יושב על התורה ועל העבודה כל היום. הרב בעדני עודד אותו לצאת לדרך, וכך הוקם המוסד המפואר 'אור החיים' בבני ברק, שבזכותו הוקמו רבבות בתים של תורה. כשלמנהל רוחני מינה את הרב אליעזר בן דוד זצ"ל. תמיד היה אומר הרב בעדני שהוא מקנא בעולם הבא של הרב פרדו".

עוד מעט יהיה לך רב…

"היה זה בסוכות תשנ"ט, כשהייתי עם הרב בעדני ברובע היהודי, אמרתי לו: 'אני רוצה ברכה שאני לא יעזוב אותך כל החיים'. בתגובה ענה לי הרב בעדני: 'אני לא יכול לתת לך כזאת ברכה'. הייתי מופתע מהתגובה ושאלתי אותו לפִּשְׁרָהּ.
"ואז ענה לי הרב בעדני תשובה פלאית: 'אתה תכיר עוד מעט איזה אברך בברסלב, שיקרב אותך לרב גדול, וזה המקום שלך'. חשבתי שהוא אומר לי את זה בצחות.
"באותם שנים הרה"ח רבי מיכאל גול תלמידו של מורינו הרב שליט"א, היה מוסר שיעור מידי שבוע בבני ברק ברח' בן יעקב בביתו של שמואל עובדיה. הייתי משתתף באותו שיעור עוד בהיותי בחור, אבל לא הכרתי כלל את מורינו הרב ברלנד שליט"א, רק ידעתי שהרב גול תלמיד שלו.
"בשנת תשנ"ט זרקו הרבה בחורים מישיבות ואברכים מכוללים עקב נסיעתם לציון רבינו באומן, וכשהרב גול פנה אל מורינו הרב שליט"א הוא קיבל הוראה לפתוח ישיבה, וכך נפתחה ישיבת 'מגיני ארץ' בתל אביב, והרב גול הציע לי לבוא וללמוד בכולל שהקים, ואכן הצטרפתי לישיבה שם כתלמיד מן המניין, בסיועו של הרב קוסובסקי.
"באותה תקופה הרה"ח ר' מאיר קובי פתח את כולל השדרי"ם בתל אביב, והרב שליט"א הגיע לשם מידי כמה חודשים למסור שיעור, וככה זכיתי לראות לראשונה את מורינו הרב שליט"א. מאז התחלתי להתקשר יותר ויותר אל מורינו הרב שליט"א.
"בהמשך עברנו לשכונת קטמון, והישיבה שכנה בדיוק בבניין בו לימד הרב בעדני"…

קשריו עם מורינו הרב ברלנד

מסכת קשריהם של מורינו הרב קודש הקודשים שליט"א יחד עם מרן פאר הדור הרב בעדני הינה ארוכה והתחילה בעצם לפני יותר מששים שנה!
"הרב בעדני סיפר לי לימים שהוא היה מעורב כבר בשידוך של הרב והרבנית, ויש לרב בעדני קשר משפחתי עם הרבנית תליט"א דרך אחותו", מספר הרב רז.
"לאחר החתונה הרב שליט"א התקרב אל רבינו הקדוש, והיה יוצא בתבערת לבבו לילות שלמים להתבודדויות בשדה. הרב בעדני סיפר לי שהרבנית תליט"א הגיע אליו כמה פעמים שקשה לה שהרב לא נמצא, והוא היה מחזק אותה ומסביר לה שיש לה זכות שיש לה בעל קדוש ועובד ה', ושזו הדרך הקדושה של ברסלב.
"הייתי תמיד בקשר עם הרב בעדני, אמנם פחות מבעבר, אבל כל חג הייתי עולה אליו להתברך ובכל הזדמנות הייתי מגיע אליו. כך גם לפני הנסיעה לראש השנה הייתי מגיע אליו, והוא היה מברך אותי ובנוסף שולח אִתי קוויטל כל שנה לציון רבינו. אגב, בכולל של הרב בעדני ישנם כעשרה ת"ח מובהקים הנוסעים מידי שנה לאומן לראש השנה.
"פעם שאלתי אותו למה הוא לא נוסע לראש השנה לאומן והוא ענה לי שיש לו כאן ישיבה ותלמידים ואם הוא יעזוב אותם הם יהיו מאוד בצער, אבל הוא שמח שהוא כבר נסע פעם לאומן".

הגר"ש בעדני זצוק"ל במסירת שיעור בישיבת שובו בנים בעיר העתיקה

המכתב ההיסטורי

"בתקופה שהרב היה ביוהנסבורג, הרב המקומי (צ'יף רבאי) בסיוע אינשי דלא מעלי כאן מארה"ק היה רודף את הרב חזק במסירות שפלות, עד כדי שהגיעו הדברים לכדי סכנת נפשות מיידית. הרב בעדני קרא לי ושאל: מה קורה כאן? סיפרתי לו את הסיפור והוא ביקש לבדוק את הדברים. היה לו אברך בכולל שלו שבִתו נשואה לבנו של הרב הספרדי ביוהנסבורג. הרב בעדני חקר את הדברים בצורה יסודית ואז קרא לי ואמר שהרבאי שם הוא אדם רשע, והוא כעת יוציא מכתב נגדו ושאקח את הדברים לכל גדולי הדור שיחתמו.
"ואכן הרב בעדני כתב מכתב חריף נגד הרדיפות שעשו שם לרב. פניתי עם המכתב אל האדמו"ר ממחנובקא שליט"א, והוא כשראה את חתימתו של הרב בעדני, מיד הוציא עט וחתם, לפליאת חסידיו שאמרו לי שאף פעם האדמו"ר לא חתם באמצע התפילה. ניגשתי לבתיהם של מרנן הרב קנייבסקי, הרב שטיינמן, הרב אלבז, הרב מזוז, הרב זילברשטיין – שיצא מגדרו וחתם – ועוד רבים מגדולי הדור שהצטרפו אל המכתב והוא נשלח אל יעדו. מאז אותו רב סורר נבהל והפסיק את הרדיפות נגד מורינו הרב שליט"א ותלמידיו. יש לציין כהכרת הטוב את הגאון רבי יצחק דוד גרוסמן רבה של מגדל העמק שסייע לי להחתים את גדולי ישראל.
"המכתב עשה רעש גדול, בהיותו מסמך נדיר שחתמו עליו כל גדולי הדור מהציבור החסידי הספרדי והליטאי.
"כשהרב חזר לארץ, אמר לי הרב בעדני שהוא רוצה להגיע אל מורינו הרב לבקרו. ככה התחילו מסכת הביקורים אצל מורינו הרב שליט"א. אני זוכר שהגעתי אליו פעם אחת ביום שלישי, והוא אמר לי שהוא רוצה מחר לבוא לישיבה בעתיקה לדרוש שם לחזק את בני הקהילה.
"ואכן ביום רביעי שלמחרת, הרב בעדני הגיע, ובמסירות נפש של ממש טיפס את צעד אחר צעד את עשרות המדרגות הקשות של רחוב חברון (מעלה חלדיה), ואת כל המדרגות של הישיבה בעיר העתיקה עד לבית המדרש שבקומה העליונה, והרב בעדני מסר שם שיעור חיזוק מיוחד שעשה רעש גדול בעולם.
הרשעים השקט לא יוכלו, אשר ניסו להכפיש את שמו של מורינו הרב שליט"א בכל דרך אפשרית. וכך כשכל מאמציהם הרבים עלו בתוהו ניסו להקים 'בית-דין' נגד מורינו הרב שליט"א, בחושבם שפעולה זו תהיה המכה בפטיש לתכניתם.
אולם, כפי שקרה מקדמת דנן במהלך ההיסטוריה לכמה וכמה מגדולי הצדיקים, כשהוקמו במיוחד עבורם בתי דין עם מטרה ברורה למחוק אותם מעל פני האדמה כשכולנו היום יודעים את צדקתם שהוכחה לעין-כל, כך גם במקרה של מורינו הרב שליט"א התברר הזיוף והמרמה שנעשה בבית הדין הזה לעין השמש.
מי שזכה להיות השליח לגלות את צדקת הצדיק היה מרן הגר"ש בעדני, שבפקחותו הרבה ידע להבחין מיד בשקרים שנעשו כאן לעין כל והכל באיצטלה של בית דין כהלכה, ולחם בכל כוחו במסקנותיו של בית דין זה וחשף את העיוותים ומניעיו הנסתרים של בית דין זה לעין כל. וצירף אף את חתימתו לפסק שהוציא הגאון הגדול רבי ניסים בן שמעון שליט"א ראש אבות בתי הדין של מחוז תל-אביב והסביבה, אשר בחן את הפרטים, ומיד עלה על כך שנעשו כאן דברים חמורים נגד דיני התורה, והוציא פסק ברור המבטל מכל וכל את אותו 'בית דין'. לדבריו הצטרפו גדולי הדיינים, כגון הגאון הגדול הרב שלמה בן שמעון חבר בית הדין הגדול, ואל דבריהם צירף את חתימתו מרן הגר"ש בעדני זצ"ל.
הרב רז: "הרב בעדני אמר לי: 'הרב בן שמעון הוא ראש אבות בתי הדין, בתפקידו כדיין הוא כבר נמצא כחמישים שנה! זה התפקיד שלו לבדוק בדיני תורה שהכל נעשה כדין, ולכן אני מצטרף אליו'.
"הגר"נ בן שמעון הוא נשיא אבות בתי הדין של תל אביב שזה הבית דין הכי גדול בארץ, כאשר שלושים בתי דינים נמצאים תחת פיקוחו!
"ובביקורו של הרב בעדני אצל מורינו הרב שליט"א בבית החולים שערי צדק, אמר הרב בעדני : 'כל הבית דין הזה שקר! העדים והדיינים – הכל שקר גמור!!!'
"הרב בעדני לא הסתפק בזה, ובשיאה של תקופת המחלוקת הגיע במיוחד לקהילתנו הקדושה ומסר שיעור מיוחד בחצר התלמוד תורה נחמת ציון בו חיזק את כל תלמידי מורינו הרב שליט"א (ראו מסגרת).
"בדבריו סיפר על נכדו שיצא מהדרך, וכל מה שניסה לעשות לא עלה בידו. הביאו ראשי ישיבות ותלמידי חכמים לדבר אתו ולא עזר כלום, אולם כשהגיע אל מורינו הרב שליט"א הרב חיזק אותו ונתן לו סדר לימוד, ואף הורה לו לנסוע לאומן. לאחר כמה ימים הגיע הנכד אל סבו הרב בעדני ובישר לו שהוא הולך לישיבה. הרב בעדני החל לבכות מרוב התרגשות. כוחו של הצדיק".

הגר"ש בעדני זצוק"ל בכנס לקהילת שובו בנים לאחר פסק הבית דין בחצר תלמוד תורה 'נחמת ציון'

הנהגות

"הרב בעדני לא היה ישן על מיטה בצהריים, בכדי שלא להיכנס למחלוקת הפוסקים האם הוא מתחייב ע"י שינת צהריים לברך שוב ברכות התורה. במקום זה היה יושב על כיסא ונח שם.
"ההתמדה שלו היתה נוראה. תמיד הוא היה יושב על הגמרא ועוסק בתורה. תלמידו הגאון הרב משה מאיה סיפר על פעם בה זכה הרב בעדני שהתגלה אליו הרא"ש בחלומו לאחר שעות בהם התייגע על דבריו, ואמר לו את ביאור דבריו!
"הרב בעדני היה מקפיד כל יום להישאר ער עד שעת חצות ולהשתתף בצער השכינה ע"י אמירת תיקון חצות. אולם הדבר לא מנע ממנו לקום מוקדם וכבר לפני עלות השחר כבר היה מתעורר ומתכונן לתפילה.
"הייתי בא לקחת אותו בבוקר לתפילה בנץ. הרב בעדני היה מאוד מדוקדק בלוח הזמנים שלו, ואם הייתי מאחר בדקה(!) הוא כבר היה יוצא לכיוון תחנת המוניות הסמוכה לביתו בכדי לקחת מונית. לא פעם הגעתי אליו, אולם אם הוא כבר קבע עם נהג, הוא כבר לא הסכים לנסוע אתי, באומרו שזה חשש של גזל, כיוון שכבר סיכם אתו, ולכן היה נוסע עם מונית ומשלם.
"אי אפשר היה להזיז אותו מילימטר מדעתו. הוא היה כל הזמן בדעה צלולה, ולא היה אפשר לרמות אותו בכלום. אבל הענוה שלו היתה עצומה, עם כל הגדלות שלו".

לא להנות מהעולם הזה

"הפשטות שלו היתה לא מצויה בכלל. הוא לא רצה כלל את הדברים המודרניים והבית שלו נשאר ישן כשהוא לא מחפש לעצמו שום דבר מענייני העולם הזה.
"יש סיפור שקרה בדירה בעיר העתיקה, שפעם הצנרת שם התקלקלה והוא ביקש מבנו שיחי' לתקן אותה. הבן תיקן, אבל לצורך התיקון היה צורך להחליף כמה מהקרמיקות הישנות, ושכמותם כבר לא היו בנמצא, ולכן החליף את כל הקרמיקות.
"כשהרב בעדני הגיע בשבוע שלאחר מכן וראה את הקרמיקות החדשות התחיל לצעוק על הבן שלו: 'מי ביקש ממך לנגוע בכל זה? מי אמר לך להחליף? איך אני אכנס לכאן עכשיו? שמת לי קרמיקה מודרנית!'… הבן ניסה להתנצל שלא מצא בחנויות משהו כמו שהיה, ולכן לא נותרה לו ברירה אלא להחליף את הכל, אבל לרב בעדני זה לא עזר, זה מאוד ציער אותו.
"כך גם היה עם הספסלים בכולל שלו, שלפני כעשור הגיע אחד מהנדיבים והחליט שהוא לא יכול עוד לראות את הספסלים הישנים שיש בבית המדרש והחליפם בחדשים ושיפץ מה שהיה צריך לשפץ. כשחזר הרב בעדני ממקסיקו וראה זאת, הוא ממש הצטער על כך שהחליפו. הסבירו לו שלא היתה ברירה כי הכל היה מיושן, אולם הרב בעדני לא השתכנע ואמר להם: 'עם הכסף הזה יכולתם להאכיל עוד עשרות אברכים', כך סיפר הרב יזדי.
"בשלב מסוים תרם אחד מהתלמידים כיסא מפואר לרב בעדני ואת הכיסא הישן השאירו במשרד. כשראה זאת הרב בעדני ביקש מהרב יזדי שמיד יחזירו את הכיסא הישן ובשום אופן לא הסכים לשבת עליו. את הכיסא השאירו ליד המקום שלו וכשהיה מגיע רב לדבר אתו היה מושיב אותו על הכיסא ההוא"…

כלבים השבים על קיאם

"הרב בעדני סיפר לי שפעם הגיעו אליו שלושה 'אנשים חשובים' בלבוש רבני והתחילו לדבר אתו בכולל, באומרם שהם דואגים לרב. הרב בעדני שאל אותם למה אתם דואגים לי? ב"ה יש לי רופא, ואני מקפיד על הבריאות, מה כאן הדאגה?
"אותם רבנים ענו לו שהם רואים שהוא נפגש הרבה עם הרב ברלנד וזה לא לכבודו. הרב בעדני שאל אותם בכאב: 'לי אתם דואגים? ולשיטתכם, מה עם כל הקהילה של הרב? מאות משפחות של עוסקים בתורה, למה אתם לא דואגים להם?" הם לא מצאו מענה, והרב בעדני ביקש מהם שמיד יסתלקו מהמקום"…

הביקור האחרון

"לאחר שמורינו הרב שליט"א יצא מהכלא לפני כשנה, הרב בעדני קרא לי ביום שלישי ואמר: 'מאז שהרב ברלנד חזר לביתו עדיין לא ביקרתי את הרב', וביקש ממני שהוא רוצה לבוא ולבקר את הרב, אבל לא ביום רביעי שבו הוא נוסע ממילא לירושלים, אלא ביום שלישי. נסיעה במיוחד בכדי להיפגש עם מורינו הרב.
"באמצע הדרך התקשרה אלי בתו של הרב בעדני ואמרה שהרב לא אכל מהבוקר, איך יצאנו ככה? אולם הרב בעדני לא התחשב בזה ונסענו לירושלים.
"כשהגענו, הכנו לרב בעדני קפה עם עוגה ולאחר זמן קצר הרב שליט"א נכנס והרבנים התחילו לדבר בלימוד, כאשר כל רגע הרב מבקש מנכדו להביא עוד ספר ועוד ספר, וחורז את הדברים בצורה מופלאה. בהתחלה היו על השלחן חמש – שש ספרים, כשהרב סיים ללמוד עם הרב בעדני לאחר כשעה, היו על השלחן למעלה משישים ספרים!
"בנסיעה חזור כל הדרך הרב בעדני דיבר והתפעל מגדולת התורה של הרב: 'ראית איך הוא לומד? איזה חריפות! איזה בקיאות! איזה גאונות!', באומרו שהוא היה צריך להתרכז היטב בשביל לאחוז ראש עם הרב.
"לאחר מכן אמר לי הרב בעדני: 'איך אתה רוצה שלא יחלקו עליו?! כזה גאון, כזה תלמיד חכם – ברור שהם לא יכולים לסבול והם יחלקו עליו'. כך חזר על הדברים שוב ושוב.
"כשהרב שליט"א אושפז בבית חולים הרב בעדני התעניין אצלי מה שלום הרב, בהפטירו בלשון הפסוקים 'אכן חוליינו הוא נשא'…
"הרב בעדני ביקש ברכה ממורינו הרב שליט"א עבור צאצאיו, ולאחר מכן הבת של הרב בעדני הודתה לי על כך, באומרה שהיא יודעת שאבא שלה היה מאוד מחזיק מהברכות של הרב שליט"א, ושאכן הם ראו ישועות".

הגר"ש בעדני זצוק"ל בביקור האחרון במעונו של מורינו הרב אליעזר ברלנד שליט"א אדר א' התשפ"ב

"וראשו מגיע השמימה"

"ראיתי הרבה פעמים כשנכנסתי אליו – וכך גם שמעתי מעוד אברכים מתלמידיו – שעוד לפני שהתחלנו לדבר, הוא כבר אמר לנו בשביל מה באנו, והוא כבר ענה לנו את התשובה. ראינו כמה וכמה פעמים דברים למעלה מהטבע אצלו.
"היו הרבה פעמים שאנשים שאלו את הרב בעדני איזו שאלה ובמקביל גם את הצדיק הרב מנדל זצ"ל מבני ברק, ושניהם ענו בדיוק את אותה תשובה. אמרו בשם אחד הצדיקים הנסתרים שהיה ביניהם קשר.
"בנוסף שמעתי, שלפני שהצדיק רבי מרדכי שרעבי זיע"א נפטר, אמר לתלמידיו שילכו בשאלות לרב בעדני כי הוא גדול הדור הבא!
"כשמרן החזון איש נפטר הרב בעדני מאוד בכה, וסיפר למקורביו שכמה ימים לפני כן החזו"א קרא לו וביקש שיישן אצלו בבית, והוא פחד מרוב קדושתו של החזו"א. לאחר פטירת החזון איש הוא התחרט על כך.
"הייתי לוקח אותו לשמחות של כל מיני מגדולי הדור הליטאים שהיו מזמינים אותו בקביעות ומאוד העריכו אותו. היו קוראים לו 'החזון איש הספרדי', ואכן הוא היה כולו פשטות כמו החזו"א".

קירוב רחוקים

"פעם הוזמן לדרוש בליל שבת ברמת גן, והסעתי אותו בערב שבת לשם במיוחד. למקום הגיעו מאות אנשים שהתחזקו מאוד מדבריו. ולאחר מכן חזר רגלי משך כשעה וחצי! כשהיה זיכוי הרבים מסר את נפשו עבור הכלל".

הכרת הטוב

"כשבני שיחי' התחתן, הרב בעדני היה אמור לסדר קידושין. באותו יום היה אמור לחזור מחו"ל בצהריים, ובערב לסדר חופה, אולם נהיה עיכוב בטיסה והרב נחת רק באמצע הלילה. מיד למחרת התקשר להתנצל על כך שלא הגיע… הרב בעדני אמר לי: 'תגיד לי איפה יש שבע ברכות ואני אבוא'. ואכן הרב בעדני הגיע לשבע ברכות עד לעיר חולון וביטל את הסדרים שלו בשביל להכיר טובה".

הגר"ש בעדני זצוק"ל בביקור במעונו של מורינו הרב אליעזר ברלנד שליט"א נראה לצידו משמשו הרב אהרון רז

בריחה מכבוד

"הרב בעדני סיפר לי שלאחר פטירת מרן הרב עובדיה, נכנסו מרנן הרב בעדני והרב שלום כהן לחדר והתווכחו ביניהם שעה שלמה מי יהיה נשיא המועצת מתוך צער ובכי על פטירת גדול הדור. כל אחד טוען שהשני חייב להיות נשיא המועצת, והויכוח נמשך ללא הכרעה. הרב בעדני עם שהיה מבוגר יותר לא הסכים ואמר לחכם שלום: 'אני רוצה ללמוד! אני לא יכול לקחת את זה'.
"ככה נמשך הויכוח עד שהרב בעדני אמר לו: 'אתה הרי כהן, וקדושת כהן היא למעלה מכולם, אז אתה תהיה נשיא המועצת'. לטענה זו לא היה לחכם שלום מענה, והוא התמנה לנשיא המועצת. גם הרב עובדיה וגם הרב שלום התחשבו מאוד בדעתו בכל נושא, והרבה פעמים כשהיה צורך בהכרעה הרב עובדיה היה אומר: 'מה שחכם שמעון יחליט!'"

מורנו הרב בביקור חולים ובהלוויה

ביום חמישי ז' כסלו דהאי שתא, עת שהה הרב בעדני בבית החולים מעייני הישועה בבני ברק, וכלל ישראל הפצירו בתפלות עבורו, הגיע מורנו הרב שליט"א לבית החולים, נכנס לחדרו ואמר תיקון הכללי ליד מטתו. כמפורסם, לאחר אירוע זה הוטב מצבו של הרב בעדני, שעד כה הוגדר שהינו במצב קשה, והוא שוחרר לביתו.

מורינו הרב שליט"א מעתיר בתפילה על ידי מיטת חוליו של הרב בעדני כחודש ימים קודם פטירתו

לאחר תקופה, הוחמר שוב מצבו, ופונה לבית החולים כאשר שם השיב את נשמתו לבוראה… עם היוודע דבר פטירתו למורנו הרב שליט"א בליל י"ח טבת, יצא מורנו הרב שליט"א לפנות בוקר שוב לבית החולים מעייני הישועה, והפעם לכיוון חדר הטהרה… דקות ארוכות עמד מורנו הרב שליט"א ואמר ליד המיטה תיקון הכללי. לאחר זאת הספידו מורנו הרב שליט"א, ובין דבריו אמר: "הרב שלי ושל כל עם ישראל… אבי אבי רכב ישראל ופרשיו…"
כי אכן היה מרן הרב בעדני שריד אחרון לדור שהיה ואיננו עוד – – –

מורינו הרב אליעזר ברלנד שליט"א בהלווית הרב שמעון בעדני – כאן נראה בכניסה לחדר הטהרה

כתבה זו התפרסמה בגיליון התחדשות חודש אדר התשפ"ג, ניתן בכל עת לקיים את דברי קודשו של מורינו הרב שליט"א ולהצטרף כמנוי למגזין התחדשות ולקבל מידי חודש את הגיליון עד לביתכם.
הצטרפו כעת באמצעות מערכת 'נדרים פלוס' המאובטחת
לחץ כאן

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

בְּנְיַן עֲדֵי עַד • שבע ברכות לנינו של הגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א

השבוע ביום שני אור לי' תמוז התקיימה שמחת השבע ברכות האחרון לנין הגה"צ רבי אליעזר …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *