לרגל יום היארצייט הל"ה של זקן עדתנו ופאר ראשנו מעתיק השמועה החסיד והצדיק מורינו רבי לוי יצחק בנדר זיע"א אנחנו מביאים לפניכם פנינים שנלקטו מתוך שיעוריו של תלמידו המובהק וממשיך דרכו בדרך המסורה הגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א.
היה ר' לוי יצחק היה ר' שמואל שפירא היה ונתתי שלום בארץ היה 40 שנה שקט מ תש"ט שחזרו מהשבי עד תשמ"ט היה ארבעים שנה ותשקוט הארץ ארבעים שנה אחרי שחזר ר' שמואל שפירא מהשבי הוא המתיק את כל הדינים אמרנו מה זה שול שול זה ר' שמואל שפירא ועלוול חשין לוי יצחק זה שול ופה בפינה ישב שמואל שפירא שם בקצה ופה ישב ר' לוי יצחק ופה ישב ר' הירש לייב היה ר' שמואל שפירא ושם ישב ר' ועלוול חשין בקצה הזה ושם ישב ר' אליהו חיים זה שבנה את השול והיה ר' וועלוול חשין בדיוק שהם נפטרו התחיל האינתיפאדה תשמ"ט הם נפטרו התחיל האינתיפאדה זה בדיוק ארבעים שנה מתש"ט שחזרו מהשבי ואז עשו את שביתת הנשק עד אז היה מלחמות צריכים ללכת מבית לבית בריאה חדשה אז היה ר' וועלוול חשין היה ר' שמואל שפירא היה ר' אליהו חיים שהוא בנה את השול אז מדברים פה שעכשיו בוראים פה בריאה חדשה מדברים פה מי בנה את השול שמואל שפירא שישב בפינה הזאת ור' לוי יצחק שישב בפינה הזאת וועלול חשין שישב בפינה הזאת שהוא התחיל הראשון להחזיר בתשובה זה שול שמואל שפירא וולעול חשין לוי יצחק זה ראשי תבות שול והם חיים וקימים.
תמיד ר' לוי יצחק היה חוזר בכל שני שיעורים תדעו שמה שאתם אוכלים בארוחת בוקר אנחנו לא אכלנו בשבת שאלתי פעם את ר' לוי יצחק תגיד לי איך היה שביעי של פסח ישבנו אצל ר' לוי יצחק 20 שנה ישבנו שאלנו מליון שאלות גבריאל גרוסמן היה נוכח היינו באים לאכול ארוחת בוקר והיינו אני וגבריאל גרוסמן היינו יושבים ולומדים ופעם שאלתי אותו שאלות זה היה בדיוק לפני פסח איך היה שביעי של פסח פה שביעי של פסח סעודה סיפור של הרבי הוא אומר מה עשו בשביעי של פסח הוא אומר באומן שביעי של פסח בקושי היה מנין הוא אומר שביעי של פסח בקושי היה מנין בשול בקלויז שוכבים במיטות הוא אומר היה שבע ימים לא היה אוכל שבע ימים לא אכלו שום דבר בלילה הראשון אכלו את החמישה זיתים זה היה כל המצות יותר לא היה מצות ר' משה היה תורם כמה גרושים לכל משפחה לקנות מצות והיו מחביאים את המצות מהילדים היו צריכים להחביא את המצות מן הילדים שהילדים לא יאכלו את המצות לפני ליל הסדר.
בכח רבינו אפשר את הכל להמתיק שבאמת לעם ישראל יהיה שנה חדשה עכשיו בוראים שנה חדשה לגמרי בלי קאסמים בלי טילים בלי קטיושות בלי חיזבאללה כמו שהיה בזמן ר' וועלוול חשין ור' שמואל שפירא ור' לוי יצחק שהם השול הם ראשי תיבות שול שהיה ארבעים שנה מ תש"ח עד תשמ"ח היה ארבעים שנה ארבעים שנה שקט גמור עד שהם נפטרו אז נהיה כל האסונות הגדולים ולהמשיך את האורות שלהם את התמימות שלהם את העבודת השם שלהם
אדם צריך לדעת צריך להתפלל בשול ר' נחמן טולשינר מעולם לא הפסיד תפילה בברסלב ר' לוי יצחק תמיד היה אומר את זה ר' נחמן טולשינר מעולם בחיים לא הפסיד תפילה הוא היה שמונה עשרה שנה הוא היה בברסלב באומן שמונה עשרה שנה בברסלב ולפני זה הוא היה עם ר' נתן בברסלב שמונה עשרה שנה שמונה עשרה שנה בברסלב שמונה עשרה שנה הוא היה באומן עם ר' נתן שמונה עשרה שנה ואחרי שר' נתן נפטר הוא עבר לאומן שמונה עשרה שנה הוא אומר ומעולם לא הפסדתי בחיים תפילה בבית כנסת ברסלב פעם אחת היה כמעט שקיעה אז עמדתי בדרך באיזה בית כנסת אבל ככה כל החיים חוץ מפעם אחת לא הפסדתי תפילה אדם צריך לדעת מתפללים בברסלב בשול אולי אם האדם יפול יהיה לו הרהור תשובה מי יודע.
אדם צריך להיזהר לא להגיד דברים שהוא לא שמע מרבינו אז להמשיך באמת את המסורת באמת להמשיך את המורשת האמיתית של רבינו באמת את המורשת האמיתית יחדשהו הניגונים יחדשהו חידש את זה ר' לוי יצחק כל הניגון של יחדשהו אסור לחדש ניגונים אז ר' לוי יצחק חידש יחדשהו לקח את יצוה צור חסדו ועשה מזה יחדשהו יחדשהו זה לבד ניגון של ר' לוי יצחק בכל דור עוד איזה ניגון וגאל ישראל לבד זה לקח שעה שלימה צור ישראל לקח שעה שלימה כאלה ניגונים צור ישראל ר' שמואל שפירא ככה הוא אמר ל לקח לנו שעה שלמה להגיד צור ישראל ר' לוי יצחק בעצמו חידש כמה ניגונים וחידש גם כמה דברים לא מוסיפים עוד איזה ניגון עוד איזה שיר עוד איזה משהו עוד איזה שיר.
באמת רציתי להגיד המלך הקדוש זה טעות נוראה לא מוחים כפים אז בהמלך הקדוש לא מוחים כפים יושבים בכסא דין יושבים לפני המשפט יושבים לפני השופט ולא מוחים כפים לפני השופט פשוט מאוד ר' לוי יצחק אמר ברסלב לא מחו כפים ר' לוי יצחק כל שנה היה צועק היה צועק באמצע התפילה ואומר להפסיק למחות כפים בכלל לא מוחים כפים לא מוחים כפיים רק בכתר מלוכה מוחים כפיים בכתר מלוכה וגם לא צריך מידי הרבה אבל בברסלב בכלל לא היו מוחים כפים צריכים לדעת את זה להגיד את זה אני מקוה שאני יגיד את זה בחודש אלול שיזכרו עוד פעם אמרנו שלא מוחים כפיים.
מדברים על ר' לוי יצחק מדברים פה על הדרך של ר' לוי יצחק זה המורשת האמיתית של ברסלב אז הוא אומר לא מוחים כפיים בהמלך הקדוש יש תינוקות ילדים וכל שנה מוחים יותר חושבים שזה כבר מצוה וזה חיוב רבינו גם מחה כפיים בטח חושבים שרבינו גם בטח מחה כפיים פשוט מאוד יושבים לפני כסא דין כסא משפט עכשיו מגיע חול המועד עושים פה ריקודים עכשיו זה החסדים.
(בענין קדושת הזיווג) ר' לוי יצחק פעם אמר איך יכול להיות הדבר הכי קדוש מורידים את זה לשאול תחתיות הוא לא מבין את זה הוא אמר לי את זה אישית הייתי אוכל אצלו ארוחת בוקר הוא היה אומר איך מורידים דבר הכי קדוש.
דבר ראשון זה התורה ר' לוי יצחק אמר למה ר' נתן שם את התורה הזאת בהתחלה ר' נתן הוא לא שמע את התורה הזאת מהרב'ה זה התורה א' ר' נתן לא שמע מהרב'ה הוא מצא את זה באמתחת הכתבים הוא מצא את זה אחרי הפטירה של הרב'ה ר' לוי יצחק סיפר לנו שאחרי הפטירה של הרב'ה הוא מצא את התורה הזאת התורה הזאת הוא לא שמע אותה ואף אחד לא שמע אותה שום תלמיד לא שמע אותה היה ל"ח התורה על בושה שהרב'ה אומר ותלמידים רשמו אותה זה אף אחד לא רשם את התורה הזאת הפסקה בשמיעה אור הגנוז הכל גנוז אז התורה הראשונה זה והתורה הזאת זה ממש אור הגנוז אף אחד לא ידע מזה ר' נתן במקרה מצא את זה אחרי הפטירה של הרב'ה הוא מחטט בכתבים הוא רואה תורה אז ר' לוי יצחק אמר שתי סיבות שהוא שם את זה בהתחלה או כי הוא רצה הוא רצה שידעו שהעצות של ברסלב זה לימוד התורה ע"י התורה נתקבלים להסתכל בשכל של כל דבר התורה זה שכל הרב'ה זה שכל הרב'ה אמר רציתי שיהיה לכם שכל שכזה שכל עוד לא היה בעולם אני כתוב בחיי מוהר"ן חיי מוהר"ן כתוב אני האמנתי שכזה שכל שיהיה לכם כזה שכל כבר כמה דורות לא היה כזה שכל אני סתם מקרב אפסעיל קישקעס הביאו איזה אחד עוד אחת קירבתי?! עוד אפסעיל קישקעס עוד איזה משוגע אחד מה?! הרב'ה רוצה למדנים גאונים שיבחנו כל יום על 100 דף יורה דעה חושן משפט זה הרב'ה רוצה לקפוץ על השולחנות יש מספיק אז הרב'ה אומר הביאו אליו אחד הרב'ה אומר מה הבאת לי אפסעיל קישקעס הבאתם?! צריכים לקרב למדן עשיר מיוחס איזה רב גדול לקרב העיקר להגיד עוד שיעורים עוד שיעורים?! יותר טוב להגיד שיעור אחד שיקרב איזה אחד שהוא יקרב כבר אלפים אז ר' נתן דבר ראשון הוא רצה ר' לוי יצחק אמר היסוד (העצות) של ברסלב זה השכל שבכל דבר והחכמה והתורה אז התורה הזאת תורה א' זה אור הגנוז זה תורה שדבר ראשון זה לימוד תורה אמר ר' לוי יצחק זה המאמר הראשון של הרב'ה בר בר חנה זה המאמר הראשון את המאמר הראשון לא שמעו מהרב'ה זה אקי'ה אשר אקי'ה שהלכו בספינה ובא גל להטביע את הספינה ולקחו אותם לכלא הרב'ה אומר שכל דבר שאתה עושה חוץ מלימוד תורה זה האי גלא דמטבע לספינתא כל דבר שאדם יעשה את המצוה הכי גדולה זה לא לימוד תורה זה גל שבאה להטביע את הספינה ההצלחה של עם ישראל זה רק לימוד התורה.
היו צדיקים שהיו יושבים כל הפורים לבד ר' לוי יצחק היה יושב כל הפורים לבד היו מתייחדים עם השם רוקדים עם מרדכי הצדיק צדיקים בפורים יכולים לעשות עושים את התיקונים יותר מאשר ביום הכיפורים כמו שאומר ר' נתן שאצלי העבודה של יום הכיפורים כי אפשר לפעול בפורים בשלשה ימים האלה אפשר לפעול דברים כאלה גדולים.
אמר ר' אברהם בן רב נחמן אסור להיות יותר משבועיים באומן כי אחרי זה הוא נהיה היימיש ואמר ר' אליהו חיים שראו הרבה פסקים אנשים שנוסעים הרבה לאומן ראו אצלם הרבה פסקים אמר את זה ר' אליהו חיים בשיעורים שהיינו שומעים את זה ממנו הוא אמר לנו היינו יושבים אצלו 10 שנים בשיעורים כל ליל שישי היינו אחה"צ הולכים לר' לוי יצחק ונשארים כבר ליל שישי בירושלים הולכים אליו כבר כך 10 שנים והמון קסטות יש ממנו והכול המון סיפורים שכל מה שאמרו הוא אמר ראו הרבה ישועות והרבה פסקים כי אם אדם טיפה היה מתנמנם על הציון טיפה מרגיש היימיש אז זה פגע בבן פגע באישה.
שמתרע"ב זה ניקרא ע"ד עד ע"ח שאז האנגלים כבשו את ארץ ישראל אז היה 6 שנים תזמור כרמיך זמרו נשמות קצצו נשמות כיתתו נשמות ונשמות מאות אלפי יהודים נכחדו את היהודים הורגים כך סתם מתוך קינוח סעודה ל"ע ואחרי זה תרע"ח אז היה עת הגאולה זה מה שאומר הזוהר שפרשת בהר מרומז הגאולה שאחרי אחרי אחרי ואחרי אחרי כל נפש הבאה אל יעקב 66 זה תוסיף 6 שנים שש שנים תזרע שדך שזה תרע"ב ולזה תוסיף עוד 6 שנים תזמור כרמך זה מלחמת העולם הראשונה אנשים נכחדו ור' לוי יצחק סיפר שלקחו את כולם ר' לוי יצחק היה במלחמת העולם הראשונה ר' לוי יצחק היה באומאן הוא היה בדיוק הגיע הגיע לאומן איך שנפרצה המלחמה בתשעה באב אז הוא מיד הוא ברח לאומן הוא אפילו לא נכנס הביתה הוא מיד עלה לרכבת בלי כרטיסים בלי כלום וזה היה בן ציון אפטר שאמר להם נכנסים מתחת לספסלים וכך הוא זכה שהגיעו לאומן בלי שום כרטיסים ומישהו סחב אותו הוא הגיע לתחנת רכבת היה שם עשר אלף אנשים ברציף ואיך הוא יעלה אז מישהו פתאום רואה אותו עומד הוא אומר אני יעלה אותך הוא עומד בחלון תן את המזוודה תן את המזוודה העלה אותו דרך החלון הוא לא יודע זה היה אליהו הנביא הוא לא יודע מי זה היה עד היום שהעלה אותו לרכבת וכך הוא התחיל ליסוע ליסוע הוא הגיע ללודז' הברסלברס' שם בלודז' אמרו אסור ליסוע זה פיקוח נפש כי הרגו יהודים גם ברכבות נסעו חיילים ראו יהודי בום נותנים בו יריה סתם מתוך חובבנות אז אמרו זה פיקוח נפש. אני נוסע לרב'ה הרב'ה זה עץ החיים אני נוסע לעץ החיים אני נוסע לרבינו וכך הוא עבר מתחנה לתחנה הגיע לר בן ציון אפטר והגיע יעקב (דוקטו) הוא אמר תיכנסו תחת הספסל היום גם בודקים מתחת הספסל עד אז עוד לא ידעו הרוסים כאלה תמימים לא ידעו שמתחבאים תחת הספסלים וכך הוא נכנס תחת לספסלים ופגש אחד ר' יודל שגזזו לו חצי פאה בדרך סיפורים שלימים הנסיעה של ר' לוי יצחק איך שהוא הגיע.
עשרה הרוגי מלכות שעכשיו יצטרכו כל העשרה בנים של יעקב לבוא בכל דור ודור ולההרג בכל דור ודור נהרגים עשרה בכל דור ודור יש עשרה הרוגי מלכות כמו שהיה באומן עשרה הרוגי מלכות תמיד ר' לוי יצחק היה אומר שאלה שנהרגו באומן זה היה עשרה הרוגי מלכות ובכל דור ודור יש עשרה הרוגי מלכות וזה הבנים של יעקב וזה השבטים שבאים בכל דור ודור כי עד שיבוא מלך המשיח עוד לא כיפרנו מכירת יוסף שזרקו את יוסף למצרים שם עינו אותו עינו בכבל רגלו ברזל באה נפשו במשך שנים עשרה שנה.
הפלא יועץ זה כבר לא שובו בנים זה כבר לא ברסלב זה פלא יועץ לפני כמאתיים שנה לפני מאתיים שנה כך חינכו את הבנים וככה חינכו את הבנות אמר כשאני היגעתי לאיסטנבול היו שם נשמות בדרגת תנאים ר' לוי יצחק היה אומר את זה על יעקב זאב ברזסקי הוציאו שיחות ואף אחד לא יודע שיחות הוציאו כתבו חמישה עמודים על לא יודעים לספר שהוא הלך פעמיים באומן ברגל והם לא יודעים לספר שר' נתן ניבא עליו שהוא יהיה עשירי שישלים להם מנין דברים נוראים אנשים כותבים לא יודעים שיחות לא יודעים כלום כותבים כותבים ר' יעקב ברזסקי הרי הוא השלים את המנין הוא השלים את המנין שר' נתן אמר הוא אמר שיגיע יום יום ראש השנה בלי עשרה הגיעו תשעה היו פוגרומים שחטו אנשים ברחובות אז בשנה שר' לוי יצחק הגיע היו תשע איש תשע אנשים היו לא ידעו מאפוא יגיע העשירי העשירי הגיע כבר היה אחרי השקיעה פתאום הוא הגיע מפולניה מוורשא הלך ברגל והצליח להגיע הוא היה העשירי זה היה כל זה יעקב זאב ברזסקי אף אחד לא יודע את זה לא כתוב את זה בכלל לא היו יודעים מי זה יעקב זאב ברזסקי לא יודעים על מי כותבים רושמים שיחות פעם ישבו לפני עשרים שנה אצל ר' לוי יצחק ישנו אצלו אכלנו אצלו שמענו שיחות בלי סוף היום יש חדשים לא יודעים שום שיחה אפילו כותבים על מישהו בלי שום שיחה אמיתית ובלי שום שיחה אמיתית בכלל השיחה שראה ר' נתן ברוח קודשו שהוא ישלים את המנין הוא יהיה העשירי למנין בראש השנה והוא היה בבור של מתים והוא יודע זה הכל תלוי בו שהיה שם אולי מאה מתים זרקו אותו לתוך הבור יירו בו וזרקו אותו לתוך הבור אבל החטיאו את המטרה והוא עשה את עצמו שהוא נפל לבור ואחרי זה נהיה חושך והוא המשיך ללכת ולכן הוא הגיע אחרי השקיעה אף אחד לא יודע את זה לא כותבים את זה בכלל אחד אנשים ואחד הנשים איך הנשים הלכו הלכו בתוך הפוגרומים בתוך היריות בתוך האש ובכל פעם שחטו יהודים.
ר' לוי יצחק העמידו אותו מול הרובים גם אמרו לו תגיד וידוי פתאום הגיעה איזה בת קול שחררה אותו אז איך שהוא הגיע לכפר הסמוך התברר ששחטו את כל הכפר אם הוא היה מגיע שעה קודם היו שוחטים אותו גם כן הם בקשו שה יחזיק אותו מעשר עד שתיים והוא עוד ראה את הענן של האבק של הרוסים שעזבו את הכפר לא השאירו יהודי אחד בחיים אם הוא היה בא חמש דקות קודם אז היו שוחטים אותו גם כן ויש אין סוף סיפורים על כל זקני אנ"ש איך שהם הלכו בתוך האש בתוך הכדורים בתוך החרבות בתוך הרמחים העיקר להגיע לאומן העיקר להגיע לרבינו היום מתווכחים על המאתיים דולר פחות חמישים דולר פחות.
הרב'ה אומר שהעיקר זה הלימוד התורה בלי לימוד התורה שום תפילה לא מתקבלת וזה התורה הראשונה שר' נתן שם בליקוטי מוהר"ן ר' נתן לא שמע את התורה הזאת מרבינו הקדוש אבל הוא שם אותה בתור תורה ראשונה הוא שם אותה מתחת הכתבים הכל בשם ר' לוי יצחק מה שמדברים פה ר' לוי יצחק היה פעם יהודי קראו לו ר' לוי יצחק והוא היה יושב ולומד 18 שעות ביממה שהוא בכלל הוא לא ישן 18 שעות ביממה אולי אפילו 19 או 20 מעולם הוא לא ישן מעולם הוא לא זהו ובקושי הוא היה אוכל והוא היה רק לומד עם החושן משפט שו"ע גמרא וחוזר חלילה וחוץ מזה אין וכמו שהכרתי אותו בגיל שבעים הכרתי אותו זה בתש"כ בתשכ"ג הכרתי אותו הוא נולד בנ"ו בנ"ו הוא לומד בנ"ח בנ"ח זה נקרא 23 אז הוא היה בן 65 שנה מנ"ח עד כ"ג זה 65 שנה 65 שנה בנ"ז הוא נולד הוא נפטר בן 92 אז הוא נולד בנ"ז בנ"ז אז הוא היה בן שישים ושש שנה כשהכרתי אותו אז פעם ראשונה אותו ר' לוי יצחק כמו שהיה בגיל 17 לא השתנה אצלו שום תנועה כמו שבגיל 17 הוא ישב ולמד והיה לו והוא היה הכי מבוזה בן אדם הכי מבוזה בברסלב האדם הכי מבוזה בברסלב היה ר' לוי יצחק כמה שאדם הוא יותר מבוזה כך בסוף הוא יגיע הוא ימשיך את הענין של הרב'ה הוא היה האדם הכי מבוזה בברסלב והוא לקח על עצמו תמיד את העבודות הפשוטות את העבודות המכוערות את העבודות המבוזות הוא לקח על עצמו והוא היה יושב עם שלושה ארבעה אנשים לא יותר לומד איתם גמ' כולם היו סוחרים כולם היו רצים לשדות כולם היו רוקדים על השולחנות הוא היה היחידי שישב ולמד כפשוטו ישב ולמד כפשוטו מותיקין מותיקין עד מעריב במעריב היה הולך לישון איזה שעתיים שלוש קם כבר חצות בחו"ל חצות כבר בעשר וחצי ארבע וחצי זה השקיעה בעשר וחצי כבר היה קם והיה רץ לציון אומר שם תיקון חצות שעה התבודדות וחוזר ללימודים וכך חוזר חלילה חוזר חלילה זה היה הסדר שלו עד היום האחרון עד גיל תשעים ושתיים זה היה הסדר שלו וחוץ מלימוד תורה לא ראית עליו שום דבר שום דבר חוץ מלימוד התורה חוץ מלימוד התורה והוא היה האדם הכי מבוזה בברסלב כולם בזו לו כולם לעגו לו ורק הוא נשאר מכל זקני ברסלב רק הוא המשיך את הלפיד של רבינו.
במוצאי שמחת תורה במוצאי שמחת תורה בשעה שעושים הקפות שניות ורוקדים עד הבוקר זה היה המנהג באומן לרקוד עד הבוקר אז הוא היה מתקן את החלונות חלונות בברסלב במשך הקיץ היו מנפצים אותם לגמרי היו הרבה עובדי ה' באומן הרבה יראים הרבה קנאים הרבה צדיקים והמצוה הראשונה שהיתה לכל הצדיקים האלה זה לנפץ את החלון אז כדי שיזכו כולם במצוה אז היו מסדרים בברסלב חלונות קטנים חלונות קטנים קטנים קטנים שכל יהודי יוכל לזכות באיזה מצוה אז היה ממש אולי עשר סנטימטר עשרים סנטימטר כולם רואים את השמשות בקלויז אבל כל יהודי רצה לזכות לשבור איזה חלק אם היה חלון גדול שלם אז רק יהודי אחד היה זוכה במצוה אז רצו שכל יהודי אומן יזכו במצוה אז עשו חלונות קטנים קטנים כלומר ידעו שהאבן הראשונה תשבור את כל החלון. זה אני אומר ע"פ סוד ע"פ דרש. ע"פ פשט פשוט, אני מקווה שמבינים את הפשט, שאם יש חלון גדול גדול עשר מטר, אבן אחת שוברת חלון של עשר מטר וכדי שישאר איזה זכר מהחלון עד סוף הקיץ אז חילקו את החלון לאיזה שלושים ארבעים חמישים אולי מאה חלקים ולבנתיים זכה כל יהודי זכה במצוה וזה היה עם כאלה רצועות ברזל מחולק לאיזה כל חלון בקלויז 12 חלונות גדולים כאלה היו מחולקים לאיזה מאה חתיכות והוא היה מדביק את זה עכשיו מגיע חורף אז כולם היו רוקדים והוא היה נתנו לו סולם ענק עם שמשות קטנטנות כאלה להדביק אותם במסגרות שלהם זה לקח לילה שלם אולי אפילו כמה לילות וזה מתחיל ישר ממוצאי שמחת תורה וכולם היו רוקדים והוא היה מתקן את החלונות והוא אמר ריבונו של עולם כולם רוקדים כולם שרים כולם עובדים את ה' ולי נתנו את העבודה הבזויה הזאת ולי נתנו את העבודה הבזויה הזאת לתקן חלונות להדביק את השמשות אז פתאום הוא הוריד איזה דמעה ר' מרדכי בבנריצר ראה את זה ר' מרדכי בברניצר הוא היה מהעובדים הגדולים מראשי המשפיעים באומן ר' מרדכי בברניצר מה קורה כאן? לעולם לתקן את השמשות הוא אמר זה יעמוד לך זה שאתה מתקן את השמשות זה יעמוד לך זה אתה תחייה עד תשעים ושתים אתה תעבור את השואה ואתה תמשיך את הלפיד של רבינו ואתה תמשיך את האור של רבינו זה יעמוד לך אתה תראה שזה יעמוד לך בשנים הבאות דווקא העבודה הפשוטה הזאת שלקחת על עצמך לתקן את השמשות שאף אחד לא רצה לעשות אותה שאנשים לא יקפאו בקור כשמתחיל עכשיו החורף הקשה שמחת תורה כבר מתחיל לרדת שלג אז אתה לקחת את הדבר הזה זה יעמוד לך לדורי דורות זה יעמוד לך לכל החיים ואתה תהיה הממשיך של הרב'ה כמה שיותר מבזים את הבן אדם כמה שיותר דוחים אותו כמו נח היה בתוך התיבה עם חיות עם חיות ה' יכל לסדר שהוא יהיה על האוורסט הוא היה מסדר שהוא לתת לו סירה ותיסע על האוורסט ותנינים היו אוכלים.
כמו שר' לוי יצחק עיר שהיה מגיע היה רואה שהורגים יהודים למשל ר' לוי יצחק הגיע לאיזה עיר תפסו אותו ארבע שעות מעשר עד שתים הוא מגיע לעיר הקרובה עולה ענן אבק עכשיו הרוצחים הפורעים רצחו את העיר הזאת ועכשיו לא נשאר שם יהודי אחד בחיים קהילות שלימות זה מאה אלף יהודים קהילות שלימות של אלפי יהודים לא נשאר יהודי אחד בחיים אין אפילו מי שיכתוב את זה כי לא נשאר אף אחד בחיים שעכשיו חיסלו את הכל לא נשאר אפילו מי שיכתוב זה היה התקופה בתקופה הזאת חי ר' לוי יצחק.