מדוע לומדים מעפרון קידושי אשה? ומה מעלת מערת המכפלה? פרשת חיי שרה מהגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א
נובמבר 19, 2024
מבזקים, מה חדש?, עמוד ראשי למעלה, תמלול מתוך השיעורים
לפניכם שיעור מהגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א לפרשת חיי שרה. המסביר במתק שפתיים מדוע לומדים קידושי אשה דווקא מעפרון, וכיצד חשב עפרון שהוא 'מסדר' את אברהם אבינו.
מטעמים לשולחן שבת!
קידושין לומדים מעפרון, מה שייך ללמוד קידושין מעפרון? "בכסף" לומדים קידושין מעפרון, כי "כסף השדה קח ממני", אז אומרים מה היה אצל עפרון? עפרון היה בטוח שהוא מרמה את אברהם אבינו. עפרון היה בטוח שהוא מפיל את אברהם עכשיו בפח, אומר לו תן לי 400 שקל כסף זה שוה בסה"כ שני גרוש 2 וחצי, גרוש זה שוה, איזה מערה חשוכה, שדים ורוחות. שזה הכל [-] זה צלע כזה בהר כזה, אף אחד לא רוצה את המקום הזה. זה היה המקום הכי חשוך בחברון, והיה פחד לגשת לזה היה צריך לשלם כסף שמישהו יסכים לקחת את זה בכלל, שיפטר מהמקום הזה הנורא. והיה מפחיד להתקרב למקום כיון שהיה אדם וחוה קבורים במקום, אז זה היה פחד. אז ה' סידר כזה דמיונות, פאטה מורגנה, כזה פחדים נוראים היה להתקרב למקום הזה. וכבר חיפשו מי יקח את המקום הזה, מי יסכים לקנות את המקום הזה? אז הוא עפרון היה בטוח, שהוא מפיל את אברהם בפח. ככה בפח כזה גדול הוא בתוך שדים ורוחות, כבר יש שם הרוחות כבר יגמרו אותו. בטח שם ואברהם בזכות ההכנסת אורחים שהוא קיים. אז הפחד ברח, הוא נכנס, הוא ידע, שיש שדים ורוחות. אבל הוא נכנס, הוא לא פחד, הוא נכנס לעומק עומק המערה והוא גילה את אדם וחוה. הוא גילה את אדם וחוה שוכבים, ופרס ידיו על ראשם, והם מאירים באור יקרות. אז הוא כבר תכנן אברהם, אז איך הוא יקח בעורמה את זה מעפרון. הוא הגיע כולם אומרים לו [-] "קבור את מתך" מה פתאום תקבור את מתך? את שרה במקום חשוך ואפל? מקום של שדים ורוחות, מה פתאום מה אתה התחתנת עם שרה, אתה ברוגז על שרה? אתה רוצה לנקום בשרה? מה התחתנתם ובסוף החיים שלכם מה יש בגיל מאה? עברת להתקוטט פתאום התחלת להתקוטט עם אשתך? אתה רוצה עכשיו לקבור אותה שם באיזה בור באיזה חור. באיזה מקום, ערפל ונידח ומיודח, אפל, אופל ואפילה, שחור משחור. מה אין לך מה לעשות? איזה חור שחור כזה שבולע שם את הכל? אז אנשי חברון לא הבינו אמרו לו מה הבעיה שלך? אין לך כסף? אתה קמצן? חבל על הכסף לבזבז על [סתם מערה חשוכה. אפשר לקנות קבר] הוא מקבל את זה בהר חברון, שם על אחד ההרים עם חורשה יפה עם כוכים יפים, עם מצבות יפות. נותנים לך את המקום הכי מפואר לשרה, והגיע אבימלך הגיע עוג מלך הבשן הגיע, אפילו שכם הגיע, שכם הגיע לבית של שרה, עוד האריך ימים וחי עוד עבר את אברהם, אברהם היה בגיל 137 אברהם חי עוד 38 שנה, ועוד ואחרי זה הוא חי, עוד ואחרי פטירת אברהם הוא חי עוד 35 שנה 38 שנים הוא חי בדיוק עוד 73 שנה הוא חי. ע"ג שנים הוא ראה את היום טוב עם אותיות, הוא חי בדיוק עוד ע"ג שנים. בזכות שהוא היה הבעל בית של שרה אז הוא חי ע"ג שנים.
ואחרי זה מגיע אבימלך מלך פלשתים עוג מלך הבשן הגיע, מי לא הגיע ללוויה הזאת. מה אתה קובר אותה עכשיו במקום כזה אפל? כזה כוך? אפל ומפחיד ושחור משחור? קיבל ראש גבעה יפה, חורשה יפה, נוף יפה, אברהם אמר לא אז אבל למה לא? מה חטאה שרה שאתה קובר אותה בכזה מקום חשוך ואפל. וה' עשה נס ובדיוק שעה קודם נהיה עפרון ראש העיר אמר אתם יודעים מה? כבודה של שרה זה דוקא להקבר בחלקת ראש העיר, זה כבודה של שרה. לא כמו שאתם חושבים באיזה מקום, איזה יהודי פשוט, איזה סבל עשיר, ששמה יש לו איזה חלקה יפה. העיקר זה להקבר בחלקת ראש העיר, זה כבודה של שרה. שיגידו ראש העיר הסכים לקבור אותה בחלקתו, אז החלקה הזאת היתה הכי בזויה, הכי הכי נידחת. שלו לא אכפת לי כמה כסף שירצה.
ובצורה הזאת אומר הזוהר והמדרש הוא הצליח להערים על אנשי חברון שיסכימו בכלל ששרה תיקבר בחלקה הזאת, במקום החושך הזה שבעיניהם היה חושך ואפילה. אז עפרון היה ראש העיר, ובזכות זה הוא זכה לקבור את שרה בחלקה הזאת. אז עפרון היה בטוח שהוא מרמה את אברהם, הוא מכשיל את אברהם, הוא עכשיו מכניס את אברהם בכזה פח, ואולי אברהם עצמו כבר כבר יגמר שם בתוך המערה הזאת. ואברהם יודע את האמת האמיתית שכל הון דעלמא לא ישווה לזה! שם נמצאו אדם וחוה! אם עפרון היה יודע מה שיש שם, הוא לא היה מוכר את זה בכל הון דעלמא! אז לכן אומרים לומדים שידוך מעפרון, כי בשידוך כל אחד חושב שהוא עובד על הצד השני, כל אחד הוא שומע רק את הצד השני. השידוכים זה כל אחד מסתיר את ה[-] שלו את ה… שם זה היה להיפך אברהם ידע את האוצרות שיש שם. אז באמת זה האמת האמיתית בשידוך, שבאמת בכל אחד יש אוצרות, בכל איש יש אוצרות, בכל אשה יש אוצרות, רק צריכים להסיר את העפרוריות. אומר רבנו בתורה ח' חלק ב' צריך להסיר את העפרוריות על העיניים, אדם רואה חסרונות, אשה בבעלה בעל באשתו, רק עם חסרונות. לכן אֵש בבית, אם אדם רואה את האוצרות, את הפנימיות, מה יש באמת במערת המכפלה איזה אוצרות יש! איזה אוצרות, יש בכל שידוך בכל בן בכל בת בכל נפש יהודית איזה אין סוף אוצרות! שהרבי אומר כל נפש יהודית יוקדת לה' ובוערת לה' כל נשמה של יהודי רוצה לעשות תשובה! וכל נפש יהודית חוץ מכמה נמרודים וכאלה אנשים שמסיתים את העם עם התקשורת עם העיתונים שלהם והם מלעיטים אותם באין סוף פסול וה' ירחם, אז כולם היו חוזרים בתשובה כבר מזמן! כי זה הנפש יוקדת זה הנשמה של כל יהודי כל יהודי רוצה את הטהרה את הקדושה, את הטוב את מבחר הטוב מבחר האמת.
https://www.shuvubanimint.com/58925/
In front of you is a lesson from the renowned Rabbi Eliezer Berland, may he be well, on the Torah portion of Chayei Sarah. He eloquently explains why we specifically learn the sanctity of marriage from the story of Ephron and how Ephron considered himself the one who "arranged" Abraham our father. Read and discuss at the Shabbat table!
Learning the sanctity of marriage from Ephron, what's relevant to learn about sanctity from Ephron? "With money," we learn the sanctity of marriage from Ephron, as "take the money from me." So, we ask, what did Ephron have? Ephron was sure that he was deceiving Abraham our father. Ephron was confident that he was now putting Abraham in a pit, saying, "Give me 400 silver shekels; this is equivalent to two and a half divorces. A divorce is worth it; what a dark cave, demons and spirits. That's all [-] this is a side like that on a mountain like that; no one wants this place. It was the darkest place in Hebron, and it was frightening to approach it because someone and Eve were buried there, so there was fear. So, the Lord arranged such fantasies, a well-ventilated pit, such terrifying fears to approach this place. And they already looked for who would take this place, who would agree to buy this place? So Ephron was sure that he was putting Abraham in the pit. With such a big pit like that among demons and spirits, it will already finish him off. Surely there, and Abraham, with the merit of hosting guests, exists. So fear fled; he entered. He knew that there were demons and spirits. But he entered; he was not afraid. He entered deep into the depth of the cave and discovered Adam and Eve lying there, and he laid his hands on their heads, and they shone with precious light. So, he already planned for Abraham how he would take this from Ephron with a shovel. He arrived; everyone tells him [-] "Bury your dead." Why suddenly bury your dead? Sarah in a dark and shadowy place? A place with demons and spirits. Why now? What happened? You got married to Sarah, and now you're angry with Sarah? You want to revenge on Sarah? You want now to bury her in some pit, in some hole. In what place, debris and scattered, dark, darkness, and darkness. What, you have nothing to do? What hole like that, swallowing everything there? So, the people of Hebron did not understand; they said to him, "What's your problem? Don't you have money? Are you stingy? It's a shame to waste money on [-] just a dark cave. You can buy a grave." He accepts it on the Hebron mountain, there on one of the mountains with a beautiful forest with beautiful graves, with beautiful tombstones. They give you the most glorious place for Sarah, and Abimelech, king of the Philistines, comes, Ogg king of Bashan comes, who did not come to this funeral. What, are you burying her now in such a dark and shadowy place? Such a pit? Dark and frightening, blacker than black. What, you have nothing to do? Such a black hole that swallows everything there? So, the people of Hebron did not understand. They told him, "What's your problem? Don't you have money? Are you stingy? It's a shame to waste money on [-] just a dark cave. You can buy a grave." He receives it on the Hebron mountain, there on one of the mountains with a beautiful forest, with beautiful tombs, with a beautiful view. Abraham says, "No, but why not? What did Sarah sin that you are burying her in such a dark and shadowy place?" The Lord performed a miracle, and precisely an hour before, Ephron was the head of the city, said to them, "You know what? The honor of Sarah is specifically to be buried in the plot at the head of the city. It's an honor for Sarah. Not like you think, in some simple place, in some pit. The main thing is to be buried in the plot at the head of the city. It's an honor for Sarah." Let the head of the city agree that Sarah will be buried in this plot, in this place of darkness and shadow that in their eyes was darkness and shadow. So, Ephron was the head of the city, and thanks to that, he merited to bury Sarah in this plot. So, Ephron was sure that he was deceiving Abraham; he tripped Abraham. He is now putting Abraham in such a pit, and maybe Abraham himself will already end up there inside this cave. And Abraham knows the true truth that any wealth in the world does not compare to this! There, Adam and Eve were found! If Ephron knew what was there, he would not have sold it for all the wealth in the world! So that's the true truth about matchmaking, that indeed everyone has treasures, in every man, there are treasures, in every woman, there are treasures. You just need to remove the dust. Rabbi says in Torah 8, Part 2, one must remove the dust from the eyes; a person sees shortcomings, a woman sees shortcomings in her husband, a husband in his wife, only with shortcomings. Therefore, a fire in the home, if a person sees the treasures, the innermost, what really exists in the Cave of the Patriarchs, what treasures are there! What treasures, in every match, in every son, in every daughter, in every Jewish soul, what endless treasures! The Rebbe says every Jewish soul is kindled to God and burns for God. Every Jewish soul wants to repent! And every Jewish soul, except for a few bitter people and those who incite the people with their media and newspapers, and they feed them with endless garbage, and may God have mercy, then everyone would have returned to repentance a long time ago! Because the soul is kindled; this is the soul of every Jew. Every Jew wants purity, holiness, goodness, the choice of good, the choice of truth.
A person sees with shortcomings, a woman in her husband, a husband in his wife, only with shortcomings. Therefore, a fire in the home, if a person sees the treasures, the innermost, what really exists in the Cave of the Patriarchs, what treasures are there! What treasures, in every match, in every son, in every daughter, in every Jewish soul, what endless treasures! The Rebbe says every Jewish soul is kindled to God and burns for God. Every Jewish soul wants to repent! And every Jewish soul, except for a few bitter people and those who incite the people with their media and newspapers, and they feed them with endless garbage, and may God have mercy, then everyone would have returned to repentance a long time ago! Because the soul is kindled; this is the soul of every Jew. Every Jew wants purity, holiness, goodness, the choice of good, the choice of truth.
May the Shuvu Banim website wish you, dear readers and followers, a Shabbat of peace and blessing!