צור קשר עם הרב ברלנד

"הַצַּדִּיק מַפִּיל אֶת הַסִּטְרָא אַחֲרָא כְּלֹא הָיָה" – דברי הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א ומראות החתונה של יצחק שטרן שיחי'

אתמול, ליל שני דשבת שופטים, מוצאי א' אלול תשע"ח, הגיע כ"ק הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א לחתונת יצחק שטרן שיחי', בן הרה"ג הרב שמואל שטרן שליט"א ראש מוסדות נחלי נצח. החתונה נערכה באולמי היכל הנגינה ברחוב רשב"י 21, מודיעין. לפני שערך את החופה קיים הרב ברלנד שליט"א תפילת מנחה וערבית יחד עם הציבור הגדול, במתינות מעוררת וניגוני הרגש אותם נוהג הרב בכל תפילה ותפילה.

דברי כ"ק הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א שנמסר בבוקר שבת עקב תשע"ח

"כָּל הָעֲבֵרוֹת זֶה הַשֵּׂעִיר. כְּשֶׁהָלְכוּ עִם הַצַּדִּיק הַשָּׂעִיר הָיָה מִתְפָּרֵק, אבל כְּשֶׁלֹּא הָלְכוּ עִם הַצַּדִּיק הַשָּׂעִיר לֹא הָיָה מִתְפָּרֵק. בִּזְמַן שִׁמְעוֹן הַצַּדִּיק הַשָּׂעִיר הָיָה מִתְרַסֵּק מִיַּד, ואחרי 40 שָׁנָה היה הַשָּׂעִיר נִתְפַּס בְּזִּזִים, עוֹלֶה לְמַעְלָה וּבוֹרֵחַ, וְהַסִיקְרִיקִין וְהָרוֹצְחִים הָיוּ אוֹכְלִים אוֹתוֹ. מִי שֶׁהוֹלֵךְ לְשִׁמְעוֹן הַצַּדִּיק כָּל הָעֲבֵרוֹת מִתְכַּפְּרִים לוֹ מִיַּד. כָּל עֲבֵירָה מְחַיֶּה אֶת הָרוֹצְחִים. הַשָּׂעִיר זֶה הָאָטוֹם."

כָּל עֲבֵירָה בְּלִי הַצַּדִּיק זֶה בּוֹרֵא אָטוֹם. כְּשֶׁאָדָם לוֹמֵד בְּלִי הַצַּדִּיק, מִתְפַּלֵּל בְּלִי הַצַּדִּיק, זֶה הוֹלֵךְ לַקְלִפּוֹת, זֶה עוֹשֶׂה אָטוֹם. הַתּוֹרָה הַזֹּאת הִיא בּוֹרֵאת אֶת הָאָטוֹם. אָטוֹם זֶה לֹא הַכּוּר הַגַּרְעִינִי בְּדִימוֹנָה. כָּל מִצְוָה שֶׁאָדָם עוֹשֶׂה בְּחוּץ לָאָרֶץ בְּלִי הַצַּדִּיק, זֶה הוֹלֵךְ לַקְלִפּוֹת, זֶה הוֹלֵךְ לַסִטְרָא אַחֲרָא, אֵין לָזֶה שׁוּם עֲלִיָּה. אָדָם עוֹשֶׂה מִצְוָה בְּחוּץ לָאָרֶץ , הוּא נוֹתֵן כֹּחַ לַקְלִפּוֹת. אָדָם צָרִיךְ לִלְמוֹד תּוֹרָה עִם הַצַּדִּיק. לְהִתְפַּלֵּל עִם הַצַּדִּיק.

""וּבְתַבְעֵרָה וּבְמַסָּה וּבְקִבְרֹת הַתַּאֲוָה". הַקְּדוּשַׁת לֵוִי שׁוֹאֵל לָמָּה כָּתוּב בְּאֶמְצַע "תַּבְעֵרָה וּמַסָּה", "קִבְרוֹת הַתַּאֲוָה". הַתַּאֲוָה זֶה כְּמוֹ קֶבֶר! אָדָם קוֹבֵר אֶת עַצְמוֹ בְּתוֹךְ הַתַּאֲוָה. כָּתוּב "וַנַּשִּׁים עַד נֹפַח", אָדָם שׁוֹקֵעַ בְּתוֹךְ הַתַּאֲווֹת עַד הָאַף. אֵין לָזֶה שׁוּם הֶיתֵּר.  הַתַּאֲוָה עַצְמָהּ הִיא אֲסוּרָה. אֵין הֶיתֵּר לַתַּאֲוָה. הַנְּתִיבוֹת שָׁלוֹם חֶסֶד לְאַבְרָהָם מסְלוֹנִים אוֹמֵר שֶׁהַהֶיתֵּר יוֹתֵר חָמוּר מֵהָאִסּוּר. הָאִיסוּר עוֹשִׂים פַּעֲמַיִים שָׁלוֹשׁ בַּחַיִּים, וְגַם אַחֲרֵי זֶה הוּא בּוֹכֶה, יֵשׁ לוֹ מְרִירוּת, הוּא מִתְחָרֵט, הוּא חוֹזֵר בִּתְשׁוּבָה, הוּא לֹא יַעֲשֶׂה אֶת זֶה יוֹתֵר. אֲבָל אֶת הַהֶיתֵּר הוּא עוֹשֶׂה מֵאָה שָׁנָה נוֹן סְטוֹפּ, זֶה כְּבַר נִהְיֶה מוּתָּר לוֹ, הוּא לֹא מַפְסִיק עִם זֶה. הַהֶיתֵּר יוֹתֵר גָּרוּעַ מֵהָעֲבֵרָה."

""מִן הַמִּדְבָּר וְהַלְּבָנוֹן מִן הַנָּהָר נְהַר פְּרָת וְעַד הַיָּם הָאַחֲרוֹן יִהְיֶה גְּבֻלְכֶם" – הַגְּבוּל בְּנַחַל פְּרָת. דוד אמר "מִי יֹבִלֵנִי עִיר מָצוֹר מִי נָחַנִי עַד אֱדוֹם" (תְּהִלִּים ס). בְּק"ח כָּתוּב "מִי יֹבִלֵנִי עִיר מִבְצָר מִי נָחַנִי עַד אֱדוֹם", "מִבְצָר" זֶה רוֹמָא. דָּוִד רָצָה לִכְבּוֹשׁ אֶת רוֹמָא. רוֹמָא עֲדַיִין לֹא הָיְתָה, הוּא רָצָה לִכְבּוֹשׁ אֶת הָאֵזוֹר שֶׁל רוֹמָא שֶׁלֹּא תִּהְיֶה קַיֶּימֶת, שֶׁלֹּא תִּהְיֶה רוֹמָא בִּכְלַל. ה' אָמַר לוֹ זֶה אַתָּה לֹא יָכוֹל. בַּהֲדֹף ה' אֱלֹהֶיךָ אֹתָם מִלְּפָנֶיךָ". מַה זֶה "בַּהֲדֹף"? הַצַּדִּיק הוֹדֵף אֶת כָּל הַסִּטְרָא אַחֲרָא!"

"כָּל שָׁלוֹשׁ פְּסוּקִים בַּפָּרָשָׁה כָּתוּב "אַל תִּירָא" "אַל תִּירָא" – אָסוּר שֶׁיִּהְיֶה הִרְהוּר שֶׁל פַּחַד. "מְלֹא כָל הָאָרֶץ כְּבוֹדוֹ". כְּשֶׁאַהֲרֹן מֵת קִבְּלוּ כָזֶה פַּחַד, בָּרְחוּ שְׁמוֹנֶה מַסָּעוֹת. 1 מוֹסֵרָה. 2 בְּנֵי יַעֲקָן עַד קָדֵשׁ, קָדֵשׁ זֶה הֹר הָהָר, הֹר הָהָר זֶה בְּצַד הַמַּעֲרָבִי לֹא בַּמִּזְרָחִי. אַחֲרֵי הֹר הָהָר הֵם עָבְרוּ לְצַד מִזְרָח. פִּתְאוֹם אַהֲרֹן מֵת, אֵין עַנְנֵי כָבוֹד בַּמִּדְבָּר, בָּא מֶלֶךְ עֲרָד, כולם ברחו. בְּהַר סִינַי, מֵרֹב פַּחַד תָּלְשׁוּ לַנָּשִׁים אֶת הָאָזְנַיִם. הֵם הָיוּ בְּכָזֶה פַּחַד, תָּלְשׁוּ לָאִמָּהוֹת, תָּלְשׁוּ לַאֲחָיוֹת, אֶת הַנְּזָמִים עִם חֲצִי אוֹזֶן. הָאוֹר הַחַיִּים בְּ'וָאֶתְחַנַּן' מְתָאֵר מַמָּשׁ אֵיךְ הֵם פָּחֲדוּ."

"הַצַּדִּיק לֹא מֵת. הַצַּדִּיק אִתְּךָ, מַה אַתָּה מְפַחֵד? בִּגְלַל שֶׁהֵם פָּחֲדוּ, הִסְתַּלְּקוּ עֲנָנֵי כָבוֹד. ר' נָתָן אוֹמֵר בִּשְׁלוּחִין ה' י"ז שֶׁאִם הָיוּ מַאֲמִינִים שֶׁאַהֲרֹן לֹא מֵת, עֲנָנֵי כָבוֹד לֹא הָיוּ מִסְתַּלְּקִים. לָמָּה כִּשְׁמִרְיָם נִפְטְרָה נֶעֶלְמָה בְּאֵרָהּ שֶׁל מִרְיָם? … אָדָם מְפַחֵד, לָכֵן הוּא  לֹא לוֹמֵד, לֹא קָם לַתְּפִלָּה, לֹא מִתְפַּלֵּל, בּוֹרֵחַ מֵהַצַּדִּיק. אָסוּר שֶׁיִּהְיֶה הִרְהוּר שֶׁל פַּחַד."

"כָּתוּב עַל שְׁמוּאֵל "וּמוֹרָה לֹא יַעֲלֶה עַל רֹאשׁוֹ", מַה זֶה "וּמוֹרָה"? רַבִּי יוֹסִי אוֹמֵר (נָזִיר ס"ו.) שֶׁלֹּא הָיָה לוֹ פַּחַד, הַפְּשָׁט שֶׁל "וּמוֹרָה" זֶה תִּסְפֹּרֶת, אֲבָל הַדְּרָשׁ זֶה פַּחַד. שׁוֹאֵל רַבִּי נְהוֹרַאי הֲרֵי כָּתוּב "וְשָׁמַע שָׁאוּל וַהֲרָגָנִי", רוֹאִים שֶׁכֵּן פָּחַד? הַגְּמָרָא לֹא מְתָרֶצֶת, אֲבָל הַתֵּרוּץ הוּא שֶׁשְּׁמוּאֵל לֹא רָצָה שֶּׁשָּׁאוּל יַהֲרֹג אֶת כָּל בֵּית לֶחֶם. אִם רַק עַל עסק של הלֶחֶם הוּא הָרַג אֶת כָּל נוֹב עִיר הַכֹּהֲנִים, אִם הוּא יִמְשַׁח אֶת דָּוִד לְמֶלֶךְ, שֶׁזֶּה מְרִידָה בַּמַּלְכוּת כִּפְשׁוּטוֹ, וְחַיָּב מִיתָה כִּפְשׁוּטוֹ, וַדַּאי שֶׁהוּא יַהֲרֹג אֶת כָּל בֵּית לֶחֶם."

"עַל כָּל תְּנוּעָה שֶׁל הַצַּדִּיק הָרְגוּ עִיר שְׁלֵמָה. כוּלָּם פָּחֲדוּ לַעֲזוֹר לְדָוִד. כָּל מִי שֶׁהָיָה עוֹזֵר לְדָוִד הָיוּ הוֹרְגִים אוֹתוֹ. כָּל מִי שֶׁעוֹזֵר לַצַּדִּיק הוֹרְגִים אוֹתוֹ. אַנְשֵׁי קְעִילָה רָצוּ לְהַסְגִּיר אֶת דָּוִד הַמֶּלֶךְ, הוּא שָׁאַל בָּאוּרִים וְתוּמִים אִם יַסְגִּירוּ אֹתוֹ, ה' אָמַר לוֹ: יַסְגִּירוּ?! הִסְגִּירוֹ אוֹתְךָ כְּבַר! הוּא בָּרַח, כִּי כָּל תְּנוּעָה שֶׁלּוֹ הָיְתָה עַל פִּי הַדִּבּוּר – עַל פִּי אוּרִים וְתוּמִים, כָּל תְּנוּעָה שֶׁל הַצַּדִּיק זֶה עַל פִּי הַדִּבּוּר, לֹא הָיָה לָהֶם בְּרֵירָה, אִם הָיוּ עוֹזְרִים לְדָוִד הָיוּ הוֹרְגִים אוֹתָם. דָּוִד הַמֶּלֶךְ בָּרַח, וְאָז בָּא שָׁאוּל, הֵם אָמְרוּ הָרֶגַע הוּא בָּרַח מִפֹּה. דָּוִד הַמֶּלֶךְ סְתָם כָּכָה הָיָה לוֹ דִּין שֶׁל מוֹרֵד בְּמַלְכוּת, אֲבָל בִּגְלַל שֶׁשְּׁמוּאֵל מָשַׁח אוֹתוֹ הוּא לֹא נִקְרָא מוֹרֵד בְּמַלְכוּת."

"כָּל הָעִנְיָן שֶׁל הַצַּדִּיק, לָלֶכֶת עִם הַצַּדִּיק בָּאֵשׁ וּבַמַּיִם, וְאָז הַצַּדִּיק מְסַדֵּר אֶת הַכֹּל, מְיַשֵּׁר אֶת כָּל הַהֲדוּרִים, כְּמוֹ אֲרוֹנוֹ שֶׁל יוֹסֵף שֶׁהָלַךְ לִפְנֵי הַמַּחֲנֶה. הַצַּדִּיק מַפִּיל אֶת הַסִּטְרָא אַחֲרָא כְּלֹא הָיָה!"

דברי קודשו של הרב ברלנד שליט"א נערכו מתוך העלון שבבי אור

מראות הקודש של הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א בחתונת יצחק שטרן שליט"א

התמונות באדיבות שחר אליהו

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

הַמִּתְאַחֶדֶת בְּשֵׁם קָדְשְׁךָ • מאות מבני קהילת ברסלב-שובו בנים התקבצו להצדיע ולהכריז: מקושר אנוכי!

ביום ג' אור לכ"ג בכסליו התקיים כינוס רב רושם כהכנה לימי החנוכה, במסגרת 'התאחדות האברכים' …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *