צור קשר עם הרב ברלנד

הנה זה הגיע! תחקיר "תיק ברלנד" משפט דרייפוס 2016 להורדה!

תקציר פרשת דרייפוס:

פרשה זו טילטלה את דעת הקהל בצרפת בין השנים 1895 ל-1906 כאשר השלכותיה הציבוריות המשיכו כהדף מתגלגל אף בשנים שלאחר מכן. הפרשה התחילה בחשיפת מסמכי צבא מסווגים שיצאו ממטכ"ל המלחמה הצרפתי ונמצאו בפח האשפה של שגרירות גרמניה בפריז. באותו זמן היה מצב מלחמה בין צרפת לגרמניה והנושא נחקר באופן מיידי. הבוגד האמיתי היה הנסיך וואלזין פרדיננד אסטרהזי שהיה שייך לחוגי האצולה אך כדי לשמור על כבוד האצולה נמצא שעיר לעזאזל בדמותו של אלפרד דרייפוס, קצין יהודי מצטיין ששירת אף הוא במטכ"ל המלחמה. לאחר שזוייפו המסמכים ע"י קולונל אונרי ונתפר תיק מבחינת "ראיות מפלילות" נעצר דרייפוס באוקטובר 1894 ואולץ להודות במעשה. הכחשתו הנמרצת לא הועילה ולאחר משפט חשאי בדצמבר 1894 נערך לו כעבור שבועיים טקס צבאי פומבי משפיל של הורדה בדרגות כראוי ל"בוגד" והוא נשלח למאסר עולם באי השדים (מול חופי גיניאה הצרפתית). בשלב זה החל להתפרץ גל אנטישמיות הגובל באלימות כלפי יהודי צרפת, והמדינה והנחשבת הנאורה והפתוחה באירופה, נחשפה לתופעות חשוכות של לאומניות קיצוניות.

במהלך 3 השנים הבאות, בעוד דרייפוס מרצה את מאסרו הקשה בגלות הרחוקה, חשף ראש המודיעין הצרפתי, ג'ורג' פיקאר, את קשר השחיתות אך הושתק והודח מתפקידו לשרת בקולוניה צרפתית בצפון אפריקה. חרושת שמועות המפקפקות בהרשעתו של דרייפוס החלה להתרוצץ בשיח הציבורי ובעיתונות הצרפתית אך השיא היה במאמרו המרגש והנוקב של הסופר אמיל זולא אשר התפרסם לראשונה בעיתון ליאורור בינואר 1898 תחת הכותרת החריפה "אני מאשים". במכתבו מצביע הסופר על אישים בולטים מראשי הצבא ופוליטיקאים בכירים בצמרת השלטון אשר נתנו ידם לקשר השחיתות, לזיוף המסמכים, להסתרת המרגל האמיתי ולהפללתו של הקצין היהודי החף מפשע. הסופר האמיץ נידון לקנס כספי גבוה ולשנת מאסר על פרסום זה, אך הספיק מבעוד מועד לברוח לאנגליה ולבקש שם מקלט מדיני.

הסערה הציבורית שעורר הסופר גרמה להעמדתו לדין של הנסיך אסטרהזי אך מאחר שהועלמו מסמכים מבית המשפט בהוראת שר המלחמה ביללא הוא יצא זכאי בדינו. הציבור והתקשורת לא "קנו" את המשפט המכור מראש והסערה לא שקטה. באוגוסט 1898 הורה שר המלחמה גודפרואה קוניאק על הקמת ועדת בדיקה צבאית אשר גילתה את זיופיו של קולונל אונרי ובעקבות ממצאי הועדה התפטר שר המלחמה לא לפני שהורה על מעצרו של הקולונל אך זה הספיק להתאבד בליל מעצרו בטרם נחקר.

לאחר שנה באוגוסט 1899 נערך לדרייפוס משפט חוזר בו עדיין נמצא אשם אך עונשו הופחת ל-10 שנות מאסר. מהלך זה שנועד להשקיט את הסערה הציבורית חזר כבומרנג והסעיר אף יותר את התקשורת ודעת הקהל, בטענה המתבקשת "אם הוא אשם ובוגד מדוע לנקות ממאסרו ואם הוא זכאי מדוע לא לשחרו לאלתר?

בעקבות כך הודיע הנשיא על חנינה ושחרור מלא כחודש לאחר המשפט.

דרייפוס חזר לצרפת שבר כלי מעונה ומותש.

5 שנים לאחר מכן במרץ 1904 הגיש ערעור על פסק הדין וביוני 1906 ניתן פסק הדין הסופי המזכה באופן מוחלט את דרייפוס. כחודש לאחר מכן נערך לדרייפוס טקס צבאי מפואר ומרשים בו הוחזרו לו דרגותיו ואף הוענק לו כפיצוי את אות הליגיון הצרפתי וג'ורג' פיקאר, חושף קשר השחיתות האמיץ, הועלה לדרגת גנרל.

לסיכום:

המסקנות מפרשת דרייפוס מוכיחות עד היכן מוכן שלטון מושחת להגיע בתפירת תיקים ועלילות שווא על מנת להשיג מטרתו ומשתמש לשם כך בכל הכלים החוקיים והמשפטיים ובשם הגנה על הצדק. הקבלה נוספת בין משפט דרייפוס לפרשת הר' ברלנד והר' פינטו אפשר למצוא, ע"פ דברי הר' ברלנד בעצמו, בהתאבדותו של האיש שעמד מבצעית מאחורי תפירת התיק, קולונל אונרי  ו-119 שנה לאחר מכן תנ"צ אפרים ברכה ראש יאח"ה (יחידה ארצית לחקירות הונאה) שגם כן מתוקף תפקידו אחראי "לכאורה", על תפירת התיק לר' יאשיהו פינטו והר' ברלנד.

 

 

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

להורדה [11.28 KB]

"אין רשעים בישראל" | רות קרייתי

ממקום כלאו ביוהנסבורג דרום אפריקה, נעול בתוך תא קטן בבית המעצר מחכה הרב אליעזר ברלנד, רבה של חסידות ומוסדות 'שובו בנים', לדיון חוזר בדרום אפריקה ו/או לביצוע צו הסגרה שיחזיר אותו לישראל. בשיחת טלפון ארוכה עם גדול המחזירים בתשובה שנחשב בציבור לצדיק, עילוי וגאון בדורו שמעתי ממנו על ניסיונות סחיטה, על מזימות, על תככים והשתלשלות אירועים מוזרים, מתוזמנים ומתוכננים היטב, שהביאו את הרב עד הלום. המטרה ברורה: מתנגדיו הקצונים פועלים להרוס את מוסדות 'שובו בנים' הנחשבת לאחת המוסדות הגדולים בירושלים. לשאלתי, נוכח הממצאים המצויים בידי מדוע הרב אינו מגיב בציבור? תשובתו היתה: "אין רשעים בישראל. אני לא רוצה לפגוע באף אחד." על יסוד אמונה זו הרב ברלנד משלם את המחיר ועוד כמה עובדות מאחורי הקלעים שיפתיעו גם אתכם..
'שובו בנים' הביתה

הרב אליעזר ברלנד נולד בחיפה בתאריך 26/12/1937 כ"ג בטבת, להוריו חיים ועטיה ברלנד. בילדותו למד בישיבת 'יבנה' ובגיל 17 וחצי למד במשך שלוש שנים בישיבת 'כנסת חיזקיהו' בכפר חסידים. בגיל 21 התחתן עם תהילה שאקי, בתו של חבר הכנסת שלום אברהם שאקי ונולדו להם בן וחמש בנות. כבר בצעירותו נודע הרב אליעזר ברלנד באישיות כריזמטית וביכולת לרתק אליו קהל מאזינים. הרב נחשב בקרב הציבור לראשון המחזירים בתשובה בארץ ובעולם.

לאחר נישואיו למד במשך כחודש בכולל 'פוניבז' ולאחר מכן בכולל 'וולוז'ין' בבני ברק. גם גדולי הדור של הליטאים באותה עת ידעו שצומח צדיק ועילוי גדול בתורה. קהילת 'שובו בנים' כשמה כן היא – החזרה בתשובה, שיבת הבנים הביתה לחיק היהדות האורטודוקסית. הקהילה מהגדולות המפוארות והמרכזית של חוזרים בתשובה בחסידות ברסלב, ידעה סערות ומחלוקות אך מעולם לא בסדר גדול כזה. מדובר במוסדות שכוללים גני ילדים, 'חיידר', תלמודי תורה, סמינר לבנות, מדרשייה לחוזרות בתשובה, כוללים, ישיבה בעיר העתיקה עם 4 כוללים נוספים, בתי מדרש בכל רחבי הארץ, בקריית ספר, ביתר עילית, בני ברק, חולון, בת ים, חיפה ואילת.

הפרשה שמסעירה מזה כשלוש שנים את קהילת 'שובו בנים' החלה בעדותו של 'אחד שהתיימר להיות חסיד' כפי שמכנים אותו בסביבה, שלמעשה הצטרף לקהילה חצי שנה לפני. לדברי אותו 'חסיד מתיימר' הוא ראה את הרב ברלנד ואת אחת מנשות הקהילה במצב שאינו מתפרש לשני פנים. כאשר במשטרה הצטברו עדויות של נשים נוספות בשיטת מתלוננת מביאה מתלוננת, ואף על פי שקו ההגנה של הרב טרם נחשף מטעמים ברורים, כי אם היה נחשף אז היה עלול לגרום רעידת אדמה וחשיפת תככים ומזימות שרקחו כנגד הרב וקהילתו. למרות שקו ההגנה טרם נחשף, סרבו החסידים הנאמנים להאמין וטענו: "הכל שקר. עלילות שווא זדוניות של אוייבי הרב. בקרוב ידעו כולם שהרב ברלנד הוא זכאי".
וכך, מחומר עדויות, צילומים, תיעודים וראיות שנחשפו לפניי ועל פי עדויות שניתנו במטרה ממוקדת על ידי ה'חסיד המתיימר' ואשתו ומתצהירים שניתנו בהולנד ובדרום אפריקה מאזרחים המוכנים לדבריהם להיבדק גם במכונת אמת לגבי אמיתות התצהירים שנתנו, ובעיון בבקשה לצו ההסגרה של הרב, מדובר בסף עבירות הכי תחתון שיש ושלא נעצרים בגינם בישראל, נשאלת השאלה: מי דאג להוציא את הרב ברלנד מישראל? ומאידך, מי דאג להוציא את כל ההכפשות כנגדו בישראל ובחול'?.

מנקודת מחקרי מדובר בפרסומים שאין לזה אח ורע. במשך עשרות שנים לא הייתה רדיפה כזו בחול' כנגד יהודי וקהילתו, דבר שמביא להתעוררות אנטישמיות בעולם. כל הרדיפה וכל הפרסומים נעשו על פי יודעי דבר וכפי שנמסר לי, על ידי מתנגדיו של הרב ברלנד שאינם בוחלים באמצעים להרוס את הרב, את קהילתו ומוסדותיו גם במחיר של להתחבר עם גדולי האנטישמים בעולם.
גדול המחזירים בתשובה
גילוי נאות ועם יד על הלב: בעודי מעיינת בכתובים ומעלעלת בנתונים שלפני, לומדת במשך ימים ארוכים את חומר הראיות המונח לפני, לא יכולתי שלא לשאול את עצמי שאלות הכי בנאליות ובסיסיות שיש. הרי ידוע לכל שמדובר ברב אשר כל מעייניו מופנים לתורה ולהצלת עם ישראל מצפורני הגזירות. רב בן 80 שלוקה בבעיות בריאות קשות ואינו פוצה הגה או מתלונן שכואב לו. איך יתכן שהרב מואשם בהאשמות שמתאימות מבחינה פיזית לגבר צעיר ובריא? דבר זה אינו נהיר לי כלל וכלל ואינו נתפס בתודעתי.

בשיחת טלפון שקיימתי עם הרב אליעזר ברלנד בתאו בכלא ביוהנסבוג, הוא סיפר לי על מצב בריאות שאינו תקין. על איכות חיים ירודה עם קוצב לב בחזהו. הרב אינו מבקש טיפול רפואי וגם לא את התרופות שהוא אמור לקבל על בסיס יום יומי. בעודנו מדברים נדדה מחשבתי לשאלות שאין עליהן מענה. שאלתי את עצמי: מה קרה לקהילה כל כך ידועה, כל כך מוערכת, אהובה ומפוארת, עם רב אהוב ומוערך בציבור שעומד בראש המוסדות מהגדולים בירושלים ונחשב בצדק לצדיק ולגאון הדור?. רב שכדאי להיפגש עימו צריך לעמוד מתחת לביתו, לחכות שיצא החוצה ואז לזעוק אליו: "הרב אני זקוק לעזרה!." והרב עוצר מיד וניגש לאותו אדם כדי להקשיב לו.

רב שנודע בקרב גדולי הדור, רבנים וציבור כבעל הסוד, עושה ניסים ונפלאות, מרפא אנשים, מזווג זיווגים, מחזיר אלפים בתשובה. רב שמוציא אנשים על ידי עצותיו משאול התחתית. רב מתון בכל רמ"ח אבריו שבורח מהכבוד ומהגאווה ושאין גדולה מאהבתו לישראל. רב שקורא לקהילתו ולציבור הפונים אליו ללכת בדרכים ישרות. קראתי גם את כל מה שנכתב על הרב ברלנד בתקשורת. הציגו אותו כקיצוני ובלתי מתפשר, אך מי שמתבונן מהצד ומקשיב לאמירותיו, כגון: "אסור לעלות להר הבית באופן מוחלט. אסור להתגרות בגויים וצריך לדון כל אדם לכף זכות." מבין שמדובר ברב מתון. גם בנושא חינוך הילדים יש לרב ברלנד משנה מוחלטת. הרב אסר עליהם באיסור חמור לפעול באלימות כלפי הילדים ובכלל. תלמידיו אינם רשאים לכפות על ילדיהם את מה שאינם עושים. זהו דבר הפוך ממה שמתנגדיו רצו שיעשה.

אז מה גרם לקהילת חסידים כל כך מפוארת, בסדר גודל ענקי בה יותר מ- 80% אחוזים הם חסידים ספרדים, שזה למעשה לטענת חסידיו מה שיצר את המחלוקת, את הקנאה והשנאה כלפי הרב, קהילתו ומוסדותיו. מה גרם לקהילה לעמוד בעין הסערה הציבורית, כאשר רבם האהוב מואשם בהאשמות שגרמו למשטרת ישראל להוציא נגדו צו הסגרה וצו מעצר בין לאומי?.

התובנות והמסקנות היו ברורים לי כשמש. לא יכולתי שלא להפנות אצבע ולשאול, האם יתכן והצלחתו של הרב במיסוד הישיבה כאחד הגדולות בירושלים, הן מבחינה רוחנית והן מבחינה יציבות כלכלית, האם הצלחתו הביאה עליו ועל הקהילה את הפרשה הסוערת?
חסידות בתפארה
כדי לענות על שאלות אלו ואחרים וכדי להבין מהיכן יצאה ההתנגדות העזה לרב, לקהילתו ולמוסדותיו חזרתי אל הימים הראשונים של מיסוד חסידות ברסלב. חסידות שנוסדה בשלהי המאה ה- 18 על ידי רבי נחמן מברסלב, הוא נינו של הבעל-שם-טוב מייסד החסידות. לחסידות ברסלב יש תפיסת עולם, מנהגים ופרקטיקות המיוחדים רק לה, המרגישים שיש להם זכויות יוצרים על רבי נחמן מברסלב. לפי הבנתי, ואיני מכלילה את כל רבני ברסלב יש בתוכם קיצונים שהתחברו לעסקנים בעלי נגיעה בתוך הקהילה, שהציבו להם מטרה: לחסל את התופעה שנקראת הרב ברלנד קהילתו ומוסדותיו, כאשר הרב נתן בהם אמון ותמך בהם במשך שנים. תמך גם באלו שהתנגדו לו.

פלג בחסידות ברסלב, 'שובו בנים' הוא פלג גדול מיסודו של הרב אליעזר ברלנד. רב בעל כריזמה רוחנית יוצאת דופן הנחשב לצדיק, לעילוי וגאון בדורו, שהמוני בית ישראל נוהרים אליו. בין אלו המשחרים לפתחו נמנים גם ילדיהם של קבוצת חסידים הנחשבים בעני עצמם לעילית שבעילית שבחסידות. בנוסף להקמת המוסדות והישיבות בירושלים ומקום מגורים ב'מאה שערים', הרב ברלנד היה הראשון שחיבר את החסידים עם רבי נחמן מברסלב כאשר פרץ את הדרך לאומן והפיל את חומת הברזל בברית המועצות לשעבר.

הרב החל בנסיעות לאומן בכל ראש השנה כדי לקיים את צוואתו של רבי נחמן מברסלב שאמר: "איש לא יעדר על ראש השנה שלי." הרב ברלנד פעל על פי אמרתו של רבי נחמן מברסלב שאמר: "האור שלי יוקד עד ביאת המשיח." טרם הקמת מושבו, קהילתו ומוסדותיו בירושלים ועד לנסיעות לאומן, חסידות ברסלב הייתה עלומה ואינה מוכרת בציבור הרחב. החסידות נחשבה אז כחסידות קטנה ומוקצת מחמת המיאוס בעיני המגזר החרדי והליטאי.

בשיחותי עם אדם מאמין שאינו מעורה בחיי הקהילה אך מכיר את מורכבותה החברתית, נאמר לי שמי שמתבונן מהצד מבין מיד שלולא הרב ברלנד שהחזיר את האור של רבי נחמן לעולם, לולא זאת היה רק קומץ קטן של חסידי ברסלב שהלך והצטמצם, כי הם שמרו את תורת רבי נחמן מברסלב לעצמם. עובדות אלו ואחרות גרמו למחלוקת ולהתנגדות לרב ברלנד לחסידיו ומוסדותיו, שלטענתם הכל נובע מתוך קנאת חינם ושנאת חינם.
תככים מאחורי הקלעים
כאשר אני מעיינת במסמכים ושומעת את ההקלטות, אני מבינה יותר מאי פעם שזו בהחלט יכולה להיות סיבה לפילוג, מאחר שהפעולות וההתנגדויות של המתנגדים לרב החלו למעשה לפני 20 שנה.

כאשר עסקנים מתוך חסידות ברסלב החלו לראות שהמוני בית ישראל מתחילים להגיע לאומן, הם ביקשו לעצמם את השליטה מתוקף היותם מקורבים לוועד העולמי של ברסלב ערבו את הועד כנגד הרב ברלנד. בדין תורה שהתקיים בין הועד העולמי של ברסלב לבין הרב ברלנד, שזכה בדין תורה אך כהרגלו בקודש ומטוב ליבו ובמידת הנתינה והענווה שלו, הורה למנהלי מוסדותיו להעביר לועד העולמי של ברסלב את כל הניהול ואת ההנהגות הרוחניות של אומן.

כל זאת על מנת למנוע מחלוקת. אותם מתנגדים השתלטו על מוסדותיו של הרב ובמשך 10 שנים הכתיבו קו רוחני קיצוני, שלא הסתדר חברתית ותרבותית עם חוזרים בתשובה הספרדים ולא על פי דעת הרב ברלנד. ההשתלטות על הרב הביאה לפיצוץ גדול לאחר 10 שנים, כאשר החסידים התמרדו ופרקו את המשטר שאותם מתנגדים קיצוניים של הרב, כפו את דרכם על עסקני המוסדות, או בשיתוף פעולה איתם. ומכאן, כאשר הרב וחסידיו מתחילים לפרוח, לאחר 15 שנים של גלות, החלו המתנגדים הקיצוניים בהליך של קו הכפשות, הסתה וההפללה כנגד הרב במטרה לחסל את קהילתו.

בשיחה עם אדם המעורה בפרשה, הוא מספר לי: "בסופו של דבר ההתייחסות תהיה מבחינה ראייתית ובסופו של יום לא יהיה ממש בחשדות כנגד הרב. על כן לא מן הנמנע שבקרוב יוגשו לרשויות החוק נתונים שהם יצטרכו לשקול מחדש את כל האשמות נגד הרב. ההתנהלות הפעם תהיה מול רשויות החוק ולא מול התקשורת." אותו אדם טוען לפני שלמעשה המתלוננות, כולל ה'חסיד המתיימר', הם למעשה קרבנות של מתנגדי הרב ברלנד, שהשתמשו בהם על מנת להרוס את הקהילה. דבר שיוכח ראייתית וציבורית. לאחר תקופה ארוכה בה הוכפש הרב בכל העולם, עמלים בשבועות האחרונים מקורביו ואנשי מקצוע להחזיר לרב את אמונו במערכת המשפט בישראל.
יריית פתיחה
כמו כדור שלג מתגלגל ללא אפשרות עצירה, כך החלה הפרשת כנגד הרב ברלנד בה הוא חשוד ומואשם. פרשה מהדהדת שחוצה ערים וארצות בעולם עם מוטיבים שלא היו מביישים את היטב מוחות התסריטאים. כדי להבין את השתלשלות האירועים ומה קדם להגשת התלונות כנגד הרב בחודש תמוז 7/2012 מספר אותו אדם המעורה בפרטים: "אותו 'חסיד מתיימר' הפיץ על הרב שראה אותו עם אישה. בדיעבד הוא פעל ביחד ולפי עצת מתנגדי הרב הקיצוניים ובין היתר גם ניסה גם לסחוט את הרב. כאשר הסיפור נועד על ידי מתנגדיו של הרב ברלנד לערער את ציבור חסידיו נגדו בכל מיני שיטות להשפיע על האמון המוחלט שנתנו בו וכפי שרואים גם כיום".

בכדי להיכנס לעובי הקורה צריכים לחזור לתקרית הירי, שם בעצם החל מסע הרדיפה והפללה כנגד הרב. על פי תחקיר ועל פי העדויות של המעורבים, מדובר ב- 2 חסדים שנפגעו מדבריו של אותו 'חסיד מתיימר' והם הכו אותו. בתגובה, הוא התקשר לאחיו וביחד עם נוספים ביצע ירי בתאריך 15/2/2013 אל תוך בית משפחת ריכטר. בבית המשפחה שהו ההורים וילדיהם ונכדו של הרב ברלנד שהקליעים עברו סמוך לרגליו וגופו. האירוע צולם במצלמות אבטחה שמראות בבירור את התארגנותם סמוך לבית משפחת ריכטר.

"בדיעבד, התגלה שהחשוד בירי ערב גם את אחיו, גם את אשתו והוריו בשיבוש הליכי חקירה ומתן עדויות שקריות. כולם היו מעורבים בביצוע הפשע כפי שעלה מהעדויות בחקירה המשטרתית." אותו אדם המעורה בחומר הראיות אומר לי: "החשוד בירי אותו אחד שמתיימר להיות אברך, מספר מאז חודש יולי 2012 על אישה, אך אין שום עדות תומכת לכך. במשך כל התקופה הוא לא אמר את זה, כי על פי עדויותיהם במשטרה הוא ואשתו טוענים שיומיים למחרת המקרה, אחרי שראה את האישה. המתלונן ואשתו לא פנו למשטרה ביוזמתם, אלא הוא הגיע כחשוד בהחזקת נשק כלא כדין, ביצוע ירי בתוך שטח בנוי, ואיומים תוך סיכון חיי אדם. ה'חסיד המתיימר' סיבך את כל משפחתו, חלקם בביצוע הירי וחלקם בשיבוש חקירה, כולל אשתו. מכאן נובעת עדותה של אשתו כנגד הרב. היא גלגל ההצלה היחיד של שניהם להימלט מאימת הדין".

עובדות בשטח: ה'חסיד מתיימר' נידון ל- 6 חודשי עבודות שירות בלבד. הגלגל הצלה נוסף שלו שבהצהרת במשטרה מיום 16/2/2013 הוא טוען שהרב שלח את 2 האברכים להכות אותו, אך מי שהתבונן בעדויותיהן של החסידים ראה באופן ברור שאין שום ראיה שהרב ברלנד שלח אותם. ההפך. אחד החסידים מודה בהצהרתו האחרונה במשטרה באופן ברור שהוא שיקר לחברו, כאשר אמר לו שהרב ביקש שנרביץ לנ'חסיד המתיימר' ונשבור לו את העצמות. כשנשאל מדוע שיקר, תשובתו הייתה שרצה שהחסיד השני יצטרף אליו לכן אמר לו כך. בהצהרתו במשטרה שאמר לרב שהמתלונן פוגע בהם כשהוא מעליב ומכפיש את הרב. הרב ענה לו שהוא מסכן וצריך לטפל בו במובן הרחמים ולא במובן הרחמנות." האברך ששוחח איתי סירב להמשיך ולפרט נקודות משמעותיות שיוכיחו מעל לכל ספק שאותו 'חסיד מתיימר' ואשתו למעשה תודרכו על ידי מתנגדיו הקיצונים של הרב ואירוע הירי הוא שהוביל אותו לסבך של שקרים ומניפולציות, ואלו בלשון המעטה.

אנטישמיות עולמית
נסיעותיו של הרב בעולם נעשו בדרכונו הישראלי. התחנה הראשונה היתה לשוויץ, משם לארה"ב, חזרה לשוויץ, שוב יציאה משוויץ למרוקו וממרוקו למצרים. ממצרים לזימבבוואיי ומזימבוואיי לדרום אפריקה – יוהנסבורג. מיוהנסבורג להולנד ושם הוא נעצר ושוחרר בערבות".

לאחר השחרור נמלט הרב כאשר נאמניו מטיסים אותו לדרום אפריקה. מאחר ובכל מדינה ומדינה שהגיע אליה, כולל בארץ, יצאו פרסומים מגמתיים שמגדירים את הרב כאנס ופדופיל, תוך כדי עשיית רצח אופי בלתי אנושי וטענה שהרב קרא לפוצף את הר הבית. אותו אדם המעורה בחומר הראיות ובסיבות הימלטותו של הרב מהולנד בהולנד, מספר לי: "מתנגדיו של הרב ייצרו ועדיין מייצרים כתבות הרסניות הגובלות בהסתה הרסנית, תוך כדי הזרמת מידע שגוי הנשלחים לעיתונים בכל רחבי העולם. כשהוציאו את הכתבה עם תמונה של הרב במסגד אל אקצא וידיעה שהרב קורא לפוצץ את הר הבית, וכאשר מראים לרב את הכתבה והוא קורא את התגובות של הטוקבקם, מוסלמים קיצוניים קראו לפגוע בקהילה היהודית בהולנד ובאירופה. כדי למנוע שפיכות דמים החליט האב להימלט מהולנד, תוך שהוא מורה לחסידיו לעזוב במיידי את המקום ולטוס לאומן".

בשיחתי הטלפונית טרנס-אטלנטית לרב ברלנד ביוהנסבורג שאלתי אותו מדוע הוא נמלט מהולנד כאשר עמדו לרשותו שתי ערכאות ערעור במשפט בהולנד, תשובתו היתה פשוטה: "למנוע שפיכות דמים." בעקבות הכתבה וההסתה האנטישמית שקיבלה את המידע ממתנגדי הרב. מיד לאחר הכתבה, חודשים וחצי לאחר מכם הותקפו רבנים בבלגיה, בהולנד ואף קרו פיגועים בצרפת, ב'היפר כשר'. על פי מקורות ששהו באותו הזמן בהולנד, אותו מחבל שהתפוצץ ב'היפר כשר' בראה לפני הפיגוע לאחת הקופאיות את הכתבה שיצאה על הרב שקרא לפוצץ את הר הבית.

אף על פי שבכל זמן מסעותיו של הרב ברלנד בעולם, עדיין לא הוצא נגדו צו מעצר בינלאומי ובכל מדינה אליה הגיע דאגו מתנגדיו להעביר מידע שגוי לעיתונאיי המקום. גם בישראל התקשורת הארצית לא שקטה על שמריה. יד מכוונת דאגה שפרסומים יפוצו גם בכל מדינה ומדינה שהרב שהה בה. הפרסומים שיצאו בתזמון היו מגמתיים, כך שבכל פעם שהרב רצה לחזור לישראל, היו יוצאים נגדו פרסומים בניגוד הגמור לחשדות האמיתיות. כפי שמצוין בבקשה לצו ההסגרה. האישומים כנגד הרב נמצאים כאמור ברף העבירות הכי נמוך שקיים בסעיף הטרדה מינית. הפרסומים שיצאו בעולם דיברו על אונס, פדופיליה וסטייה מינית, כדי להפחיד את הרב ושימשיך במסעותיו בעולם. המטרה היתה חד משמעית – להציג אותו כנמלט מרשויות החוק בישראל, כאשר במציאות הרב לא נמלט אלא נרדף על ידי אותם גורמים שניסו לגרום לו לאבד את האמון במערכת החוק והמשפט במדינת ישראל.
הפרד ומשול
הלוחות הטקטוניים בחסידות ברסלב מתחילים לנוע בעצבנות. האדמה רועדת תחת רגליהם של מתנגדי הרב ברלנד הקיצוניים שאינם אוהבים את פלח חוזרי התשובה הספרדים, המכסים כאמור יותר מ 80% אחוזים בקהילת 'שובו בנים'. אם רק היה יודע מייסד קהילת ברסלב, רבי נחמן מברסלב את מה שאני יודעת היום. אחרי שיחות עם חסידים, קריאה של אין ספור עדויות, שמיעה של אין ספור קלטות וצפייה בסרטונים המגלים את כל התככים, את כל הלחשים והמזימות שנעשים בחדרי חדרים בקהילתו.

אם רק היה יודע רבי נחמן מברסלב, מה קורה בקהילה המפוארת שהקים וייסד בייסורים רבים בגולה, דעתו לא היתה נוחה עליו. שום דבר לא הכין גם אותי לזה, לאקורד הסיום הצורם בפרק האחרון במחקרי אודות אחת הקהילות האהובות בציבור הישראלי. מאזני הצדק רעדו ופטיש התגלית הכה בכל החוזק. נכנסתי אל תוך ליבת המחלוקת, זו שכולם מנסים בכל הכוח להסתיר מעיני הציבור ותאמינו לי שזה לא היה קל. ככל שנחשפתי לחומרים ולמסמכים אותנטיים, כך צללתי עמוק בליבה. שקעתי עמוק בתוך ביצת המחלוקת שיצרו המתנגדים הקיצוניים נגד הרב ברלנד וקהילתו. ביצה עכורה שמוסתרת היטב מעיני הציבור הישראלי והקהילה, זו ששמורה רק ליחידי הסגולה הבוחשים בתוך קודש הקודשים.

כדי להבין מה גרם לבעיה ומהו גודל ההתנגדות של החולקים על הרב וקהילתו הענפה, צריך לחזור אחורנית אל ראשית המחלוקת, זו שהפרידה את הרב מקהילתו במשך 10 שנים. מחלוקת שהחלה ב'מאה שערים' נגד הרב אליעזר ברלנד וקהילתו ועומדת כרגע אי שם בתוך תא קטן וצר מלהכיל בכלא ביוהנסבורג. שם, ממעמקי המחשכים של האידאולוגיה ומשנתם של המתנגדים הקיצוניים, מתגלים לפני טפחים כמו קליפת בצל שהריח הנודף ממנה כלל אינו נעים לי. כשאני מביטה בתמונות של אותם מתנגדים המקפצים בשמחה, תמונות כאלו שפעם שבו את ליבי, הרגשתי מיד מתחלפת להרגשה של מיאוס. אם אלו פניהם של צאצאי הרבי הגדול… כי אז אם בארזים נפלה שלהבת, מה יגידו אזובי הקיר?

ואני, אזוב קיר שכמותי נכנסת לעובי הקורה ומה שאני מגלה שם לא ינעם לקוראי. מיד אחשוף ואבליט בפניכם את שיטת פעולותיהם של המתנגדים לרב אליעזר ברלנד ולקהילתו, בשיטת העובדות והביסוס. אחרי שהצלחתי להניח את ידי בקלטות שאינן משתמעות לשתי פנים, כרעידת אדמה של ממש, אוכיח לכם את שיטת העבודה הדיפרנציאלית בהם השתמשו המתנגדים הקיצוניים, במטרה להרוס את שמו הטוב של הרב ברלנד ואת קהילתו, עד כדי ניסיון להפליל אותו בחשדות בהם הוא מואשם היום.
"רחוקים מברסלב ללא מכנה משותף"
בראש מתנגדיו של הרב אליעזר ברלנד, עומדת קבוצת חסידים קיצונית יוצאי מזרח אירופה, שאינם אוהבים את מעשיו של הרב. זה שקרב אליו ואל חסידות ברסלב המוני חוזרים בתשובה מהעדה הספרדית וחסידי ברסלב מדורי דורות. מכאן מתחילה מתחילה שנאה וקינאת חינם. הצלחתי להניח את ידי על קלטת בת שעתיים וחצי שהוקלטה בסתר בשיעור תורה. אחד מראשי המתנגדים, שעל משנה זו פועלים כל מתנגדי הרב ברלנד, הוקלט בשיעור תורה. כאשר שמעתי את הקלטת לא האמנתי למשמע אזני. זה קרה במהלך שיעור תורה של א.ח שנערך לפני מספר שבועות בבית שמש.

א.ח הרביץ בחסידיו לימוד מפרשת השבוע, תוך שהוא מתבל ומפלפל את השיעור במוטיבים ברורים מאוד של קנאה, שנאה וגזענות שהופנתה לעבר הרב ברלנד ולפלח הספרדי שבקהילה ובכלל. "טינופת שנכנסה אלינו. טמאו את כל השמנים." "הם רחוקים מברסלב ואין בינינו מכנה משותף" נשמע א.ח אומר בקלטת. "קרקס התיקון הכללי שהרב היה עושה באומן כאשר עשרות אלפים מסביב לרב".

"חייבים להגיע לכל המקומות ולהילחם בו." (ברב ברלנד) "חובה עלינו להוקיע אותם מעם ישראל. מצווה להוקיע את הנבלים האלה." עוד נאמר בקלטת "מתפתחת שבתאות", "כת של אפיקורסים שמזכירים את הערבים. אין מושג כזה שאנו דבקים בצדיק שנפטר מהעולם." בקטע נוסף נאלמתי דום כאשר שמעתי את א.ח אומר לחסידיו: "לא ישאר כלום מהמקום הזה 'שובו בנים'. צריך לבער את זה”. הרב אליעזר ברלנד אינו היחיד שהוזכר במסע ההכפשות הנשמעים בקלטת של א.ח. גם על המוהר"ש מיבניאל זצוק"ל הוא לא חס: "חלק מהקונטרסים שלו הם שטויות" אמר. א.ח מדבר גם נגד הרב אברהם שטרנהארץ זצוק"ל דבר שאיני רוצה להעלות על הכתב וגם נגד אחד מפוסקי הדור המתגורר בבני ברק.

השיטה בה פועל א.ח אינה בוחלת בשום אמצעי גנאי ונוגעת בבירור בגזענות, הוקעה, העלבה, עלבונות וניסיון למחוק ציבור שלם ולהכריז עליהם כת של שבתאים. גם על פרשת הספר אותו הוקיע הרב ברלנד, יש לא.ח מה לומר בשיעור. באותו שיעור מדובר א.ח מדבר על ספר ומנסה להדביק אותו ואת האמרות שכתובות בספר, לרב אליעזר ברלנד וקהילתו. א.ח עובר ביודעין על אחד מתקנות חז"ל 'המלבין פני חברו ברבים' וזה רק קצה הקרחון.

תכונות קבליסטיות
שני חסידי ברסלב, ידועים כמתנגדי הרב במשך שנים על גבי שנים. השניים פועלים כנגדו בכל הקשור לענייני החזרה בתשובה ההמונית והנסיעות לאומן. פעולותיהם מונעות משנאת חינם וקנאת חינם. לפני ארבע שנים הסיתו השניים את ה'חסיד המתיימר' ותדרכו אותו בדייקנות רבה כיצד לפעול נגד הרב ברלנד. השניים שהיתה להם מטרה נסתרת, נהגו להדביק תכונות קבליות על הרב, היו אומרים לנשים: "הרב נגע בך? אז את בעולם האצילות". מטרתם היתה לגרום לנשים להאמין שהרב מקדש אותן בקדושה, כאשר הוא נוגע בהן, כאילו נותן להן ברכה. כך גם עולה מתוך העדות של אחת המתלוננות במשטרה, אשתו של אותו 'חסיד מתיימר'. בשיטה זו ניסו השניים להכניס לראשן של הנשים התלהבות לרב, כדי שהנשים הנלהבות יוסיפו עוד דברים שלא היו קיימים במציאות.

המטרה היתה להראות שהרב פועל דרך דפוס פעולה, מבחינת 'אין עשן בלי אש' ולהרשיע אותו טרם המשפט, כפי שעשו זאת ארבעת הנשים באופן ישיר ועקיף. כך עברו השניים וניסו באותה עת להפיל עשרת נשים בפח ולהפליל את הרב. כדי לחזק את גרסתם ולהצית להבה, הם היו צריכים להפעיל גם את ה'חסיד מתיימר' שיפיץ את הסיפור אודות האישה שראה בחדרו של הרב. הסיפור הז היה אמור לזעזע את חוסנו של הרב בקהילתו. כאשר המזימות לא צלחו בידם, 2 החסידים המתנגדים לרב סגרו ובודדו את הרב ברלנד בביתו במשך שלושה שבועות. השניים ניצלו את העובדה שהרבנית לא התגוררה בבית.

בתקופה זו הרב חי תחת איומים, עינויים, סחיטה והוצאו ממנו וידויים בכוח. אחד החסידים התחזה לרב והיה מחקה את קולו בטלפון, שוחח עם נשים והיה אומר להן: "אם צ. ו-י יגיעו אליכן תגידו להם שאני עשיתי לכן כך וכך". השיחות שהתנהלו כביכול בין הרב ברלנד לנשים הוקלטו והשניים הוציאו מהרב וידויים התואמים את השיחות של ח' כאשר התחזה לרב. קלטות אלו הושמעו לאנשים רבים בתוך קהילתו של הרב במטרה ברורה, לערער את מנהיגותו של הרב בקהילתו וליצור מתלוננות. השניים עברו אצל עשרות רבנים ובקשו להשמיע להם את הקלטות הללו. רובם סרבו לשמוע ודחו אותן וכך הצליחו להפיל את ארבעת הנשים המתלוננות, הן באופן ישיר ועקיף.

משמיעה של קלטת אותנטית, נשמעה אישה (שמה שמור במערכת) כשהיא משוחחת עם שני אנשים נוספים (שמם שמור במערכת). בקלטת האישה מעידה כיצד שמעה שיחת טלפון של החסיד המתנגד עם אדם מסוים שמעורב בהפללתו של הרב, כאשר י.ח מחקה את הרב ברלנד באופן מוחלט: "לא להאמין איך הוא מחקה את הרב. ממש בול". אמרה. האישה מספרת על התכנסות שהיתה בבית מסוים, לשם היו מגיעים השניים כדי לתכנן במסתרים את הפללתו של הרב ברלנד. בשיחתי עם חסיד שמעורה היטב בפרטים ואומר באופן מוחלט שהקלטות מזויפות וערוכות. קלטות שבחלקם נשמע קולו של הרב וחלקם נשמע בבירור כיצד י.ח מחקה את הרב. עוד מצויים בידי תצהירים של ארבע אנשים שחילצו את הרב ברלנד מציפורניהם של השניים, בתקופה שסגרו אותו בביתו. החסיד מספר לי שכאשר הגיעו לביתו של הרב, המשפט הראשון שאמר להם היה: "הצלתם את החיים שלי. הם רוצים להרוג אותי. הם רוצים למחוק אותי ולהטיס אותי לחוץ לארץ לגלות".

ארבע החסידים מיהרו לסלק את השניים מביתו של הרב. לאחר תקופה קצרה הצליחו השניים, ביחד עם נוספים, להביא ארבעה נשים תמימות שהיו בעבר בביקור אצל הרב, בתקופות שונות כדי לקבל ממנו ברכה. הנשים שוכנעו לעוות ולהוסיף לעדותם דברים שלא היו ולא קרו. אותו חסיד המעורה הייטב בפרטים ובחומר הראיות אמר לי: "במשך שלוש וחצי שנים 2 החסידים פועלים להפליל את הרב בנושא הטרדות מיניות. בשבועות האחרונים הם פועלים ביתר שאת להכתים את הרב וקהילתו אצל רבנים בעניין הספר. המטרה שלהם להכריז על הרב ברלנד וקהילתו כת של שבתאים, למרות שהם יודעים בוודאות שלרב וקהילתו אין קשר לספר”. אותו חסיד מוסיף ואומר: ”אילו היה בידם דברים ממשיים גם בעניין הנשים וגם בעניין הספר, על פי דעת תורה, הם היו צריכים לפנות לבית דין. אך מאחר והם יודעים שבבית הדין השנאת חינם, הקנאה, השקרים והמזימות שלהם ייחשפו, לכן הם פועלים כקורח ועדתו”.

אדם נוסף שאינו חסיד ואינו שייך לקהילה אך מעורה הייטב בראיות, אמר: "יש בידי את ההוכחות איך מתחברת המחלוקת על הרב לפני 15 ו- 20 שנה ויותר, על עניין החזרה בתשובה ההמוני של בני העדה הספרדית לברסלב, לבין בידודו של הרב מקהילתו במשך 10 שנים, לבין הפיצוץ הגדול ששחרר את הרב ואת קהילתו מההסגר, מלפני כארבע שנים, לבין הפללתו בעניין ההטרדות המיניות ומכירת הנכסים של הישיבה”. הוא הוסיף ואמר: "כל ארבע הנשים התלונות במשטרה, ועדותו של 'החסיד המתיימר' שראה את הרב עם אישה. עקבותיהם של 2 החסידים המתנגדים לרב נמצאים שם כל אחת ואחת. בזמן הנכון וברגע הנכון הדברים יחשפו בבית המשפט במידה ויהיה כתב אישום. שיהיה ברור שבבית המשפט כל מי שיעלה על דוכן העדים יובך ויופתע כנגד ראיות ממשיות ולא סיפורים ואגדות”. בסיום שיחתנו, נתתי לבן שיחי לשמוע את הקלטת של א.ח, בה אמר שיש להכריז על הרב וקהילתו כאפיקורסים מאחר וקהילתו של הרב מחפה עליו ועל מעשיו. בן שיחי אמר: “בזמן שהם ביזו את הרב במשך השנים האחרונות, נאספו חומרים אותנטיים ומוחשים, שאם יתפרסמו זה יהווה רעידת אדמה בקרב העולם החרדי ובקרב רבני ברסלב ויחשפו כל מה שהם מחפים ומסתירים”.

ברור לי שהרב הוא נגד זה, אך לא מן הנמנע שאותם אנשים לא ימחלו על כבודו של הרב ברלנד ויחשפו את מה שיש בידם. בן שיחי: "על הבד"ץ ועל רבני וחשובי ברסלב להורות ל 2 החסידים להפסיק לאלתר את מסע הגזענות, ההסתה, הקנאה והשנאה על הרב וקהילתו מאחר והם עלולים להמית עליהם אסון”. בן שיחי הדגיש שאין להם טענות כנגד בד"ץ, חשובי ורבני ברסלב והדברים האלו נאמרים על דעתו בלבד ולא על דעת הרב.

משפט דריפוס
ככל שאני חודרת לתוך עובי הקורה, משוטטת במעבה יער סבוך, בתוך ערימה ענקית של מסמכים שמונחים לפני, אני נדהמת לגלות עוד מסמך ועוד אחד חדש ומפתיע. מסתבר שמאז שעזב הרב ברלנד את הארץ, למעלה מ – 5.000 אלף כתבות נכתבו והופצו בארץ ובעולם על הרב. מלבד שיימינג ומסע הכפשות שכולל חריצת דין ומעשה לינץ תקשורתי, מדובר במספר אסטרונומי ולא יאומן של כתבות לא מחמיאות בעליל. כתבות שכולן השמצות מסמרות שיער שמיד מעוררות בי תהייה. כתבות שנכתבו נגד הרב במאות ואלפי כותרות ענק בעיתונות הכתובה והמודפסת.

כותרות ענק באתרי אינטרנט שנותנים לכל אחד גישה מיידית לקבלת מידע, לרוב מידע מוטעה על הרב. מעולם לא נעשה לפני כן מסע רדיפה שכזה לאף אישיות בעולם. מסע רדיפה שמזכיר מאוד את משפט דריפוס. אך דרך כתבות אלו אני מגלה דבר נוסף וחשוב ביותר שגורם לי להרים גבה: את מסעותיו של הרב ברלנד בעולם מלווים כ- 300 משפחות ברסלב, נשים גברים וטף. מדובר בעדת חסידים נאמנים לרב גם בשעותיו הקשות. חסידים שנמצאים סביבו באופן קבוע, על אף הקשיים הנלווים וכוללים גם קשיי פרנסה שהחסידים עושים בדבקות כדי לשהות במחיצתו של רבם. למרות ועל אף ההשמצות. כך הם חסידיו של הרב ברלנד מבחינת "ככל שיענוהו, כן ירבה וכן יפרוץ".

אך לא רק חסידים ומקורבים דבוקים אל הרב ברלנד בנאמנות אין קץ. גם חבורה של אלפי עמך ישראל מגיעים אל הרב בכל מקום בו הוא נמצא כדי להיות איתו בשבתות וחגים. כשאני מתעדת את זה, משהו פשוט לא מסתדר לי בסכמה. אני שואלת את עצמי כיצד יתכן שככל שהכתבות הלא מחמיאות על הרב מופצות אל ארבע רוחות השמים, כך יותר ויותר אנשים מסובבים בדבקות סביב הרב ומצביעים לכיוונו ברגלים. מדובר באלפי חסידים שבוחרים לקשור את גורלם עם הרב ברלנד ללא משוא פנים.
גדולי הרבנים משבחים את הרב ברלנד
לא רק עמך ישראל ונאמני הרב מצביעים ברגלים, גם לרבנים גדולים במדינה יש מה לומר על הרב ברלנד המופלא. מספרים על קבוצה של אנשים שהלכו אל הרב יעקב קנייבסקי וביקשו ממנו שיחרים את הרב ברלנד כי הוא מביא לבני ברק כל מיני חילונים וזה לא מתאים להם. הרב קנייבסקי ענה להם בסבלנות רבה: "תזהרו בכבודו של הרב ברלנד, הוא עמוד היראה בדור הזה".

שנה לאחר שעזב הרב ברלנד את הארץ, סיפר האדמו"ר מספינקא שליט"א לחסידיו: "הרב אליעזר ברלנד קירב עשרות אלפים בתשובה, ולכן אין להתפלא שהסטרא אחרא נלחם בו, ומעלילים עליו עלילות שווא." כששאלו חסידיו לפשר הדבר הוסיף: "רבי אהרון הגדול מקרלין נפטר בגיל צעיר, 36 בגלל שהחזיר אלפים בתשובה והס"מ נלחם בו. בכל דור ודור, הצדיקים שמחזירים בתשובה, הסטרא אחרא נלחם בהם".

כאשר נשאל המקובל, הרב חיים הכהן החלבן, מה דעתו על הרב אליעזר ברלנד, הזהיר ואמר: "מי שמדבר על הרב משחק באש ולשונו תשתרבב. כמו חטא המרגלים, ותראו שכבר נענשו כשדיברו עליו בגלי צה"ל, ישר מסוק נפל ומתו שני טייסים ועיתונאית נדרסה ומי יודע מה יקרה אם לא יפסיקו לדבר על הרב. הרב מוחל על כבודו אבל בשמים מקפידים על כבודו".

אחרי שהרב ברלנד יצא מהארץ, אמר הרב יצחק דוד גרוסמן: "הרב ברלנד חסר לנו מאוד בארץ, יש לכם רב שהוא קודש קודשים, ואני מדי פעם משוחח עמו בטלפון, ויש לי סיפורים שאסור לי לגלות אותם עד כמה אני יודע שהוא גדול".

"הרב ברלנד הוא צדיק כזה שכולם מקבלים ממנו, הצדיקים הבינוניים ואף הרשעים" אמר הרב דוד אבוחצירא "בכל מדינה שהוא הולך אליה, הוא מיד מוריד אורות חדשים לגמרי". המקובל, הרב ברנר שליט"א ממחנה יהודה: "יקח לי שבוע שלם ולא אספיק להסביר, איזה מהלכים שלמים הרב ברלנד עושה, ומי שיחזיק איתו מעמד יזכה אחר כך לישועות גדולות. הרב שהוא גדול גם בפשט וגם בקבלה וכל מה שהוא עושה זה סודות בגאולה".

המקובל הרב גולן שליט"א: "הרב ברלנד כבר מזמן ביטל את החומר לגמרי וכל ענייניו כעת זה לחבר משיח בן דוד ומשיח בו יוסף יחד. כשהוא יחזור כולם יראו את גדולתו בכפלי כפליים."
המקובל הרב שיינפלד שהוא תלמיד נלהב של החלבן סיפר לבאים לקבר שמעון הצדיק: "החלבן הרי אמר כמה פעמים תאריכי גאולה ולשווא אז ענה: מה אני יכול לעשות שהרב הצדיק הרב אליעזר ברלנד משנה הכל, את כל התכניות. אני רואה גזרות ופתאום הרב לוקח גלות, נוסע למרוקו ומקבל ביזיונות ומשנה על ידי זה את כל המהלכים בשמים. כי כנראה פועל שתבוא הגאולה ברחמים".

האברך נחמן מ. מהישיבה ביקר אצל הגה"צ המקובל הרב דוד חיים שטרן שליט"א מבני ברק. לפני שנכנס לחדרו סיפר המשמש שהרב שטרן ראה את מורנו הרב שליט"א כחד בדרא, וסיפר שלפני כשנה הוא אמר שעומדת להיות חס וחלילה גזירה נוראה משונאי ישראל. הרב שטרן אמר לאנשים שהם יותר לא צריכים כסף ועדיף שיתנו הכל לצדקה, כי עוד מעט יהיה כזה תוהו ובוהו בעולם שהכסף לא ייחשב לכלום. עבר יום ועוד יום ולא השתנה דבר, עד שמורנו הרב שליט"א קיבל על עצמו את הביזיון לכפר על כל עם ישראל וגלה לחו"ל, ואז אמר הרב שטרן שהתבטלה הגזירה. ובנוסף הוא אמר שאם היו צדיקים בזמן השואה שהיו מקבלים על עצמם ביזיון כזה אז לא היתה שואה, אבל אף אחד מהצדיקים שחיו אז לא יכל לעמוד בניסיון כזה. לאחר מכן כשהאברך נכנס לחדרו הוא סיפר לרב שטרן שהרב ברלנד מתבודד ביערות ובג'ונגלים מסוכנים מלאים בחיות טורפות שבכדי להיכנס לשם חייב להשתמש בנשק ולהיות בג'יפ ממוגן זה היה בתקופה שהרב היה בבית מלון בג'ונגל. שאל אותו הרב שטרן: "מה הם, החיות עושים – משתחווים?" ואמר "זה בגלל הקדושה הנוראה שלו! אין להם שום שליטה נגדו לא לחיות ולא לבני האדם".

הרב עופר ארז שליט"א אמר על הרב ברלנד שהוא שבר את הפחד בתכלית וסיפר שהרב הלך פעם ברוסיה ופתאום רצו אליו כלבים מאוד מסוכנים ובמקום שהרב יברח מהם הוא התחיל לרוץ לכיוונם והם הסתובבו וברחו.

עוד מספרים על אישה בהריון שחלתה והיתה בסכנת חיים, היא ועוברה. בעלה ניגש לרב גלינסקי כדי לבקש מנו ברכה, והרב גלינסקי בירך אותו ואמר: "תיסע לירושלים לרב ברלנד, הוא בעל ישועות." הבעל נסע לרב ברלנד שאמר לו שיבוא בשבת לתפילה בישיבה בזמן ששרים את השיר "זרעא חייא וקיימא" ב"יקום פורקן". ידוע שהרב שר את זה כל שבת, לפני תפילת מוסף לפחות חצי שעה הרבה אנשים נושעו בזכות זה, עקרות נפקדו, וילדים חולים התרפאו. וכך היה. הבעל הגיע בשבת לישיבה ואשתו נרפאה והעובר נולד כשהוא בריא ושלם.

 

המכתב הסודי
מספרים על הרב שמואל הורוביץ שנסע לאומן וללובלין ופגש שם את זקני ברסלב מהדור הקודם. במשך 3 שנים אסף הרב הורוביץ מכתבים שכתב הצדיק רבי אברהם בן ר' נחמן זצוק"ל, וחזר לארץ להדפיסם. מדובר במכתבים שהודפסו לספר חשוב שכתב א'.ב'.ח' שליט"א שביקש להישאר בעילום. בספר הופץ סיפורו של רבי געצ"ל אברהם שיצא מהמקווה ואחרי שלבש את בבגדי השבת נחה עליו רוח של קודש והוא אמר לחסידיו: "בעוד יובל שנים יקום נער יפה תואר וטוב רואי, אשר יחדש את העניין של רבינו בדבר חדש שעוד לא היה דבר פלא כזה. זה יעשה מהפך גדול מאוד לעניין הגאולה וטובה גדולה לכל העולם כולו".

הרב א.ב.ח שליט"א הוא רב בית כנסת ברסלב במרכז הארץ ומלמד שיעורים בכל רחבי הארץ. הרב סיפר שכאשר ראה את המכתב אמר שהכל מתאים מאוד לרב אליעזר ברלנד שליט"א, וכנראה ר' אברהם בן ר' נחמן התכוון על הרב ברלנד שנולד לאחר כיובל שנים והיה "נער יפה תואר וטוב רואי" וחידש את העניין של "רבינו" בדבר חדש.

בנוסף לרוח הקודש שהיתה לר' אברהם בן ר' נחמן כידוע, היה באמתחתו ספר "מגילת סתרים" מ"רבינו הקדוש" שם רשום כל תהליך ביאת הגואל, מה יהיה ואיך יקרה. מספרים ש"רבינו" ציווה שהדבר יישאר בסוד עד לזמן המתאים, ורק אחד בדור יהיה רשאי להחזיק אותו. הראב"ן רמז מספר פעמים דברים שרשומים במגילה, וזה לדעתם כנראה אחד מהדברים שנותן לחסידים להבין מדוע הרב שמואל הורביץ התבטא על הרב ברלנד בצורה זו.

עם יד על הלב וגילוי נאות, חשבתי לסיים את התחקיר בנימה קצת יותר אופטימית, אך אז נזכרתי בשיחתי עם הרב ברלנד ובפוגרום שסיפר לי, ביום שניסו לעצור את הרב לרשויות החוק ביוהנסבורג. מספר יהודים שלא אהבו את נוכחות הרב וחסידי הקהילה שלו בעירם, פעלו נגדם באופן ברוטלי. זה קרה בתאריך 22/1/16 י"ג שבט בליל שבת שירה. המשפחות היו בעיצומה של שירה כאשר כ- 30 שוטרים מקומיים מלווים בשוטרי אינטרפול, נכנסו למתחם בו שהו הרב ו-300 מבני קהילתו, כדי לתפוס את הרב בן ה-80. השוטרים פרצו לתוך 100 חדרים במתחם עם נשקים שלופים ומצ'טות, הפכו מיטות וארונות וערכו פרוגרום שמזכיר את הפרוגרומים שעשו ליהודים בגולה. מהומה גדולה ובהלה רבתית קמה במתחם. אנשי הרב צעקו בהיסטריה, נשים בהריון נבהלו ולקו בצירים מוקדמים וילדיהם נבהלו וצרחו בפחד גדול.

אחד מילדי הקהילה נחנק מרוב פחד, הוזעק לבית חולים כשהוא במצב נשימתי קשה ולצערנו הרב לא שרד ונפטר בערב שביעי של פסח. בידי תצהירים על האירוע וכשאני מעיינת בהם איני יכולה שלא לשאול את עצמי: לכמה אנשים היו זקוקים כדי לתפוס רב בן 80? איך קורה שיהודים בגולה מסגירים יהודים לרשויות? נותרתי ללא מילים.

בשיחה עם בן שיחי שמעורה היטב בפרטי הראיות הוא מספר לי שבעיון בבקשה לצו ההסגרה והראיות הנלוות אליו. בעדויותיהם של 'החסיד המתיימר' ואשתו, והתצהירים שנתנו ועובדות נוספות שנמצאות בידינו, הצלחנו לפרום את העלילה שנרקמה כנגד הרב. גם במכלול הראייתי וככל שיתבהרו העדויות הנוספות בתיק, במידה ויוגש כתב אישום, הם רק יחזקו יותר את העלילה שנרקמה כנגד הרב ולא מן הנמנע שבימים הקרובים יועברו לרשויות החוק לבחינה מחדש לחשדות והאשמות כנגד הרב ברלנד. כשאני מבקשת מבן שיחי שיפרט לפני פרטים נוספים על העובדות והחשדות הוא עונה: "העובדות נמסרו לרשויות החוק ולא באמצעות התקשורת. אין לנו ספק שהעובדות החדשות יבחנו בהגינות וביושר".

בתחקיר חלק ב' אתן ביטוי לבקשת ההסגרה שעומדת כעת כנגד הרב ברלנדד ועל הליקויים שקיימים בבקשה. עוד אתן ביטוי לעדויותיהם של 'החסיד המתיימר' שמוגדר בתקשורת כ'העד המרכזי' ושל אשתו ואצביע על הסתירות שקיימות בעדויות. בתחקיר ב' אחשוף גם תצהירים השופכים אור חדש על כל הפרשה.

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

כָּל שְׁתִיַּת הַיַּיִן זֶה לְהַגִּיעַ לִידֵי דְּבֵקוּת בַּה' לִרְאוֹת אֶת ה' פָּנִים אֶל פָּנִים! • שיעור אש להבה לחג הפורים מהגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א

כיצד מבטלים את הדינים בפורים > מתי מתגלית יסוד הארת 'אבא' > מהו לבסומי בפוריא …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *