לאחרונה יצאו גדולי ישראל מכל רחבי הקשת התורנית בקריאת קודש לעם ישראל בארץ ובתפוצות. בכל המקרים אופי הקריאה היה זהה והתבטא בבקשה מהציבור להשתתף בכתיבת ספרי תורה ע"י קניית אותיות, הנה דוגמה אחת מיני רבות.
"בימים אלה שבהם נגיף הקורונה מתפשט בעולם (לא עלינו) , אנו מעונינים לכתוב ספר תורה מיוחד שיקרא "אילן דחיי" (עץ החיים) שיוקדש לרפואת וישועת כל עם ישראל והעולם, בזכות תרומה סמלית בלבד של ח"י שקלים, כל אחד ואחת מכם יוכל לרכוש לעצמו אות בספר התורה וגם להצטרף למצווה הכללית של כתיבת ספר התורה המיוחד -"אילן דחיי" לעצירת הקורונה."
במקרה אחר התגייס ענק הזמר החרדי, הזמר אברהם פריד, לפנות אל הציבור לקחת חלק ביוזמה חדשה שהתעוררה בימים הללו, על רקע מגיפת ה'קורונה' הפוקדת את ארץ ישראל והעולם כולו – שוב: "קניית אותיות בספר תורה, המסוגלת לסייע במניעת התפשטות המגיפה ועצירתה, ומביאה לאחדות ישראל".
תוך כדי פרסום הקריאות השונות להשתתפות ברכישת אותיות בספר התורה נחשף לראשונה מכתב נדיר שכתב הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א. את המכתב שלח בשנת תשנ"ח הרב ברלנד לידידו הטוב הגה"צ הרב יורם אברג'יל זצ"ל (אז שליט"א כמובן). זה תוכנו המצמרר, כאשר כבר אז הזכיר הגה"צ הרב ברלנד במכתב את הסגולה של הבעש"ט להמתקת המגיפה.
כ"ב שְׁבָט תשנ"ח
"לִכְבוֹד הָרַב הַגָּאוֹן יוֹרָם אַבַּרְגֵ'יל יְדִידִי הָאָהוּב הַתָּקוּעַ בְּכָל מְחוֹזֵי לִבִּי, הַמִּתְגַּעְגֵּעַ לִרְאוֹתוֹ בְּכָל יוֹם וָיוֹם, שָׁלוֹם וּבְרָכָה וְכָל טוּב סֶלָה."
"בַּיַּמִּים טְרוּפִים אֵלּוּ שֶׁמְּאַיֵּים הַצֶּפַע בְּגִימַטְרִיָּא עֲמָלֵק וְכֵן שְׁמוֹ בְּגִימַטְרִיָּא עֲמָלֵק, עַל אַחֵינוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּכָל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל וּבִפְרָט עַל יוֹשְׁבֵי הָעִיר הַקְּדוֹשָׁה תֵּל אָבִיב, וְאָמַר שֶׁיֵּשׁ לוֹ כַּמּוּת חַיְדַּקִּים לְכָל יוֹשְׁבֵי תֵּל אָבִיב חַס וְשָׁלוֹם, וְכַמּוּבָן שֶׁכָּל עָרֵי יִשְׂרָאֵל בְּסַכָּנָה, לְרַבּוֹת בְּאֵר שֶׁבַע אַשְׁדּוֹד דִּימוֹנָה – הַכּוּר הָאֲטוֹמִי שֶׁכֻּלָּם נִמְצָאִים בִּטְוַח הַטִּילִים, וּבִפְרָט בְּאֵר שֶׁבַע שֶׁאֵינָהּ רְחוֹקָה מֵהַכּוּר הָאֲטוֹמִי, וּכְעֵת חוֹבָה עַל אַנְשֵׁי סַנְהֶדְרִין שֶׁל הַדּוֹר, שֶׁעֲלֵיהֶם נִמְנָה רַבֵּינוּ הַקָּדוֹשׁ יוֹרָם אַבַּרְגֵ'יל לָצֵאת וְלִמְדֹּד הָרִאשׁוֹנִים לִפְנֵי כֻּלָּם, כָּל שֶׁכֵּן שֶׁעַל גְּדוֹלֵי הַדּוֹר אַנְשֵׁי הַסַּנְהֶדְרִין שֶׁל הַדּוֹר לַעֲשׂוֹת כָּל אֲשֶׁר בְּיָדָם לִמְנוֹעַ אֲפִילוּ הָרוּג אֶחָד חַס וְשָׁלוֹם, כְּמוֹ שֶׁאָמְרָה הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה בְּפָרָשַׁת יִתְרוֹ "וְנָפַל מִמֶּנּוּ רָב" (שְׁמוֹת יט, כא), אוֹמֵר רַשִּׁ"י: כָּל מַה שֶּׁיִּפּוֹל מֵהֶם וַאֲפִילוּ הוּא יְחִידִי חָשׁוּב לְפָנַי רָב, כָּךְ שֶׁחַס וְשָׁלוֹם אִם מִכָּל הַמִּלְחָמָה יִפּוֹל אֲפִילוּ יְהוּדִי אֶחָד חַס וְשָׁלוֹם, וַאֲפִילוּ רַק מִפַּחַד הָאַזְעָקוֹת אוֹ הַפַּטְרִיּוֹטִים יָמוּת אֶחָד חַס וְשָׁלוֹם, כָּל שֶׁכֵּן שֶׁבְּמִלְחָמָה הַקּוֹדֶמֶת רַק מֵרַעֲשֵׁי וְרַעֲמֵי הַפַּטְרִיּוֹטִים קִבְּלוּ שָׁבָץ כְּמָאתַיִם אִישׁ, אֲזַי בְּוַדַּאי חוֹבָה עַל כָּל אַנְשֵׁי הַסַּנְהֶדְרִין שֶׁל הַדּוֹר וּבְתוֹכָם רַבֵּינוּ יוֹרָם אַבַּרְגֵ'יל לַעֲשׂוֹת כָּל אֲשֶׁר בִּיכָלְתָּם לְהָפִיץ כָּעֵת אֶת תּוֹרָתוֹ שֶׁל רַבֵּינוּ נַחְמָן מִבְּרֶסְלֶב, שֶׁהִבְטִיחַ שֶׁכָּל מִי שֶׁיַּאֲמִין בִּזְכוּתוֹ בְּוַדַּאי לֹא יִקְרֶה לוֹ שׁוּם דָּבָר. וּכְמוֹ שֶׁכָּתַב רַבֵּינוּ הַקָּדוֹשׁ בְּתוֹרָה מ"ח חֵלֶק ב' 'וְדַע, שֶׁהָאָדָם צָרִיךְ לַעֲבוֹר עַל גֶּשֶׁר צַר מְאֹד מְאֹד, וְהַכְּלָל וְהָעִקָּר שֶׁלֹּא יִתְפַּחֵד כְּלָל'."
"לָכֵן בָּאנוּ בְּמִכְתָּב זֶה אֶל כְּבוֹדוֹ הַמְּיֻחָד הָרָם וְהַנִּשָּׂא, שֶׁכָּעֵת שְׁלֹשׁ מֵאוֹת שָׁנָה לַבַּעַל שֵׁם טוֹב, הֲרֵי הִיא זְכוּת עֲצוּמָה וּמְיֻחֶדֶת לְכָל מִי שֶׁיִּזְכֶּה לִקְנוֹת אוֹת לְכָל אֶחָד מִמִּשְׁפַּחְתּוֹ, בְּוַדַּאי יִנָּצֵל מהַטִּילִים וּמֵהָאַזְעָקוֹת וּמֵהַפַּטְרִיּוֹטִים וּמֵהַמְחַבְּלִים הָאוֹרְבִים לָנוּ כָּל יוֹם בֵּין בְּרוּחָנִיּוּת בֵּין בְּגַשְׁמִיּוּת."
"וְלָכֵן חוֹבָה עַל כָּל אֶחָד וְאֶחָד בְּיָמִים טְרוּפִים אֵלּוּ לִקְנוֹת אוֹת לְכָל בְּנֵי מִשְׁפַּחְתּוֹ, בָּנָיו וּבְנוֹתָיו, לְכָל בֵּן וּלְכָל בַּת, לְאִשְׁתּוֹ, לִקְרוֹבָיו, לְהוֹרָיו, לְאֶחָיו, לְדוֹדָיו וּלְדוֹדוֹתָיו, כְּמוֹ רָחָב שֶׁכִּנְּסָה מָאתַיִם מִשְׁפָּחוֹת לְדִירָתָהּ וְכֻלָּם נִצְּלוּ. כָּךְ כָּל אֶחָד כְּדֵי לְהַצִּיל אֶת כָּל בְּנֵי מִשְׁפַּחְתּוֹ, קְרוֹבָיו וִידִידָיו, לִקְנוֹת לְכֻלָּם אוֹת בְּסֵפֶר תּוֹרָה הַנִּכְתָּב לְעִלּוּי נִשְׁמַת הַבַּעַל שֵׁם טוֹב, וְכֵן הַחִיּוּב לְעוֹרֵר אֶת כָּל מַכָּרָיו יְדִידָיו וּשְׁכֵנָיו לִקְנוֹת אוֹת לְסֵפֶר הַתּוֹרָה שֶׁנִּכְתַּב עַל שֵׁם הַבַּעַל שֵׁם טוֹב."
"וַאֲנִי עַצְמִי קָנִיתִי רִאשׁוֹן אוֹת לַסֵּפֶר תּוֹרָה שֶׁנִּכְתַּב עַל שֵׁם הַבַּעַל שֵׁם טוֹב, וְכֵן אִשְׁתִּי קָנְתָה מִיָּד אַחֲרַי. וְלָכֵן מֻבְטָח כָּעֵת שֶׁכָּל מִי שֶׁחָס עַל חַיָּיו, חַיֵּי בָּנָיו וּבְנוֹתָיו, חַיֵּי קְרוֹבָיו וִידִידָיו, חוֹבָה עָלָיו לְהָגֵן עַל כֻּלָּם מִפְּנֵי הַמִּלְחָמָה הַנּוֹרָאָה הָעֲלוּלָה לְהִתְרַחֵשׁ מֵעַל רָאשֵׁינוּ. וְאוּלַי בִּזְכוּת שֶׁנִּקְנֶה מִיָּד עַכְשָׁיו אֶת הָאוֹתִיּוֹת הָאֵלּוּ וּנְעוֹרֵר אֶת כֻּלָּם לִקְנוֹת אוֹתִיּוֹת אֵלּוּ, נַצְלִיחַ בִּזְכוּת הַבַּעַל שֵׁם טוֹב וּבִזְכוּת רַבִּי נַחְמָן בֶּן שִׂמְחָה בֶּן פֵיגֶא, לִמְנֹעַ בִּכְלָל אֶת הַמִּלְחָמָה וּלְהוֹצִיא מִיַּד אוֹתוֹ רָשָׁע אֶת הַטִּילִים בְּלִי מִלְחָמָה."
בִּזְכוּת רַבֵּינוּ הַקָּדוֹשׁ, וּבְבִרְכַּת הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה
אֱלִיעֶזֶר בֶּרְלַנְד.
העותק המקורי של מכתב הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א אל הגה"צ הרב יורם אברג'ל זצ"ל