לפניכם השיעור המלא שמורינו הרב אליעזר ברלנד שליט"א מסר אמש יום שלישי ליל כ' אב לאחר מעריב:
מדוע עמרם גירש את יוכבד?
"אָז עַמְרָם הִתְגָּרֵשׁ מִיּוֹכֶבֶד בְּגִיל מֵאָה שְׁלוֹשִׁים, בְּגִיל מֵאָה שְׁלוֹשִׁים כְּבָר נִמְאַס לוֹ, כַּמָּה הוּא יָכוֹל לִסְבֹּל, כַּמָּה אָדָם יָכוֹל לִסְבֹּל, מֵאָה שְׁלוֹשִׁים שָׁנָה זֶה כְּבָר מַסְפִּיק. כֻּלָּם חָשְׁבוּ שֶׁבָּטַח יוֹכֶבֶד שָׂרְפָה לוֹ אֶת הָאֹכֶל, אוּלַי עָשְׂתָה לוֹ אֵיזֶה פַּרְצוּף, אַף אֶחָד לֹא הֵבִין לָמָּה מִתְגָּרְשִׁים בְּגִיל מֵאָה שְׁלוֹשִׁים, אֵיפֹה שָׁמַעְנוּ כָּזֶה דָּבָר, אֵיפֹה יֵשׁ כָּזֶה דָּבָר, בְּגִיל מֵאָה שְׁלוֹשִׁים לְהִתְגָּרֵשׁ… לֹא שָׁמַעְנוּ מִיְּמוֹת עוֹלָם, לֹא הָיָה דָּבָר כָּזֶה, אֲבָל זֶה הָיָה הַמְּצִיאוּת בְּגִיל מֵאָה שְׁלוֹשִׁים הוּא הִתְגָּרֵשׁ. יָצָא גְּזֵרָה "כָּל הַבֵּן הַיִּלּוֹד הַיְאֹרָה תַּשְׁלִיכֻהוּ" (שְׁמוֹת א' כ"ב). יָשָׁר עַמְרָם הֵבִין מָה אֲנַחְנוּ נָבִיא יְלָדִים בִּשְׁבִיל שֶׁיִּזְרְקוּ אוֹתָם לַיְּאוֹר?! כָּל אֶחָד יֵלֵךְ לְהוֹרִים שֶׁלּוֹ, אֲנִי יֵלֵךְ לְהוֹרִים שֶׁלִּי. הוּא הָיָה עַמְרָם בֶּן קְהָת, אֲנִי יֵלֵךְ לְאַבָּא שֶׁלִּי קְהָת. קְהָת חַי מֵאָה שְׁלוֹשִׁים וְשָׁלוֹשׁ שָׁנָה, עַמְרָם מֵאָה שְׁלוֹשִׁים וְשֶׁבַע, וְיוֹכֶבֶד תֵּלֵךְ לְאַבָּא שֶׁלָּהּ לֵוִי, יוֹכֶבֶד בַּת לֵוִי".
בשביל להביא את נשמת הצדיק צריך להתפשט מגשמיות
"כָּתוּב "וַיֵּלֶךְ אִישׁ מִבֵּית לֵוִי וַיִּקַּח אֶת בַּת לֵוִי" (שְׁמוֹת ב' א') אֵין שֵׁמוֹת, כִּי לֹא הָיָה שֵׁמוֹת זֶה הָיָה הִתְפַּשְּׁטוּת הַגַּשְׁמִיּוּת. אֵין, יוֹכֶבֶד הִיא לֹא הָיְתָה יוֹכֶבֶד, וְעַמְרָם לֹא הָיָה עַמְרָם, הֵם כְּבָר הִתְפַּשְּׁטוּ מִזְּמַן. בִּשְׁבִיל לְהָבִיא נְשָׁמָה כְּמוֹ מֹשֶׁה רַבֵּינוּ, צְרִיכִים לִפְשֹׁט אֶת כָּל הַגַּשְׁמִיּוּת. אָז לָכֵן כָּתוּב "וַיֵּלֶךְ אִישׁ" אוֹמֵר הַזֹּהַר (ח"ב – שְׁמוֹת דַּף י"א – י"ב עי"ש) זֶה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, שֶׁעַמְרָם נִהְיָה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּעַצְמוֹ, כָּל נְשָׁמָה צְרִיכָה לְהֵהָפֵךְ לְחֵלֶק מהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא. זֶה רַק עַל יְדֵי הַתְּפִלּוֹת, כִּי הָרֶבֶּ'ה אוֹמֵר שֶׁהַגְּמָרָא זֶה הַהֲכָנָה לִתְפִלָּה. "בְּתוּלוֹת אַחֲרֶיהָ רֵעוֹתֶיהָ מוּבָאוֹת לָךְ" – "בְּתוּלוֹת" זֶה אוֹתִיּוֹת הַגְּמָרָא. אִם אָדָם לוֹמֵד בְּעִיּוּן, אָז יֵשׁ לוֹ מוֹחִין לְהִתְפַּלֵּל, אִם לֹא לוֹמֵד בְּעִיּוּן, אָז אֵין לוֹ מוֹחִין, הוּא לֹא מַצְלִיחַ לְהִתְגַּבֵּר עַל הַמַּחְשָׁבוֹת זָרוֹת. אֲבָל רַק עַל יְדֵי הַתְּפִלָּה הוּא נֶהְפַּךְ לְחֵלֶק מהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא. וְיוֹכֶבֶד נִהְיְתָה לְבַת הַלִּוְיָתָן – "בַּת לֵוִי" זֶה חֵלֶק מֵהַלִּוְיָתָן".
השיעור בדקה 51
"ואתחנן" ללמוד מהלויתן כיצד מתחננים
"עַכְשָׁו הָיָה וָאֶתְחַנַּן, מֹשֶׁה, ה' אוֹמֵר לוֹ אַתָּה יוֹדֵעַ לְהִתְחַנֵּן…? מָה אַתָּה עוֹשֶׂה אֶת עַצְמְךָ, מָה אַתָּה חוֹשֵׁב שֶׁאַתָּה עוֹבֵד עָלַי…? מָה אֵיךְ אַתָּה מִתְפַּלֵּל? בְּאֶמְצַע הַתְּפִלָּה אַתָּה קוֹפֵץ, כָּכָה, בְּסֵדֶר, זֶה לֹא נִקְרָא 'וְאֶתְחַנַּן'. אַתָּה לֹא יוֹדֵעַ לְהִתְחַנֵּן, תִּלְמַד מֵהַלִּוְיָתָן. כָּכָה אוֹמֵר הַמִּדְרָשׁ רַבָּה, תִּלְמַד מֵהַלְוָיָתָן. "הֲיַרְבֶּה אֵלֶיךָ תַּחֲנוּנִים" (אִיּוֹב מ כ"ז), ה' אוֹמֵר לְאִיּוֹב אַתָּה יוֹדֵעַ לְדַבֵּר תַּחֲנוּנִים כְּמוֹ הַלִּוְיָתָן? רַק הַלִּוְיָתָן יוֹדֵעַ לְהִתְחַנֵּן. כִּי הַלִּוְיָתָן זֶה שַׁעַר הַחֲמִשִּׁים, כְּדֵי לְדַעַת לְהִתְחַנֵּן צְרִיכִים לִהְיוֹת בְּשַׁעַר הַחֲמִשִּׁים. הַלִּוְיָתָן זֶה תֵּן, זֶה שָׁם מ"ה – עֶשֶׂר פְּעָמִים שָׁם מ"ה, 'לֵוִי-תֵּן'. שֶׁרַק שֶׁאָדָם בְּשַׁעַר הַחֲמִשִּׁים, אָז הוּא יָכוֹל לְהִתְחַנֵּן, אָז הַתְּפִלָּה מִתְקַבֶּלֶת. כִּי אָדָם לֹא מֵבִין לָמָּה הַתְּפִלָּה לֹא מִתְקַבֶּלֶת, כִּי הוּא לֹא מִתְחַנֵּן, הוּא לֹא יוֹדֵעַ לְהִתְחַנֵּן, אֲפִלּוּ אִיּוֹב לֹא יָדַע כָּל שֶׁכֵּן מֹשֶׁה. מֹשֶׁה אוֹמֵר "וָאֶתְחַנַּן" (דְּבָרִים ג' כ"ג) זֶה חֲמֵשׁ מֵאוֹת וְ[חֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה, ה' אוֹמֵר לוֹ] זֶה שׁוּם דָּבָר, תִּלְמַד מֵהַלִּוְיָתָן, תֵּלֵכוּ לְלִוְיָתָן, תִּלְמַד לְהִתְחַנֵּן. לָכֵן אוֹמֵר רַשִׁ"י שֶׁלִּפְנֵי שֶׁמִּתְפַּלְּלִים חַיָּבִים לָשִׁיר אֵיזֶה נִגּוּן, מֹשֶׁה הָיָה שָׁר "הוֹשִׁיעָה אֶת עַמֶּךָ" (תְּהִלִּים כ"ח ט'). אֲנַחְנוּ שָׂרִים "אוֹר זָרֻעַ לַצַּדִּיק וּלְיִשְׁרֵי לֵב שִׂמְחָה" (תְּהִלִּים צ"ז י"ג)".
שידור נוסף בו השיעור בדקה 36.28